SARAJEVO

Kolski saobraćaj u gradu: Stara remiza je prvi objekt napravljen u klasičnom stilu

Stara remiza bila među najfrekventnijim dijelovima

Piše: A. NALO

23.10.2017

Dolaskom Austro-Ugara pojavila se potreba za intenzivnom gradnjom našeg grada, koji su tadašnje vlasti htjele na svoj način uobličiti čuvajući tradiciju i kulturu stanovnika Sarajeva.

Doprema materijala

- No, željeli su da dio evropskih gradskih prostornih standarda polako prepišu na ove prostore. Za gradnju i dopremu materijala bio je potreban i prijevoz građevinskog materijala, koji su vozovi dovozili do stare željezničke stanice, a onda se trebao voziti prema gradu – govori Mufid Garibija, sarajevski arhitekta i dobar poznavalac historije grada.

Najbolje rješenje bio je kolski saobraćaj, koji bi vukli konji. Ubrzo su napravili prugu uskog kolosijeka i 1. januara 1885. svečano je pušten u promet tramvaj koji su vukli konji.

- Baš u taj vakat gradila se Sarajevska katedrala pa je doprema građevinskog materijala bila olakšana, pogotovo kamena. Tramvaj je upravo išao do Katedrale, a onda se zaokretao prema Ferhadiji, gdje se na otvorenom prostoru na lokaciji današnjeg Trga oslobođenja - Alija Izetbegović napravio objekt. Taj objekt ili Stara remiza, kako je Sarajlije zovu, bio je prvi na ovim prostorima izgrađen u klasičnom stilu sa primjesom renesanse. Imala je lijep ulaz, na spratu i arkade. Smještena je tako da ne ometa prilaz Sabornoj crkvi – navodi Garibija.

Veliko skladište

Krajem 19. stoljeća, iz ove remize krenuo je i prvi električni tramvaj u Evropi, a pored nje je napravljeno i veliko skladište, kao i carinarnica. Tako je ovaj prostor postao, pored Baščaršije, najfrekventniji dio našeg grada.

Planeri tadašnjeg Sarajeva vezali su tramvajske šine sa željezničkom stanicom pa je po potrebi i popularni Ćiro s više vagona znao protutnjati gradom kako bi dovukao robu u skladište, odnosno, što bi danas rekli, u trgovački centar.

Veliku frekvenciju prolaska građana dodatno je pravila i Tržnica, koja je napravljena u blizini.

Nisu pravili nove objekte nego park 

Odlaskom Austro-Ugara te mijenjanjem mjesta tramvajske remize tadašnje vlasti su 1938. godine porušile građevine na ovom prostoru. To vješto rušenje zgrada u centru napravljeno je tako da se atmosfera sačuva, a to je bilo moguće samo ako se ovdje ne naprave novi objekti nego da to pretvore u park, a kasnije u trg.


Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.