LJEPOTA I MODA

Zašto je crna rolka gospodarica stila već stoljećima?

Avaz.ba

6.12.2017

Postoje odjevni komadi koji nikada neće izaći iz mode. Provlačit će se kroz decenije, nekada čak i stoljeća, promijenit će možda svoju osnovnu namjenu, ali na neki poseban način ostat će nepopravljivo aktuelni. Jedan od ovih komada zasigurno je crna rolka.

Kad danas pomislimo na crnu rolku, u mislima nam najvjerovatnije iskoči ili Odri Hepbern (Audrey Hepburn) ili Merilin Monro (Monroe).

Međutim, crna rolka je više od patenta Odrinog filma „Smiješno lice” i više od obilježja filozofskog stila jedne generacije. Iza ovog naizgled jednostavnog odjevnog predmeta krije se čitava historija, mnoštvo značajnih ličnosti, pa i pokoji društveni pokret.

Ovo je priča o gospodarici stila – svemu što je preživjela, svemu što je proizvela i svemu što je označavala, a označava i danas, ne samo u modnom svijetu, već i na širem društvenom planu.


Kratka historija crne rolke

Crna rolka prvi put se pojavila još sredinom 16. stoljeća, kada su je nosili pripadnici engleske aristokratije. Kraljica Elizabeta I bila je poznata po bluzama i haljinama sa tzv. visokim vratom, te je često nosila crnu rolku ispod bogatih slojeva čipke i nakita.

Iako se činilo da će crna rolka ostati na neki način kraljevsko obilježje, nije bilo tako. Tokom 19. stoljeća engleski polo igrači koristili su je kao dio sportskog dresa na utakmicama. Otuda se u engleskom jeziku, najprije u britanskom izgovoru, za rolku očuvao izraz polo neck, pored čuvenog turtleneck.

Tokom 30-ih i 40-ih godina 20. stoljeća crna rolka postala je klasičan dio garderobe prosječnog američkog radnika, a također je bila i dio zvanične američke uniforme tokom Drugog svjetskog rata (ovaj put od teške vune).

U ovom periodu, a naročito tokom 50-ih godina, crna rolka napokon uspijeva da se probije na modnu scenu i postaje imperativ stila, zahvaljujući čuvenim ličnostima koje su je proslavile.

Akademici, filozofi, intelektualci, umjetnici – svi odreda nosili su ovaj moćni komad garderobe. Crne cigaret pantalone, usko krojena crna rolka i crne cipele postale su ubrzo svevremena i nepogrešiva kombinacija.

Odri Hepbern lansirala je jednom za svagda u svom filmu „Smiješno lice”. Crna rolka na jednoj od najljepših žena svih vremena pod jakim svetlima Pariza postala je prava definicija stila.


U deceniji koja je uslijedila crna rolka postala je i dio formalne garderobe, zamijenivši odijelo i kravatu. Smatra se da su modni kreatori Pjer Kardin (Pierre Cardin) i Iv Sen Loren (Yves Saint Laurent) najzaslužniji za probijanje ovog komada među poslovni svijet. Crnom rolkom zamijenili su klasičnu bijelu košulju, a šalom kravatu.

Na ovaj način, rolka je počela da osvaja šire tržište, a ondašnji biznismeni postali su daleko moderniji i uglađeniji nego ranije.

Konačno, tokom 70-ih godina crna rolka značajno je obilježila i feministički pokret. Glorija Stajnem (Gloria Stinem) najglasnije je u to vrijeme zagovarala ravnopravnost muškaraca i žena, ali posebno na polju oblačenja.


Na svojim govorima često je nosila crnu rolku, te je ona postala, može se reći, i simbol ovog snažnog društvenog pokreta.

Šta to toliko čarobno u sebi nosi crna rolka?

Crna rolka je prije svega veoma zahvalna za nošenje. Ne samo zato što savršeno odgovara tijelu, već služi i u korist samopouzdanja.

Kad obučemo crnu rolku odjednom sve na nama i u vezi sa nama djeluje mnogo ljepše i uglađenije. Visoki vrat rolke doprinosi da djelujemo gotovo skulptorski.

Samim tim, nismo u mogućnosti da savijemo glavu i hodamo pogrbljeni – rolka nam svojim krojem obezbjeđuje jednu vrstu smjerne autoritativnosti.

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.