BIH

Bez mehanizma koordinacije, BiH nastavlja s gubitkom finansijske pomoći EU

Lideri još nisu ispunili obećanje dato 27. Juna 2012. godine

Redakcija

24.1.2014

Uspostavljanje efektivnog mehanizma koordinacije različitih nivoa vlasti u BiH sa ciljem preuzimanja, primjene i sprovođenja prava Evropske unije, kako bi zemlja jedinstveno nastupala u riješavanju pitanja vezanih za evropske intergracije, jedan je od uslova za podnošenje kredibilne aplikacije za članstvo u EU.

Iako su u prošloj godini, uz asistenciju Delegacije EU u BiH, učinjeni veliki napori predstavnika entiteta, države, te Distrikta Brčko da se dođe do zajedničkog rješenje, riješavanje ovog pitanja, čini se, palo je ponovo u drugi plan. To se desilo ponajviše zbog toga jer su domaći politički lideri svu svoju pažnju posvetili iznalaženjem rješenja za implementaciju presude "Sejdić - Finci", još jednog od uslova za podnošenje aplikacije za članstvo u EU.

Međutim, odsustvo koordinacije postala je glavna prepreka za napredovanje zemlje u evropskim integracijama. Za posljedicu je to, primjerice, imalo gubitak sredstava iz IPA fondova za BiH za 2013. godinu u iznosu od 45 miliona eura, koja su odlukom Evropske unije preusmjerena na Kosovo. Se to je utjecalo na realizaciju konkretnih projekata koji se uveliko provode na svim nivoima vlasti.

Tako će 17,7 miliona eura nedostajati za provođenje obaveza iz saobraćajnog sektora u okviru Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju, dok su projekti podrške konkurentnosti malih i srednjih preduzeća bit će uskraćeni za 2,5 miliona eura. Evidentno će doćii do zastoja kod unapređivanja zatvorske infrastrukture, jer će nedostajati 6,994 miliona eura. Sedam miliona eura nedostajat će i za podršku agencijama za provođenje zakona, a 3,4 miliona eura za jačanje kapaciteta parlamenata. Odlukom EU izostat će i planirana podrška u iznosu od 3,74 miliona eura za jačanje kapaciteta i koordinacije Uprave za indirektno oporezivanje BiH, dok je program za kulturu ostao bez predviđena 3,843 miliona eura.

Portparol Delegacije EU i specijalnog predstavnika EU u BiH Andy McGuffie kazao nam je da je koordinacija evropskih pitanja jedan od najvećih izazova za svaku zemlju koja pretenduje na članstvo u EU. Kada je riječ o Bosni i Hercegovini, ovaj izazov je još veći usljed složene institucionalne arhitekture.

 

McGuffie: Obećanje nije ispunjeno

 

 - Kao što je konstatovano u Izvještaju o napretku u 2013, BiH treba da riješi pitanje djelotvornog mehanizma koordinacije između različitih nivoa vlasti u pogledu preuzimanja, primjene i provođenja evropskih propisa, i to prioritetno, kako bi mogla da jedinstveno nastupa pred EU i koristi finansijsku pomoć EU. Komplikovan proces odlučivanja ima negativan uticaj na ukupne reforme i napredovanje zemlje ka EU.

 Ovo pitanje se odražava u svim aspektima dijaloga koji se vodi između EU i BiH. Zbog toga što vlasti nisu mogle da dođu do zajedničkog stava o temema koje će biti predmet razgovora, prošle godine je moralo doći do otkazivanja dva sastanka Podkomiteta za inovacije, informaciono društvo i javno zdravstvo, što je bez presedana. Uz to, finansijska pomoć Bosni i Hercegovini po osnovu Nacionalnog programa IPA 2013 umanjena je za 45 miliona eura. Međutim, projekti vrijedno skoro 42 miliona eura, od kojih direktnu korist imaju građani BiH, nisu pogođeni ovim rezovima - kazao je McGuffie.

Istakao je da sva ova kretanja ukazuju na urgentnu potrebu da se uspostavi funkcionalan mehanizam koordinacije za pitanja u vezi sa EU u okviru BiH kao preduslovu za njen proces evropskih integracija.

Također, kaže McGuffie, ukoliko ne bude bilo jasne političke opredijeljenosti za sprovođenje nužnih reformi u cijeloj zemlji, čime bi se BiH približila EU, zemlja će i dalje zaostajati za regionom.

