Foto: Arhiv

SVIJET Najveća društvena mreža pod istragom

Njemačka istražuje Facebook zbog neovlaštenog prikupljanja podataka korisnika

Društvena platforma zauzima oko 90 posto tržišta u Njemačkoj

Autor: Index.hr
28.08.2018 08:19
A
A
A

Njemački ured za zaštitu tržišnog takmičenja (FCO) planira prve korake u svojoj istrazi protiv Facebooka nakon što su utvrdili da je ta društvena mreža zloupotrijebila svoj dominantni položaj na tržištu da bi prikupljala podatke o korisnicima bez njihovog znanja i pristanka.

Istragu pomno prate u Evropi usred sve veće zabrinutosti zbog curenja podataka više desetaka miliona korisnika Facebooka, kao i zbog opsežne upotrebe ciljanih oglasa od inozemnih sila koje su željele utjecati na izbore u SAD.

FCO se posebno protivi načinu na koji Facebook dolazi do podataka ljudi koji koriste druge aplikacije – uključujući i njihov WhatsApp i Instagram servis – kao i njegovo online praćenje ljudi koji ni nisu članovi.

"Svjesni smo da bi to trebalo i moralo ići brzo", izjavio je u ponedjeljak predsjednik FCO -a Andreas Munt (Mundt), dodajući kako se nada da će ove godine poduzeti prve korake. Odbio je dodatno pojasniti.

Očekuje se da njemačka istraga neće završiti novčanim kaznama za Facebook, u usporedbi s evropskom istragom Googlea koja je završila kaznama od više milijardi eura.

Međutim, upućeni izvori kažu da bi FCO mogao zahtijevati od Facebooka da poduzme određene korake da bi smanjio zabrinutost, ako to Facebook ne učini dobrovoljno.

Facebook je ove godine odgovorio na FCO-eve zahtjeve za informacijama i regulatori sada razmatraju bi li nove funkcije – poput opcije "obriši povijest pretraživanja" koju je najavio direktor Mark Zakerberg (Zuckerberg) – otklonile njihove bojazni.

- Moramo utvrditi utječe li to na našu istragu i otklanja li naše bojazni - kazao je Munt.

Reuters je još u aprilu izvijestio kako Munt temelji istragu na analizi koja je pokazala da Facebookov udio u tržištu društvenih mreža u Njemačkoj prelazi 90 posto, što ga čini dominantnim promatrano kroz perspektivnu tržišnog takmičenja, a ne samo popularnim kako tvrde u toj kompaniji.

- Ako Facebook ima dominantnu tržišnu poziciju, onda pristanak korisnika na upotrebu njegovih podataka više nije pitanje izbora, i to zato što nema alternativu - on mora koristiti Facebook, ako želi koristiti društvene medije - kazao je tada Munt.

Otklonio je pri tome prigovore da je preuzimanjem tog slučaja prešao u domenu ureda za zaštitu podataka, ističući da postoji solidan presedan u Njemačkoj da se neprimjereno korištenje tretira kao kršenje ravnopravne tržišne utakmice.

- Veza s tržišnim takmičenjem posebno je snažna gledano iz naše perspektive zato što su podaci neodvojivi dio tog poslovnog modela - kazao je on.

''Cijeli poslovni model u konačnici se oslanja na pristup podacima i doseg tih platformi. S istragom Facebooka mi tek započinjemo rad u tom području – ali ni u kom slučaju to nije eksperiment'', rekao je Munt u aprilu.

Proširena kontrola platformi internetskih trgovina

Odvojeno od toga, Munt je potvrdio izjave s početka mjeseca kako bi mogao pokrenuti istragu u sektoru elektroničke trgovine sukladno novim ovlastima koje im omogućuju pokretanje istraga u cijelim sektorima.

Fokus bi bio na takozvanim hibridnim platformama, kao što je američka internetska trgovina Amazon koja prodaje vlastite proizvode i usluge, ali posluje i s neovisnim trgovcima.

- Naše je pitanje: kakav je odnos između platforme koja je vrlo snažan trgovac i trgovaca koji koriste tu platformu - kazao je Munt.

Dodao je da je Amazon najpoznatija platforma za elektroničku trgovinu, ali da njegov interes obuhvata i druge platforme.

FCO ne bi istraživao sumnje na utaju poreza neovisnih trgovaca na velikim internetskim platformama – problem koji je vlada kancelarke Angele Merkel obećala riješiti – rekavši kako je to problem kreatora ekonomske politike.