AUTO-MOTO

Male tajne velikih majstora: Vozite Golf, Škodu, Audi, Renault, Opel... ali, znate li što je Multilink!?

Avaz.ba

3.10.2017

Automobilski ovjes preuzima uzdužne i poprečne sile koje djeluju na točkove, pretvarajući cjelokupnu potencijalnu energiju automobila (usljed težine i opterećenja) i dio kinetičke u energiju vlastite elastične deformacije.

Ovjes prigušuje preuzeta dinamička opterećenja, spriječava vibracije karoserije te vodi točkove, uz minimalne izmjene uzdužnog i bočnog nagiba.

Može biti ovisan i neovisan. Za razliku od ovisnog ovjesa (kruti most), kod neovisnog ovjesa diferencijal je kruto povezan s karoserijom, a elastično s točkovima. Svaki točak posebno se vodi vodilicama, polugama i ramenima, a s diferencijalom je povezan poluosovinama s po dva homokinetička zgloba. 

Bitne prednosti: svaki točak zadržava najpovoljniju geometriju, pomicanje jednog točka ne utječe na položaj drugog, smanjuju se štetne neogibljene mase.

Za stabilnost je važno zadržati najpovoljnije uglove uzdužnog i bočnog nagiba točka. Konstrukcije s jednim uzdužnim ili poprečnim ramenom to nisu omogućavale. To pruža multilink ovjes koji ujedinjuje prednosti ovisnog i neovisnog ovjesa. Sastoji se od višestrukih vodilica, ramena i spojnih elemenata prilagođenih elastično-prigušnih svojstava.

Time omogućava samoupravljivost točkova (podešavanje zakrenutosti te uzdužnog i bočnog nagiba) te ovjes samostalno podešava putanju i smanjuje zanošenje. To je važno kod brze vožnje u zavoju, posebno pri nailasku na neravninu ili sklisku podlogu, te pri naglom kočenju i ubrzavanju. Zbog velikih prednosti Multilink se ugrađuje u sve više automobila na stražnji ovjes. Mane su razmjerno visoka cijena i potrošak prostora (smanjenje prtljažnika).

U srednjoj i višoj klasi postao je standard, za nižu klasu je preskup i troši previše prostora, a u kompaktnoj (C-segmentu) situacija je 50:50. Uveo ga je 1998. Ford Focus, potom je 2003. tu tehnologiju uveo koncern Volkswagen, najprije u Audi A3 druge generacije, potom u Golf 'peticu', Škodu Octaviju II, Seat Alteu... Tim su putem krenuli Mazda 3, Kia Cee'd, Hyundai i30. Klasičan polukrut ovjes zadržali su Renault Megane, Citroën C4, Opel Astra...

Da su i kompaktnoj klasi prednosti (bolja vozna svojstva) i manje (viša cijena, smanjenje prtljažnika) u balansu, pokazuje strategija koncerna Volkswagen: A3 treće generacije, Golf VII, Octavia III straga Multilink koriste samo od 2.0 TDI, a najbrojniji modeli s osnovnim, dizelašem 1.6 TDI koriste polukrut ovjes, kao najbolji 'kompromis' za tu klasu, u početnim opcijama.

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.