AUTO-MOTO

Od ljudskog izmeta do vjetra i sunca

Alternativni oblici energije koji bi mogli pokretati automobile

M. TANOVIĆ

4.9.2014

Bila je 1997. godina kada je Toyota lansirala prvi serijski hibrid na svijetu, automobil koji, osim motora s unutrašnjim sagorijevanjem, pogoni i električna energija. Svijet je bio skeptičan, ali u idućih 17 godina, Prius je stekao status ikone.

Priusovim stopama krenuli su mnogi drugi modeli, a to je bio samo početak. Osim električne energije, koja je najpopularniji vid alternativnog pogona za automobile, svjetske kompanije počele su razmišljati o uvođenju novih tehnologija koje bi, ako ne eliminirale, onda umanjile potrebu za naftom, koja nam uništava planetu.

Uporedo s tim, dosta je pokušaja da se do energije dođe na neki potpuno drugačiji način. Mnogo je toga što se može koristiti kao energija, ali je pitanje šta je dovoljno ekonomično da bi zaživjelo?
 
Slana voda

Lihtenštajnska kompanija NanoFlowcell predstavila je nedavno futuristički koncept Quant, koji za pogon koristi slanu vodu, a koji može dostići brzinu od čak 350 kilometara na sat!

Tehnologija je kod ovog modela slična onoj koja se nalazi u automobilima s gorivim ćelijama, ali se u ovom slučaju za skladištenje energije koristi slana voda. Tečnost prolazi kroz membranu između dva rezervoara, stvarajući električni napon koji se skladišti i raspoređuje uz pomoć superkondenzatora.

Automobil ima dva rezervoara od po 200 litara u kojima nosi vodu, a jedno punjenje omogućava autonomiju od 600 kilometara. Ideju je pohvalila i Evropska unija, koja je dala odobrenje za vožnju automobila po javnim cestama.

Sada loša vijest - automobil će, ako uđe u serijsku proizvodnju, koštati skoro milion eura!

Hidrogen i kisik

Koncepata automobila na vodu, bilo je mnogo, ali nijedan nije zaživio. Mnogi će reći da su njihov razvoj zaustavili naftni moćnici, koji ne žele da takva vrsta pogona eliminira potrebu za crnim zlatom.

solarno-auto11

Koncept vozila na solarni pogon

Jedan od koncepata, koji je razradio Karlovčanin Marinko Spudić, radi na principu stvaranja plina iz vode. Elektrolizom određenog intenziteta voda se razlaže na hidrogen i kisik, koji se odvode u usisni dio motora i miješaju s uobičajenom smjesom goriva i zraka u motoru.

Hidrogen ima veliku energetsku moć i nezgodan je za skladištenje, a u smjesi s kisikom je eksplozivan tako da se ne smiju stvarati njegove zalihe nego se mora odmah miješati s gorivom smjesom u cilindrima. Upravo je to jedna od najvećih prepreka u svim pokušajima da se voda načini gorivom za automobile.

Ljudski izmet

Ovo je uvjerljivo najkreativnija ideja, čiju ekonomičnost niko ne bi mogao dovesti u pitanje. Zamislite, obavite veliku nuždu i napunite rezervoar te se vozite besplatno!

Ova inicijativa nije plod mašte izvjesnog luđaka nego ideja utemeljena na naučno potvrđenim činjenicama. Britanska kompanija GENeco iz Bristola, koja se bavi iskorišavanjem ljudskog biološkog otpada, došla je do zaključka da je on prepun korisnih tvari. To su potvrdili kroz prototip Volkswagenove Bube - tzv. Bio-Bube, koju pogoni plin dobiven iz ljudskih fekalija.

Najučikovitijim se pokazao biološki otpad stoke, koji sadrži velike količine bioloških ostataka, kao što su ugljikohidrati, proteini, masti... Ti sastojci služe kao hranidbena podloga bakterijama koje njihovim probavljanjem u anaerobnim uvjetima svaraju metan, koji pogoni automobil.

Zrak

Ideja o pogonu automobila na zrak stara je koliko i sam automobil. Može li se ona realizirati?

Naravno, sam zrak nije dovoljan, ali on može predstavljati dodatni pogon. Tata Motors je, zajedno sa jednom kompanijom iz Francuske, davno počela raditi na projektu, ali još bez konkretnog proizvoda. Početna ideja je da se napravi gradski model sa maksimalnom brzinom od 70 kilometara na sat, koji će imati tri rezervoara za komprimirani zrak. On pokreće turbinu koja generira struju, a ona pokreće automobil.

Za "punjenje" zrakom potreban je kompresor, ugrađen u vozilo (za uzimanje zraka iz okoline) ili, pak, eksterni, koji će omogućiti punjenje kod kuće. Šanse da se ideja provede u stvarnost? Teško, dok ima nafte, jer su performanse nikakve.

Sunce

Solarna energija već se koristi, ali kako sakupiti dovoljne količine za pogon automobila? Toyotin Prius ima solarne panele koji sakupljaju sunčevu energiju i koriste je za pojedine funkcije automobila koje ne traže previše energije, ali niko još nije uspio pronaći način da sakupi toliko sunčeve energije da ona bude dovoljna za pogon automobila.

Primjera radi, jedan Švicarac u taksiju na solarni pogon uspio je prijeći 17 zemalja prelazeći 400 kilometara dnevno, ali je njegov automobil morao vući prikolicu sa solarnim pločama površine od šest kvadratnih metara da bi prikupio dovoljno energije.

Nedavno je Ford predstavio koncept koji može prijeći 33 kilometra samo na solarni pogon, a za više, mora koristiti motor s unutrašnjim sagorijevanjem.

Još malo ideja

Iskorištene pelene - Bizarna ideja koja će sasvim sigurno ostati samo na ideji. Postupak se zove piroliza, a zasniva se na zagrijavanju materijala u okruženju bez kisika.

Piljevina - Prilikom njenog sagorijevanja oslobađa se metan.

Alge - Navodno daju ulje iz kojeg se mog crpjeti velike količine kvalitetnog biodizela.

 

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.