Podsjetio je da su se na sastanku u okviru Dijaloga na visokom nivou, koji je održan 27. juna 2012. godine u Briselu, politički lideri BiH obavezali da će definisati djelotvoran mehanizam koordinacije do 31. oktobra 2012. godine.

- Ovo obećanje nije ispunjeno. Kao što znate, nastojanja - na čelu sa Savjetom ministara - da se definiše djelotvoran mehanizam koordinacije nisu dala rezultate. Neki politički predstavnici dovode u pitanje kapacitet Bosne i Hercegovine da funkcioniše kao zemlja i zalažu se za poseban program za nivo entiteta. Sve dok se ne postigne djelotvoran mehanizam koordinacije o pitanjima u vezi sa EU, programiranje sredstava iz IPA 2 programa (2014 - 2020) ne može da počne. Svaka godina odgađanja programiranja znači novi gubitak bespovratnih sredstava, koja bi inače zemlja imala na raspolaganju.

Nadamo se da će BiH ispuniti svoja obećanja u pogledu izvršenja presude u predmetu Sejdić i Finci i uspostaviti mehanizam koordinacije. Hitno su potrebna rješenja ova dva bitna pitanja. Ona predstavljaju najveću prepreku za put BiH ka EU - a sve države članice žele da BiH napreduje na tom putu - pocrtao je McGuffie.

Saša Marić, savjetnik predsjedavajućeg Vijeća ministara BiH, smatra da se odsutnost koordinacije višestruko negativno reflektirala na donošenje konkretnih odluka.

 

Marić: Negativni efekti

 

Tvrdi da sadašnji sistem koordinacije ima manjkavosti u više pogleda, kao što je, naprimjer, neuvažavanje ustavne nadležnosti BiH i isključivanje  kantona, a time i FBiH u cijelosti. Smatra da način donošenja odluka i rješavanja problema nije razjašnjen, niti je postavljen po logičnoj matrici, bilo horizontalnoj bilo vertikalnoj.

- Ono na što se do sada odrazilo nedonošenje efikasnog sustava koordinacije jesu, između ostalog,  gubitci sredstava IPA-e 2013 oko 50 posto ukupnog iznosa za 2013. godinu, mogući gubitci sredstava IPA-e za 2014. godinu, a ako se ovaj problem ne riješi u tekućoj godini, gubitci i sredstava IPA-e za 2015. godinu. Osim ovoga, mnogobrojne dodatne aktivnosti u prilagodbi BiH prema EU-u bez jasno postavljene uključenosti svih relevantnih čimbenika i razjašnjenog načina rješavanja problema su usporene ili se otkazuju i nazaduju - mišljenja je Marić.

Govoreći o aktivnostistima koje su u proteklom periodu poduzete radi iznalaženja jedinstvenog mehanizma koordinacije, kazao je da je početak procesa rješavanja bio dobar.

- Predsjedatelj Vijeća ministara BiH Vjekoslav Bevanda je osobno od svih sudionika tražio da se u tim predlože najkompetentniji stručnjaci i osobe iz prakse kako bi stvorili kvalitetan model. Proces je isprva bio uspješan jer su jednoglasno uspostavljena načela izrade dokumenta, koja, između ostalih, uključuju: uvažavanje ustavnih nadležnosti, uključenosti svih razina vlasti, pravilne načine prijenosa problema s nižih na više razine. No u kasnijem procesu jednostavno je došlo do razmimoilaženja stajališta i cijeli proces je s jednog stručnog dijela prebačen na politički i nedostatak samo malo volje za već jednoglasno dogovorenim načelima, uz poštivanje Ustava BiH, doveo je do zastoja u procesu - tvrdi Marić.

Direktorica Direkcije za evropske intergracije Nevenka Savić mišljenja je da se ne može govoriti o odsustvu koordinacije, nego o potrebi za poboljšanim, odnosno efikasnijim mehanizmom koordinacije s obzirom na sve zahtjevnije zadatke u procesu pristupanja EU.

Tvrdi i da je vrlo bitno imati na umu da efikasna koordinacija poslova u procesu integrisanja u EU ne mijenja niti remeti procedure odlučivanja definisane ustavima izakonima u BiH.

 

Savić: Alat za komunikaciju

 

- Ona jednostavno predstavlja alat za efikasnu komunikaciju i djelovanje svih aktera u skladu s nadležnostima u vezi s realizacijom poslova u ovom procesu. Kao ilustracija refleksije potrebe za efikasnijim mehanizmom koordinacije može poslužiti recimo prebrojavanje navođenja riječi koordinacija u Izvještaju Evropske komisije o napretku BiH za 2013. godinu, koja se pojavljuje 67 puta.

