Kinezi koji bi trebali graditi Pelješki most osam godina bili na crnoj listi Svjetske banke

Autor: Index.hr
26.01.2018 18:43
A
A
A

Kineska firma China Road and Bridge Corporation (CRBC), koju je Hrvatska izabrala za gradnju Pelješkog mosta, osam je godina provela na crnoj listi Svjetske banke zbog sumnjivih i koruptivnih poslovnih praksi, piše Index.hr. 

Od 2009. do januara prošle godine CRBC - kao i China Communications Construction Company (CCCC), koja je nastala spajanjem CRBC-a i još nekoliko građevinskih firmi - bile su kažnjene zabranom učestvovanja u svim građevinskim projektima koje (su)finansira Svjetska banka zbog sumnjivog poslovanja na Filipinima 2002. godine.

CRCB se takmičio za učestvovanje u gradnji i popravci mreže cesta na Filipinima u projektu pod nazivom National Roads Improvement and Management Project (NRIMP 1), a prema istrazi Svjetske banke kineska se kompanija dogovorila s dvije filipinske i jednom korejskom firmom da ponude dampinške cijene tokom prve faze konkursa za NRIMP 1, koji je imao budžet od 33 miliona dolara.

Istraga Svjetske banke pokazala je da se CRBC bavio “prevarantskim poslovnim praksama” u svojim prijavama za javni konkurs, što ipak nije spriječilo neke države u Aziji (npr. Filipini i Malezija) i Africi (npr. Zimbabve) da posluju s ovom kineskom građevinskom megafirmom, koja je u većinskom vlasništvu kineske države. No, riječ je o projektima u koje nisu bila uključena sredstva Svjetske banke. CRBC je pak sve optužbe Svjetske banke demantirao, ali nije uspio dokazati da je njihova odluka pogrešna i da je trebaju povući.

U medijima se pak za CRBC piše da ima “problem s poslovnim imidžom” zbog svojeg sumnjivog načina poslovanja, a kazna u trajanju od osam godina se po kriterijima Svjetske banke smatra jednom od strožih, što dodatno svjedoči o sumnjivim radnjama zbog kojih je CRBC bio kažnjen. Transparency International je pak odnos kineskih firmi prema transparentnosti poslovanja i poštivanju javnih konkursa opisao kao "patetičan".

Sve to očito nije bio problem povjerenstvu Hrvatskih cesta koje je ovu kinesku firmu izabralo da gradi Pelješki most. CRBC je ponudio da će Pelješki most izgraditi za 2,08 milijardi kuna, a na konkurs su se još javili i austrijski Strabag s ponudom od 2,62 milijarde i talijansko-turski konzorcij Astaldi-TC Ictas, čija je ponuda iznosila 2,52 milijarde eura. Sada se i Austrijanci i talijansko-turski konzorcij žale na rezultat konkursa, optužujući kineski CRBC za to da je ponudio dampinšku cijenu za izgradnju Pelješkog mosta, dakle za ono što je zbog Svjetske banke bio na crnoj listi dugih osam godina.