STARO SARAJEVO Od Baščaršije do Ilidže vozilo 50 Vašingtonaca

Godine 1960. rekonstruirana pruga na normalni kolosjek

A. NALO
26.10.2014 19:52

Prva testiranja tramvaja na električni pogon vršena su u Sankt Petersburgu. Međutim, vozilo se pokretlo pomoću baterija što se pokazalo nefunkcionalnim. No, nekoliko godina kasnije kompanija „Simens“ je u Njemačkoj testirala prvi klasični električni tramvaj.

Ideja o prevozu putnika tramvajem na električni pogon brzo je obišla svijet. Ta vijest zainteresirala je i sarajevske vlasti, govori Mufid Garibija, arhitekta i dobar poznavalac historije grada.

Električna centrala

Za takav projekat u našem gradu bilo je neophodno napraviti električnu centralu. To je gradskim vlastima pošlo za rukom samo 18 godina nakon prve centrale napravljene u SAD-u. Tako je na prostoru današnje Skenderije 1895. napravljena električna centrala na parni pogon. Dok su se drugi gradovi širom Evrope pripremali za projekte tramvajskog saobraćaja, Sarajlije su iskoristile postojeću prugu kolskog tramvaja na koji bi se instalirao moderni tramvajski saobraćaj – ističe Garibija.

Prema njegovim riječima, želja Beča bila je da se ovaj inovativni koncept testira u Sarajevu i to je urađeno 1. maja 1895. kao eksperimentalna faza.

Zahvaljujući pripremljenoj infrastrukturi Sarajevo postade prvi grad u Evropi sa funkcionalnom mrežom gradskog tramvajskog saobraćaja i to u dužini od 3,1  kilometar.

Prvi električni tramvaji u Sarajevu napravljeni su u fabrici Simens i voženi su uskotračnom prugom. Kretalo se od današnjeg Trga oslobođenja, vozilo Ferhadijom, Čemalušom (Titovom) i išalo do stare željezničke stanice kod današnjeg Hotela Bristol – ističe Garibija.

Novi krakovi

Vremenom se ova pruga povećavala i dobivala nove krakove. Ovo je teklo sve do 1960. godine kada će socijalističke vlasti jugoslovenske zajednice izvršiti rekonstrukciju pruge na normalni kolosjek, a Sarajevo povezati sa Ilidžom.

Za ovaj projekt bili su potrebni novi tramvaji pa je u Vašingtonu kupljeno 50 tramvaja „PCC Streetcar“ kog Sarajlije prozvaše Vašingtonac ili Zeleni tramvaj.

Ovaj tramvaj se počeo proizvoditi 1939. i doživio je veliku popularnost širom svijeta. Urađene su opsežne studije usmjerene ka udobnijoj vožnji, pa se u proizvodnji vodila briga o vibracijama, grijanju, hlađenju, osvjetljenju, prostoru za sjedenje, visini jastuka, prostoru za ruke i noge, prostoru za stajanje, kao i nizu drugih elemenata koji su omogućili tihu, udobnu i prijatnu vožnju. Omladina je naročito voljela sjediti na sećiji na začelju i utrkivali su se ko će do nje prije doći – dodaje Garibija.

Vašingtoac povučen pred Olimpijadu

Sedamdesetih godina na našim šinama pojavljuju se češki tramvaji „Tatra“ modernijeg dizajna. Potreba za Vašingtoncima se polako smanjivala, a pred olimpijadu su potpuno povučeni. U isto vrijeme naš grad dobiva trolejbuse koji su priča za sebe. 

NA VRH