Prof. dr. Sulejman Topoljak: Moramo njegovati i održavati tradiciju iskrenosti umjesto lažne kurtoazije

Alim, stručnjak iz oblasti islamskog prava

Autor: M. DEDIĆ
05.07.2016 16:12
A
A
A

Prof. dr. Sulejman Topoljak je stručnjak iz oblasti islamskog prava, predavač na Islamskom pedagoškom fakultetu u Bihaću i Fakultetu islamskih nauka u Novom Pazaru, te član Ustavnog suda Islamske zajednice u BiH. Jedan je od četiri alima iz BiH koji je primljen u redovno članstvo Svjetske unije islamskih učenjaka. Autor je desetak knjiga, a posljednja, „Šerijatske intencije i intencijski idžtihad“, objavljena je ove godine.   

Izgubljen osjećaj

U iščekivanju Ramazanskog bajrama s profesorom smo razgovarali o tome kako on doživljava Bajrame i kako bi se Bošnjaci, prema tradiciji, ali i prema islamskim normama, trebali ponašati tokom blagdana. Profesor Topoljak osvrnuo se i na potrebu unutarmuslimanskog dijaloga te iznio stav o tumačenjima vjere u svijetu globalnih manipulacija.

- Svi koji pamte nekadašnja vremena, kad su se ljudi, uprkos materijalnoj uskraćenosti ili neimaštini, više radovali blagdanima, osjećaju da ni Bajrami više nisu kakvi su nekad bili. Mislim da smo precijenili druge, a sebe i svoje potpuno devalvirali. Otvorili smo širom vrata, duše, srca, domove i porodice zapadnoj kulturi, materijalizmu bez ikakve recenzije i valorizacije i jedva dočekali da se oslobodimo naše duhovnosti kao refleksije našeg vjerovanja, vjere i tradicije. Na taj smo se način odrekli duha na račun materije, duše na račun tijela, naših lijepih običaja i tradicije nad nekim hladnim tuđim bontonima. 

Izgubili smo i osjećaj za dobrim, lijepim i bližnjim, osjećaje za ljepotom Bajrama, za majčinom nježnošću, očevom dobronamjernošću, ljepotom blizine i topline naših djedova, nana, vrijednosti komšija. Danas se bojim te lažne kurtoazije koju prodajemo svima, čak i najbližima u najsvetije dane i blagdane. Radost i sreća mogu biti samo u duši i duševnom zadovoljstvu, a nikako u materijalnom – pojašnjava prof. Topoljak.

I njemu nedostaju prijašnji Bajrami jer „ovi sad nemaju duše, ali imaju formu i tijelo.“ 

Zadržati iskrenost 

-Previše su hladni, egoistični, diplomatski, glumački, neiskreni. Ljudi se poslije bajram-namaza selame i grle, ali se osjeća da to nije iz srca, nema iskrene ljubavi, traženja halala, izvinjenja. Sve je, nekako, usput. Ja se sjećam kako je bilo u mom selu Lupcu kod Viteza, gdje je bila jedna od prvih džamija na tom prostoru, da su se ljudi iskreno halalili, čestitali i grlili na Bajram. Doslovce su se otimali za džematlije koji su bili iz susjednih sela da ih odvedu na bajramski ručak i ugoste. A danas je veliki uspjeh ako se čitava porodica okupi na Bajram. Ostao je veliki žal za tim vremenima i Bajramima – navodi naš sagovornik. 

On, kako kaže, pokušava sa svojom djecom, koliko je moguće, zadržati tradiciju i iskrenost. Bajramski ručak u njegovom domu je obavezan, kao i bajramluci, čestitanja i ljubljenja ruke, posjeta rodbini i prijateljima. 

Izgubljeno povjerenje

Profesor Topoljak ističe da je muslimanima potreban dijalog u vremenu strašnih sukoba, prolijevanja krvi, osporavanja i negiranja.

- Izgubilo se povjerenje među muslimanima. Nema više ljubavi i altruizma kao što je bilo kod prvih ashaba. Muslimani se više ne vole u ime Allaha, nego u ime interesa. Dijalog među muslimanima je neophodan, a nema dijaloga bez kulture dijaloga. Potrebno je da obnovimo iman i počnemo istinski vjerovati u imanske postulate, a ne da ih prepričavamo, ponavljamo i pamtimo kao filozofiju i nauku. Nijedna filozofija ili nauka nije promijenila čovjeka, iman je taj koji ga mijenja - navodi. 

Muslimani su danas siročad

-Mi, Bošnjaci, malobrojni smo, živimo u specifičnim uvjetima, moramo uzeti pouke od naše braće muslimana i izbjegavati situacije koje su dovele do njihovih sukoba. Moramo doviti Allahu da zaustavi prolijevanje muslimanske krvi i uspostavi mir u cijelom svijetu. Moramo biti mudri te stvari sagledavati pravilno, rješavati ih prema prioritetima, imati jasnu strategiju i cilj. Isto tako, moramo imati crvene linije u svojoj politici, vjeri i viziji koje se nikad ne smiju prelaziti i za koje treba biti spreman žrtvovati sve jer od njih zavisi naš biološki opstanak, poput države, identiteta i vjere. Trebamo biti jedinstveni jer je ovakvo stanje posljedica neslijeđenja Božije upute u kojoj se jasno naređuje da se svi muslimani čvrsto uhvate za Allahovo uže kako se ne bi razjedinjavali i cijepali. Poslanik, a. s., nagovijestio je da će od islama prvo nestati vlast, politički autoritet koji, prema islamu, ima status oca. Dijete, prema islamu, koje izgubi oca u maloljetnosti je siroče, jetim. Tako su i muslimani danas, u pravom smislu te riječi, siročad – govori profesor Topoljak.