BIH

Violeta Bulc: Bez akciza nema 500 miliona KM sredstava EU

Bulc: Novac za BiH čeka na odluke ovdašnjih političara

Piše: Sead NUMANOVIĆ

21.7.2017

Skoro 500 miliona KM koje su Evropska unija i njena tijela spremna investirati u Bosnu i Hercegovinu neće biti dostupno sve dok naša država ne pristupi Trgovinskoj zajednici, ali i dok se ne usvoje zakonske mjere o dodatnim akcizama na gorivo.

Potvrdila je to u ekskluzivnom intervjuu za "Dnevni avaz" Violeta Bulc, komesarka EU za mobilnost i transport.

Nema napretka

Ova biznismenka iz Slovenije vrlo je angažirana na pomoći BiH u svakom pogledu. Tokom samita država zapadnog Balkana i Evropske unije ona je pokušavala na svaki mogući način pomoći BiH da ostvari uvjete za dobivanje neophodnih sredstava koja bi bila uložena u infrastrukturu.

Kako se unutar BiH dogovor o pristupanju Transportnoj zajednici nije mogao postići, novac je, za sada, na čekanju.

Je li bilo napretka u pogledu potpisivanja ugovora o Transportnoj zajednici?

- Kao što vam je poznato, u Trstu je pet partnera, zemalja zapadnog Balkana, potpisalo ovaj međunarodni ugovor. Uprkos intenzivnim diplomatskim nastojanjima, BiH nije mogla potpisati ugovor na dan samita zbog problema s unutarnjom koordinacijom. Očekujemo da će se ovo pitanje uskoro razriješiti, što bi vam omogućilo da potpišete ovaj međunarodni ugovor i pristupite Transportnoj zajednici.

Objavljeno je da EU na raspolaganju ima ukupno 7 milijardi eura za zapadni Balkan do 2020. godine. Do sada je realizirano 1,5 milijardi eura. Zašto se ova sredstva troše tako sporo?

- Budžetska sredstva namijenjena za zapadni Balkan u periodu 2014.-2020. godine u okviru Instrumenta za pretpristupnu pomoć (IPA) se raspoređuju kroz godišnje budžete u iznosu od oko 900 miliona eura. Do 2017. godine (uključeno), Evropska komisija je pripremila i usvojila programe pomoći od oko 3,5 milijardi eura, na temelju budžeta izdvojenog za period 2014.-2020.

Kad je riječ o implementaciji ovih programa, tipični vremenski okvir je od tri do šest godina (posebno za velike infrastrukturne projekte, iz razumljivih razloga) od momenta kad se sredstva korisniku stave na raspolaganje. Ovaj period obuhvata tendersku proceduru, implementaciju aktivnosti i plaćanja, da se osigura transparentnost u trošenju javnih sredstava i da se osiguraju slobodne i otvorene mogućnosti da poslovna zajednica konkurira za poslove implementacije.

Povezivanje regiona

Koliko je od tih 7 milijardi eura namijenjeno za infrastrukturu i koja je dinamika realizacije tih sredstava, kako za započete tako i za projekte koji su u planu?

- Teško je navesti precizne brojke, međutim, generalno posmatrano i zavisno od date zemlje, u prosjeku se 30-50 posto izdvojenih sredstava odnosi na projekte infrastrukture.

Naprimjer, oko polovina regionalnog pretpristupnog paketa od 2 milijarde eura predviđena je za tzv. projekte povezivanja u sektorima transporta i energetike. 

Do sada je oko 50 procenata od ove milijarde eura angažirano za 20 velikih projekata transportnih ili energetskih koridora. Onda treba oko jedne do dvije godine da se obave ocjene (npr. ocjena projekta, okolišna ocjena itd.) i tenderska procedura, a tada počinje rad na terenu. 

Među prvim projektima gdje su radovi počeli je most preko Save kod Svilaja između BiH i Hrvatske, koji će i do jedan sat skratiti vrijeme putovanja između BiH i velikih gradova Zagreba i Budimpešte (pa prema tome do EU), kao i do Beograda.

Koliko je projekata o kojima smo razgovarali namijenjeno Bosni i Hercegovini? Postoje li neki posebni/dodatni uvjeti za projekte u BiH?

- Evropska komisija je 2015. godine odobrila sufinansiranje projekta izgradnje dva mosta i granična prijelaza s Hrvatskom, Svilaj u FBiH (spomenut ranije) i Gradiška u RS, u obliku bespovratnih sredstava u ukupnoj vrijednosti od 28,8 miliona eura. Nedavno je u Trstu Evropska komisija najavila još jedan značajan paket za povezivanje, koji uključuje još četiri projekta u Bosni i Hercegovini, a radi se o bespovratnim sredstvima u iznosu od 46 miliona eura. Tri projekta se odnose na izgradnju dijelova Koridora 5C, dok je četvrti predviđen za Luku Brčko.

Međutim, prije nego što EU bude u poziciji da bilo kakva sredstva dodijeli, BiH se poziva da potpiše ugovor o Transportnoj zajednici i usvoji zakon o akcizama. Postoje i neka neriješena pitanja u vezi s projektom za Luku Brčko.

Pretpostavljam da je zakon o akcizama jedan od ključnih uvjeta. Šta će se dogoditi ako Parlament BiH ne usvoji dodatne akcize?

- Investicije u transportnu infrastrukturu zahtijevaju da su projekti dovoljno zreli i spremni za finansiranje. U tom smislu, neophodno je da zemlja ima neophodni fiskalni prostor da bi osigurala da se, osim EU grantova, koji pokrivaju samo 20 posto ulaganja, mogu iskoristiti i zajmovi međunarodnih finansijskih institucija. Dakle, ova četiri projekta mogu dobiti podršku tek nakon usvajanja zakona o akcizama.

Brže kretanje ka EU

I ugovor o Transportnoj zajednici i Regionalni ekonomski prostor će značajno ubrzati napredovanje država u regiji prema EU kroz brže usklađivanje sa standardima i praksom EU te kroz veću fizičku i ekonomsku integraciju s infrastrukturom i ekonomijama Evropske unije.

Oni će, također, pojačati i ulaganja i razvoj poslovanja, kako unutar regije tako i iz inozemstva.

 

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.