Takođe, jedan od najpoznatijih primjera u ovom smislu je onaj u vezi s formalnim zaustavljanjem svih priprema za korištenje novog Instrumenta pretpristupne pomoći EU IPA II (2014-2020) u BiH do uspostavljanja ovakvog mehanizma. Dodatno, na primjeru usklađivanja zakonodavstva sa propisima u EU, svrha efikasne koordinacije je da omogući da sve institucije nadležne da domaći propis usklade sa onim u EU to rade koordinirano, i tako osiguraju da BiH prema EU zastupa jedan stav, govori jednim glasom kaže Savić.

Napominje da je Vijeće ministara BiH u oktobru 2012. godine formiralo Tim za izradu dokumenta efikasnog mehanizma koordinacije u kojem Direkcija Ima jednog predstavnika. Uloga Direkcije u Timu je, ističe, istovjetna njenoj ulozi u procesu integrisanja, a to je stručna i tehnička podrška.

Haris Abaspahić, savjetnik premijera FBiH, ističe da sistem koordinacije postoji i da je on definisan nizom Odluka Vijeća Ministara BiH, kao i nizom Zakonskih rješenja na nivou BiH. Koliko se on poštuje, kako navodi Abaspahić, to je drugo pitanje, no tvrdi da postoje mehanizmi koji osiguravaju protok informacija i saradnju između različitih nivoa vlasti.

 

Abaspahić:  Saradnja s kantonima

 

 - Federacija, kao sastavni dio BiH, je i sastavni dio sistema koordinacije, a ministarstva iz FBiH ravnopravno učestvuju u radu tijela unutar Sistema kooridnacije kao što su pododbori za pračćenje sprovodbe SSP-a, radne grupe za programiranje IPA projekata i sl. Svakako da postoje različita politička viđenja kako bi trebali biti uređeni odnose između entiteta i državnog nivoa.

Mi se u tom kontekstu ne susrećemo s problemima, jer pratimo uputstva i prepoznajemo ulogu državnih institucija koje vode i koordinairaju procesima. Jako rijetko se javljaju problemi na relaciji institucije BIH - institucije FBiH, kaže Abaspahić.

On ističe da će koordinacija u budućim fazama procesa pristupanja, zahtjevati  intenzivniju kooridnaciju između federalnih i kantonalnih institucija u cilju sinhronizovanog usvajanja evropskog zakonodavstva iz obasti koje su u kantonalnim nadležnostima. Obim trenutnih obaveza koje se odnosi na kantonalni nivo je, kako navodi on, minimalan.

- Mi smo pokrenuli proces uspostavljanja mehanizama saradnje sa kantonima po različitim oblastima, što će budućnosti postati sastavni dio ukupnog mehanizma koordinacije - tvrdi Abaspahić.

 U okviru ispunjenja dvije preostale obaveze naše države za podnošenje aplikacije za članstvo u EU, mišljenje je on, puno više energije i vremena je potrošeno na pitanja implementacije presude "Sejdić - Finci". Manjim intezitetom sem kaže, pregovaralo o samom mehanizmu koordinacije.

- Ovo je jednako strateško pitanje, jer ono definira dugoročne odnose između različitih nivoa vlasti. U tom kontektstu su postajala različita politička viđenja o mogućim načinima saradnje  entiteta i države, kao i o načinu efikasnog uključivanja kantona u buduće procese. Treba voditi računa da su državne institucije obučene i pripremljene da vode taj proces. One su jedina adresa s kojom će komunicirati zvanični Brisel.

Dodaje da svako ima pravo na svoj politički stav, ali je po Ustavu BiH stvar prilično jasna.

 - Vanjska dimenzija procesa evropskih intergracija je u apsolutnoj nadležnosti države. Koordinacija entitetskih politika u svim segmentima jeste u nadležnosti države. To su stvari oko kojih se ne može diskutovati, jer su definirane u pravnom sistemu. Postoje dijeljenje nadležnosti između države i entiteta. Bitno je da svi nivoi vlasti razumiju proces, da su obučeni i da na sihronizovan način reforme koje se trebaju provoditi. To se pitanje može jednostavno riješiti, ali od toga je, nažalost napravljena veća politička priča - naglasio je Abaspahić.

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.