SARAJEVO

Tortura i režimski princip vladanja dovode u pitanje ostanak i opstanak svih nas

M.R.S.

17.4.2018

Burna rasprava obilježila je tematsku sjednicu Predstavničkog doma Parlamenta FBiH, koja je bila posvećena depolitizaciji i budućnosti obrazovanja u FBiH. Radna grupa Predstavničkog doma zadužena je da na osnovu stenograma i prijedloga poslanika sačini zaključke o kojima će se izjašnjavati na nekoj od narednih sjednica.

Sjednica je zakazana na zahtjev Kluba poslanika DF-a i nekoliko poslanika SDP-a i SBB-a, koji je upućen još prije godinu, i trebala je, prema Poslovniku o radu Predstavničkog doma, biti zakazana u roku od 14 dana. Nezakazivanjem je predsjedavajući ovog doma Edin Mušić (SDA) prekršio Poslovnik.

Na početku sjednice poslanik SDP-a Damir Mašić ukazao je na to da su još dvije tematske sjednice do sada trebale biti sazvane, i to o stanju boračke populacije te o predloženom Zakonu o izbornim jedinicama i raspodjeli mandata u Parlamentu FBiH, koje su u proceduru uputili SDP i DF.

Alma Kratina, zastupnica DF-a, istaknula je da je nedopustivo da nije zakazana sjednica posvećena borcima, imajući u vidu njihov najavljeni dolazak pred zgradu Parlamenta FBiH.

- Danas raspravljamo o obrazovanju, praveći se kao da živimo u paralelnom svijetu - rekla je Kratina.

Mušić je odgovorio da će nakon ove sjednice biti Kolegij da ''vidimo u kojem ćemo se smjeru dalje ponašati“.

Mahir Mešalić, poslanik DF-a koji je inicirao ovu tematsku sjednicu, pitao je Mušića gdje je bio posljednjih deset mjeseci, s obzirom na to da je toliko vremena prošlo otkako je trebala biti održana ova sjednica. Ukazao je da je sjednica zatražena u vremenu kada su se pojavila dva problema, i to protest srednjoškolaca u Jajcu protiv fenomena „dvije škole pod jednim krovom“ i segregacije te nasilna smjena rukovodstva Univerziteta u Tuzli i „juriš SDA“ na Univerzitet u Sarajevu po „tuzlanskom receptu“.

Naglasio je da postoje 34 slučaja dvije škole pod jednim krovom te ustvrdio da su SDA i HDZ pokrovitelji ovog fenomena i da plasiraju laži da roditelji žele da im djeca pohađaju takve škole. Dodao je da ankete govore drugačije i da, prema anketama, većina roditelja, djece i nastavnika traži da djeca pohađaju školu po jedinstvenom planu.

- Nadalje, u martu prošle godine, prvi put u historiji otkako postoje kantoni, Komisija za obrazovanje Tuzlanskog kantona imala je ulogu Senata Univerziteta u Tuzli i dobila ulogu predlagača rektora. U toj komisiji sjede nastavnici s nula godina staža u obrazovanju i jedini dodir s Univerzitetom imali su da su, eventualno, tu studirali. Skupština TK je izabrala rektora i ostalo rukovodstvo. To je sve uradila SDA, njihova skupštinska većina. Politika je ovaj put direktno birala i potpuno je narušen višedecenijski ugled Univerziteta u Tuzli. Isto se pokušalo sa Sarajevskim univerzitetom – kazao je Mešalić.

Elvira Dilberović, ministrica obrazovanja i nauke FBiH, govorila je tek o zakonskom okviru, aktivnostima ministarstva, statističkim pokazateljima. Podsjetila je da ovo ministarstvo ima koordinirajuću ulogu. 

Je li tema prošlost ili budućnost obrazovanja

Ilhan Bušatlić, nezavisni poslanik i predsjednik Odbora za obrazovanje, nauku, kulturu i sport Predstavničkog doma, kazao je da se po informaciji koju su imali priliku vidjeti i čuti može zaključiti da je tema sjednice prošlost, a ne budućnost obrazovanja. 

Dodao je da će se teško moći izvući ikakav zaključak sjednice ako se nastavi sa diskusijom kakva je bila do sada, ali i da se nada da će iduća sjednica, na kojoj bi trebali glasati o zaključcima, biti u ovom sazivu Predstavničkog doma.  

Diskriminacija, segregacija i političko nasilje glavne karakteristike obrazovanja u FBiiH

Diskuirajući o pitanju obrazovanja, Dženan Đonlagić, predsjednik Kluba poslanika DF-a, kazao je da su diskriminacija, segregacija i političko nasilje glavne karakteristike obrazovanja u FBiH, ali i da je BiH u naučno-istraživačkom mraku u kojem ostaje do daljnjeg. 

Safet Kešo, zamjenik šefa Kluba SDA, kao probleme je naveo pad nataliteta, iseljavanje, ali i to što je za neke obrazovanje prostor za biznis.

- Oni koji tako doživljavaju obrazovanje, direktno potkopavaju sve vrijednosti obrazovanja i ugrožavaju budućnost obrazovanja. One koji daju dozvole za rad privatnim univerzitetima koji ne ispunjavaju nikakve uvjetem, pozivam da to ne čine – rekao je Kešo. 

Damir Mašić, poslanik SDP-a, između ostalog je naglasio da kantoni kojima je dala nadležnost nad obrazovanje, nisu opravdali tu svoju ulogu. 

