KOLUMNE

Šejtan donio, šejtan odnio

Piše: Edin Urjan KUKAVICA

30.7.2017

Možemo li za rezultate svojih odluka i posljedice svojih djela dovijeka i zauvijek kriviti druge i kako to, ustvari, u praksi, u stvarnosti funkcionira? Mogu li za nešto što je krenulo krivim putem uvijek i zauvijek biti krivi objektivne okolnosti, sraz događaja ili onaj ili oni drugi...? Drugim riječima, je li, naprimjer, heroin - zato što postoji - krivac za narkomaniju, videoigrica za tu vrstu ovisnosti, internet za surfanje po svemu i svačemu, Facebook za verbalni rat ili (samo) virtuelne prijatelje?

Odluka pojedinca

Ustvari, htio sam (se) upitati, može li historijski proces ili pogubna politika - samo zato što postoje i što su takvi - biti krivi za politički, ekonomski, etički i moralni sunovrat pojedinca ili cijelih naroda, država i / ili zemalja? Pitanja su više retorička ili, makar, za nekoga s više iskustva u psihologiji i, vjerovatno, psihijatriji, ali moj laički odgovor bi bio - ne; ne može!

Rezultati i posljedice, pretpostavljajući da je prvo pozitivno, a drugo negativno, samo su proizvodi odluka, a odluke donosi pojedinac. Ne mislim da postoje ni skupne, a kamoli kolektivne odluke; skupinu, a naročito kolektiv, pa i onaj najveći, čine pojedinci, individue koje donose vlastite odluke, temeljem vlastitog znanja i neznanja, iskustva i neiskustva, htijenja ili nevoljkosti... uglavnom samovoljno, dobrovoljno i bez naročite prisile. Samo pojedinac, individua, ako hoćete osoba, mada ovaj pojam, za razliku od prethodna dva, podrazumijeva karakter kao osobinu, može postati narkomanom, ovisnikom o bilo čemu, internet ili Facebook ratnik (?!) ili ratnica, virtuelni prijatelj...

U istom smislu, postojanje politika, ma kako one dobre ili loše bile, ne može biti krivac za bilo koju vrstu procesa, pozitivnih ili negativnih, u koje one vode. Postojanje politika je ponuda, kao na pijačnoj tezgi, a do kupca je hoće li odabrati truhlu ili zdravu, „prskanu“ ili „neprskanu“, organsku ili GMO jabuku. No, treba ih znati razlikovati i prepoznati.

Stanje i situacija u Bosni i Hercegovini toliko su besmisleni da izbjegavaju svaki pokušaj bilo kakve racionalizacije i zato, ustvari, niko nije u stanju domisliti rješenje i osigurati svjetlo makar i na kraju tunela. Oslanjajući se (samo) na hirurški precizan opis svih ili jednog, ali ukupnog stanja u zemlji, prof. Filipović, još 2000. godine, politiku / politike u BiH ocjenjuje „zakašnjelim i stoga bitno retardiranim idejama i procesima“, a njihove posljedice „pogubnim“ do te mjere da „više nije moguće sve to prikrivati terminima i ideologijama slobode, pa čak ni nacionalne“.

„Kratko rečeno, nije više opravdano, kada se misli racionalno i odgovorno ... voditi nacionalističku, pa čak ni nacionalnu politiku u političkom prostoru Bosne i Hercegovine. Ona je izgubila svaki smisao i opravdanje - političko, moralno, kulturno i civilizacijsko podjednako. Ne samo zbog toga što su rezultati tako vođene politike užasavajući, što su donijeli samo ogromnu i u svakom smislu nezasluženu patnju velikom broju ljudi u našoj zemlji, i to ljudi svih nacija, vjera i kultura, nego i zbog toga što su sve mogućnosti takve politike već odavno iscrpljene i politički, tj. sa stajališta ... mogućnosti da donesu neki stvarni pozitivan rezultat, i s moralnog, zbog ogromne odgovornosti koja proizlazi iz primjene nacionalnih političkih kodova na našu bosanskohercegovačku stvarnost, i psihološki, tj. ljudi su već totalno iscrpljeni zbog toga što ih se goni da žive jedan apsolutno kontradiktoran sadržaj života: moraju da žive zajedno s drugim ljudima, a stalno im se sugerira da su ti drugi neprijatelji.“

Svu iracionalnost bosanskohercegovačke političke i svake druge paradigme predstavlja činjenica da i 17 godina kasnije, bez izgleda da uskoro bude imalo drukčije, još živimo isti narativ, isto stanje, istu situaciju i niko se protiv toga smisleno ne buni!

