NAKON GODINU DANA

Francuska i Njemačka postigle dogovor o pokretanju faze razvoja budućeg evropskog borbenog aviona

Kao i sve buduće velike tranše FCAS-a, sporazum još uvijek mora odobriti Bundestag.

Borbeni avion. ILUSTRACIJA / AP Photo / Manish Swarup

A. O.

21.11.2022

Nakon godinu dana neizvjesnosti, Francuska i Njemačka konačno su objavile da su postigle novi dogovor o pokretanju sljedeće faze razvoja budućeg evropskog borbenog aviona "šeste generacije". 

Ova faza uključuje izgradnju demonstratora, što je neophodno za uspjeh ovog projekta. 

Poznat i kao "budući borbeni vazdušni sistem" (FCAS), za koji se očekuje da će zamijeniti francuski Rafale (proizveden od Dassault Aviation) i Eurofighter Typhoon (Airbus) do 2040. godine.


Potpisivanje formalnog ugovora

Njemačka je prva komentirala u petak, 18. novembra. 

- Nakon intenzivnih pregovora, postignut je industrijski sporazum - navodi Ministarstvo odbrane u saopćenju objavljenom kasno u toku dana. 

- Politički sporazum o FCAS-u je veliki korak naprijed i, prije svega u sadašnjem međunarodnom kontekstu, važan znak odlične saradnje -reagovali su iz Jeliseja nakon sporazuma, dodajući da industrijski sporazum koji mora ići s tim je "uskoro biti zaključen."

Ovu političku najavu tek treba ratifikovati potpisivanjem formalnog ugovora između proizvođača, što će biti sigurno tek kada se mastilo osuši. "Možemo potvrditi da su razgovori između industrije i vlada o sljedećoj fazi FCAS-a završeni", oprezno je rekao Airbus ubrzo nakon berlinske objave. Dassault je odlučio da ne komentariše i nije dao nikakvu izjavu.



Globalni sistem

Situacija proizilazi iz veoma visokih uloga ovog ugovora. Duboka tehnička neslaganja između Dassaulta i Airbus Defence and Spacea, posebno oko dijeljenja intelektualne svojine na kontrolama leta, usporila su napredak FCAS-a. Od svih igrača u ovom ogromnom francusko-njemačkom industrijskom projektu vrijednom 100 milijardi eura koji je pokrenut 2017., a kojem se Španija pridružila krajem 2019., Dassault je stranka koja najviše gubi.

FCAS nije samo avion, već globalni sistem sastavljen od devet "tehnoloških stubova", uključujući dronove. Iako je francuski proizvođač glavni izvođač za sam avion, njegov rival Airbus, koji ima iskustva sa Eurofighterom i komercijalnim avionima, od samog je početka nastojao da učestvuje u razvoju sistema upravljanja. Ali Dassault strahuje da će se dijeljenje određenih tehnologija na kraju pokazati fatalnim i dovesti do toga da veliki evropski konzorcij proguta kompaniju. Ovo je scenario koji nije zaobišao brojne posmatrače.

Kao i sve buduće velike tranše FCAS-a, sporazum još uvijek mora odobriti Bundestag.


Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.