- Nije sporno neka lokalni nivo postavlja direktore. Očito je to najbitnije, ko je čiji direktor, od koga će se otkupiti lož ulje. Ali legislativa mora biti na većem nivou – dodao je Mašić. 

Gdje su poslanici

U sali Parlamenta FBiH trenutno nema ni 40 od 98 poslanika, što je daleko od potrebnog kvoruma.

Zana Marjanović, zastupnica SBB-a, istakla je da su obrazovanje, ali i kultura, na posljednjem mjestu, te da broj prisutnih u sali "upravo govori koliko nam je važno obrazovanje, koliko nas se tiče naša mladost".

- Toliko da nemamo dostojanstva da sjedimo ovdje. Ja sam u najmanju ruku razočarana – naglasila je Marjanović.

Elvir Karajbić, šef Kluba poslanika SDP-a, predložio je između ostalog da se razmotri da li devetogodišnje obrazovanje daje pozitivne ili negativne efekte i trebamo li se vratiti na osmogodišnje.

- Danas su djeca pametnija, informatički pismenija – dodao je Karajbić i podsjetio da je i Hrvatska imala devetogodišnje obrazovanje pa se brzo vratila na osmogodišnje.

Duraković: Ne vidim pomak

U svojoj diskusiji zastupnica SBB-a Jasna Duraković, obraćajući se i ministrici Dilberović, kazala je da je razočarana jer je polagala nade u nju, s obzirom na to da je žena koja je visokoobrazovana i niz je godina provela u obrazovanju, te se nadala da će malo senzibilnije pristupiti ovom problemu, zavrnuti rukave i krenuti u rad.

- Nažalost, niste. Ne vidim nikakav pomak od vašeg imenovanja i prvog pojavljivanja – kazala je Duraković i dodala da će, ako se ovako nastavi, BiH zaista postati zemlja staraca.

Govoreći posebno o visokom obrazovanju, istakla je da je reformski proces donio određene korisne mehanizme u kontekstu napretka društva, ali i da se vide mnoge nedosljednosti i korupcija u kršenju Okvirnog zakona o visokom obrazovanju. Navela je primjer donošenja Zakona o visokom obrazovanju Kantona Sarajevo, gdje je "vidno i bolno stranačka politika SDA uplela svoje prste".

- Nisu uvaženi prijedlozi akademske zajednice i struke. Ostavljeno je na volju polupismenim pojedincima da se igraju zakonom i naprave od njega antiustavan, antireformski, antidemokratski i antiakademski dokument. Klub SBB-a je podržao zakon u Skupštini KS jer su tadašnji premijer i ministar obrazovanja obećali da će više od 30 amandmana koje je Klub SBB-a uložio biti usvojeno. To se nije desilo – dodala je Duraković.

Kao još jedan primjer grubog kršenja zakona i upliva politike u obrazovanje, navela je "torturu i režimski princip vladanja, s fatalnim posljedicama ušteda, direktorice KCUS-a Sebije Izetbegović, kroz njenu zabranu ulaganja u dodatne edukacije mladim specijalizantima".

- Ovakve retrogradne politike dovode u pitanje ostanak i opstanak svih nas. Postavlja se pitanje ko će nas učiti i ko će nas liječiti i koje rješenje institucije vlasti nude kada postanemo zemlja staraca – naglasila je Duraković.

Komentirala je i postojanje dvije škole pod jednim krovom, nazvavši to najvećom segregacijom u historiji obrazovanja u BiH. Rekla je i da režimska politika vlada obrazovnim procesima.

Kao zaključak je predložila prihvatanje deklaracije koju su prije godinu i po sačinili učesnici Konferencije „Obrazovanje na marginama Reformske agende“ na Fakultetu političkih nauka.

Mujo Hasić, zastupnik SDP-a, napomenuo je da je u privredi problem nedostatka radne snage i da se budžet troši za školovanje kadra koji ne treba i kadra koji je potreban u inozemstvu.  

Govorio je o potrebi uvođenja novog zanimanja, ali i otporu nastavnika tome jer je „najlakše 20-30 godina predavati isto“.    

Nepotizam, korupcija pri zapošljavanju, ugovori na određeno vrijeme

Zastupnik SBB-a Faruk Ćupina istakao je da pametna država ulaže u obrazovanje i da se za nas ne bi moglo reći stoga da smo pametna država, mada ulaganje u obrazovanje znači ulaganje u najveći resurs jedne zemlje, njeno stanovništvo. 

- Nepotizam, korupcija pri zapošljavanju, ugovori na određeno vrijeme jesu instrumenti politizacije obrazovanja na način da su radna mjesta zavisna od politike – naglasio je Ćupina te dodao da je suština ove politizacije da se uništi kritička smisao. Kazao je da nastavno osoblje i akademska zajednica predstavljaju prvu liniju odbrane od politizacije obrazovanja, ali da se tu pomoć ne traži dok tu vladaju poluintelektualci koji dobivaju diplome na autobuskim stajalištima. 

Tematska sjednica o obrazovanju je završena nakon izlaganja Ćupine.

Po okončanju tematske sjednice data je jednosatna pauza tokom koje će zasjedati i Kolegij Predstavničkog doma radi daljnjeg rada. 

Po okončanju pauze očekuje se da počne dvodnevna vanredna sjednica, koja je bila zakazana za 14 sati. 



Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.