AUTO-MOTO

Klima - spas od vreline

Šta treba raditi kako vas ne bi iznevjerila u paklenim ljetnim danima

M. T.

28.8.2014

- Vruće mi je - zavapit će djeca sa zadnjeg sjedišta automobila dok se u goloj vodi probijate kroz avgustovsku vrevu na cesti na tridesetak Celzijevih stepeni.

Argument nervoznog vozača da su njihovi roditelji u tim godinama prevaljivali stotine kilometara opremljeni jedino najstarijim klima-uređajem na svijetu - otvorenim prozorima, neće piti mnogo vode. Jer je vruće!

Važnost servisa

Sve ljepote klima-uređaja najbolje osjetimo u paklenim ljetnim danima, kada bi vožnja automobilom bila nepodnošljiva da nije ove naprave. Svakako, mnogi od nas nekada je nisu ni imali u svojim vozilima, ali sada, kada je imamo, nezamislivo je da je nemamo. A možemo je vrlo lako izgubiti ako se o njoj ne budemo brinuli onako kako treba.

Kako bi klima-uređaj radio besprijekorno i hladio kabinu u ljetnim danima, mora se adekvatno održavati. Onih koji znaju kako funkcionira klima je malo, ali to nije toliko ni važno. Važno ga je servisirati kada treba, a velika većina nas pažnju će mu posvetiti samo onda kada se pokvari, a tada smo već osuđeni za veći izdatak.

Jedan od najvažnijih preduvjeta za kvalitetan rad klima-uređaja je da se on, bez obzira na godišnje doba, uključi jednom mjesečno da radi kraći period. To bi osiguralo da se ulje u sistemu ravnomjerno rasporedi po svim ćelijama rashladne instalacije. Osim toga, zbog duže neupotrebe, može se desiti da se dihtunzi zalijepe za pokretne dijelove kompresora, koji bi ih oštetio.

Gubitak plina

Prema nekom pravilu, klima-uređaj trebalo bi servisirati svake dvije godine, i to zbog više razloga. Svake godine količina rashladnog sredstva (plin R134a) gubi se za tri do osam posto. Nedostatak plina manifestira e tako što zrak koji izlazi iz ventilacionih otvora nije hladan. A ako je plina premalo, kompresor se neće ni uključiti.
 
Stručnjak će, također, provjeriti eventualna oštećenja vodova, kondenzatora i kompresora i usisat će staro sredstvo za hlađenje zajedno sa mazivom. Na kraju, vakuumom testira je li klima potpuno hermetički izolirana i onda se ponovo puni.

Na redovnom servisu, pri ponovnom punjenju klima-uređaja, u sistem se dodaje novo ulje, vrlo važno za kvalitet podmazivanja kompresora i ekspanzijskog ventila. Nakon vakuumiranja, u sistem se dodaje i reciklirano rashladno sredstvo, čiju količinu propisuje proizvođač. Za pravilno funkcioniranje klima-uređaja u vozilu važna je i redovna zamjena filtera klime, u kojem se sakupljaju nečistoće i bakterije. Servisni intervali za filter se kreću u rasponu od 10.000 do 15.000 kilometara.

Na redovnom servisu provodi se i test pritiska u sistemu i kontrola ostalih dijelova sistema.

Savjeti za korištenje

Razlika između vanjske i temperature u automobilu ne smije biti veća od pet-šest stepeni.

Treba izbjegavati direktno puhanje hladnog zraka u vozača i putnike.

Temperaturu je poželjno postepeno snižavati, posebno u autima koji su dugo bili na suncu i u kojima je temperatura znatno viša od vanjske.

Prije kretanja, automobil treba prozračiti otvaranjem vrata, zatim uključiti klimu na maksimalno hlađenje (uz uvlačenje vanjskog zraka), a prozore otvoriti desetak centimetara. U vožnji, treba uključiti recirkulaciju zraka, jer je lakše hladiti djelimično ohlađen nego vruć zrak, ali ne pretjerivati, jer vam treba i svježeg zraka izvana.

Klimu treba gasiti pet minuta prije dolaska na odredište (ali ostaviti ventilaciju), jer tada isparivač ima vremena da se osuši.

Klimu treba koristiti oprezno i redovno je servisirati.

Kako radi klima-uređaj

Kompresor koji pokreće motor, tlači rashladni plin. Tokom kompresije plinu rastu pritisak i temperatura. Plin se dovodi do hladnjaka (kondenzatora), u kojem se hladi na temperaturu okoline.

Ohlađeni plin pusti se da ekspandira, tokom čega mu dodatno pada temperatura te preko izmjenjivača topline hladi struju zraka iz okoline pa ohlađen ulazi u kabinu.

Osim što hladi, klima-uređaj ujedno i smanjuje vlažnost zraka u unutrašnjosti automobila.

Najčešći problemi

Kaiš proklizava
 
Potrebno je provjeriti zategnutost kaiša, a ako je labav, zategnuti ga.

Kompresor ne radi

Provjeriti količinu plina, napajanje kompresora strujom te pogledati presostat. Ako je potrebno, treba dopuniti plin do potrebnog nivoa, osigurati ispravno napajanje strujom ili zamijeniti presostat.

Problem s ekspanzionim ventilom

Provjeriti temperaturnu razliku na ulazu i izlazu, a ako nema razlike, treba zamijeniti ekspanzioni ventil.

Problem sa podešenim otvaranjem ekspanzionog ventila

Provjerite temperaturnu razliku na ulazu i izlazu, ako nema razlike, treba zamijeniti podešeno otvaranje.

Problem s hladnjakom klime

Provjerite zaprljanost hladnjaka s vanjske strane, a ako je prljav, očistite ga.

Curenje plina

Curenje se dešava najčešće u cijevima, ulazima i izlazima na hladnjaku klime, isparivaču, kompresoru i isušivaču vlage. Detektira se tako što se sistem napuni plinom, uljem i bojom za detekciju curenja do propisanog nivoa. Nakon nekoliko dana, provjeri se je li bilo curenja. Za provjeru se mogu koristiti elektronski aparati ili detektori tragova.

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.