Koliko god da je većini „dodijao govor o patnjama 'mojega naroda' ili 'našega naroda', za koje su obavezno krivi drugi narodi“ te, stoga, „treba mrziti predstavnike tih (drugih) naroda jer je u tome jedini spas za naš narod“, taj model i obrazac razmišljanja koji nikada nije imao racionalni smisao, čak uprkos tome da ne rješava probleme nego ih proizvodi i multiplicira, još nije izgubio na snazi niti je iscrpio sve svoje manipulatorske i manipulativne potencijale. Zadržao ih je i brižno ih čuva i njeguje i svako malo osvježava novim-starim krizama, novim-starim žrtvoslavljem, novim-starim retorikama, proizvodeći ponovo stanje mišljenja i osjećanja kod glasne i agresivne manjine, potiskujući tihu i pasivnu većinu u sve dublju šutnju i tišinu.


Mapa BiH: Može li iko domisliti rješenje

Koliko god da je većina zasićena priče o mržnji, optuživanja, zatezanja i natezanja, uskraćivanja i problematiziranja svega i svačega, glasna i agresivna manjina i mediji u potrazi za senzacijom forsiraju sve što se protivi osnovnim ljudskim osjećajima, potrebi i spremnosti na razumijevanje, sposobnosti da se prihvati drugi u svojoj drugosti i različiti u svojoj različitosti, ako nikako drukčije, onda temeljem Božije odredbe da svi ne budemo isti te da je u šarolikosti Njegova milost i pokazatelj Njegove veličanstvenosti.

Riječima prof. Filipovića, parafraziranim utoliko da su premetnute iz tvrdnje u pitanje: Ako već „svi savršeno dobro znaju šta im se je dogodilo ... i odbijaju da smatraju da su za sve to krivi neki drugi ... te počinju racionalno i logično razmišljati i o nama samima i o politikama koje su nam obećale dobro, a donijele samo tragediju neslućenih razmjera“, zašto onda ni nakon 22 godine nakon „završetka“ rata, ni 17 godina nakon ovog iznimno optimističnog teksta, rat, osim što se ne puca, ni po čemu nije završen?

Imaju bogatstva

Drugim riječima: šta će biti kad nestane srpskih četnika kojima se za zlodjela treba podignuti spomenik, kad nestane hrvatskih ustaša kojima zbog zlodjela treba podići spomen-ploču, kad nestane bošnjačkih... ne znam ni ja čega (još nismo odlučili koja nas od tekovina iz prošlosti najbolje opisuje) koje treba rehabilitirati i dokazati da jesu ili nisu (bili) ono što se o njima govorilo i pisalo...? Šta će biti kad umre i posljednji svjedok koji je znao i mogao otkriti lokaciju još jedne - makar i posljednje - zajedničke ili masovne grobnice i te tajne budu otkrivane samo slučajno, oranjem ili arheološkim istraživanjem... pa se neki budući Srbi, Hrvati i Bošnjaci budu čudili otkud ljudske kosti usred njive ili iskopine...

„Svi oni koji su se borili za 'svoj narod' svome su narodu donijeli sasvim sumnjive povijesne rezultate, jer su oni nastali na zlu, na ubijanju, otimačini i progonima drugih, uzurpaciji tuđe zemlje, kuća i imovine, te su u svakom slučaju kratkotrajni i upitni. Jedino što je sigurno u cijeloj ovoj stvari jeste činjenica da su svi nacionalni lideri sami sebi osigurali zavidna materijalna bogatstva, da su postali moćnici koji svoju moć shvataju sasvim pragmatično, u smislu davne izreke: 'Imaš onoliko slobode koliko imaš moći i novaca.' Oni su sebi osigurali i jedno i drugo, i moć i imanje, a narodu su ostavili tuđu imovinu, osjećanje krivnje za počinjeno i neizvjesnu budućnost.“ Ali nipošto i nikako ne treba zaboraviti da na kraju krajeva ipak vrijedi ona stara: „Što je šejtan (vrag, đavo) donio, on će i odnijeti.“

 



Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.