VJEČNO PITANJE: POSAO ILI HOBI

Manekenke u BiH dobiju za džeparac, a vani za kampanju i do 40.000 KM

Od honorara na Balkanu modeli mogu samo izvesti društvo na piće, kaže vlasnica agencije iz Beograda

Piše: Adi HODŽIĆ

19.5.2019

Nikolić: Drastična razlika između tržišta - Avaz
Jurišić: Sve se svodi na kompenzacije - Avaz
Jugović-Tundžel: Velika razlika u cijeni - Avaz
Radan: Poziv koji nije siguran - Avaz
Mešić: Sve zavisi od tipa modela - Avaz
+1

Moda je oduvijek sa sobom nosila veo misterije i dozu predrasuda, a vječna dilema je koliko je ona posao, a koliko hobi te mogu li manekenke zaraditi i živjeti od svog posla.  

Koliko uopće mogu zaraditi bh. manekenke? Jasno je da posao u Bosni i Hercegovini i inozemstvu nema isti cjenovnik.

Priznata profesija 

Adnel Mešić, vlasnik modne agencije “Z Model Management”, koja angažira manekenke i omogućava im posao u inozemstvu, otkrio nam je da mnogo faktora odlučuje kolika će biti zarada.

- Kad je riječ o zaradi, sve zavisi od tipa modela, ali i o matičnoj agenciji, koja ih šalje na posudbu u određenu agenciju. Kampanje za brendove u BiH mnogo se manje plaćaju nego za svjetske brendove. Kod nas se cifre za jednu kampanju kreću od 1.500 do 6.000 KM, dok se vani zaradi i 40.000 KM – rekao nam je Mešić. 

Nekadašnja manekenka Jelena Ivanović krasila je naslovnice velikih magazina, a danas je vlasnica modne agencije “Model Scouting Office”. Sarađuje s čuvenom agencijom “Woman”, putem koje je u svijet poslala mnoge regionalne ljepotice, ali ipak smatra da kod nas moda nije na nivou profesije.

- Model je u svijetu priznata profesija, a kod nas još nedovoljno ozbiljno shvaćen poziv. Kako se u današnje vrijeme mnogo ulaže u marketing, a kanali promocije su se proširili pa, pored magazina, imamo i društvene mreže i portale, tako su svjetski brendovi svjesni da je potrebno ulagati u angažiranje modela. I ne samo to nego se treba boriti s konkurentskim brendovima, zbog čega je važno da model bude što bolji i profesionalniji. U to ime, modeling je u inozemstvu vrlo poštovan poziv i modeli od svoje profesije mogu pristojno da žive i da, na temeljima tog posla, ulažu u svoju budućnost. 

Na Balkanu, suprotno tome, modeli od honorara mogu samo da izvedu društvo na piće. Mogućnosti zarade su na nivou hobija, a ne na nivou profesije. Ali, nije ovako samo u modelingu, isto je i kod glumaca, plesača i drugih scenskih izvođača – rekla je Ivanović.

Određeni benefiti

Manekenka Nataša Derikonja kaže, također, da mnogo više zarujeđe u inozemstvu nego u BiH.

- Kod nas ne možeš živjeti od modelinga, to je mali džeparac za neki odjevni predmet, dok u inozemstvu za angažman od dva mjeseca možeš sebi priuštiti krupnije stvari – priznala je manekenka.

Nekadašnja modna agentica Amela Radan istaknula je kako ni kod nas ni u svijetu nije moguće živjeti od modelinga.

- To bih svrstala u hobi, kao nešto sporedno. On nudi određene benefite, ali to nije sigurnost i na to se ne treba fokusirati. Poziv je vrlo zanimljiv, otvara mnoga vrata, ali da ne bude kao primarno zanimanje. Modeling sam po sebi nije egzistencijalan ni kod nas ni u svijetu – rekla je Radan.

Bosanskohercegovačka manekenka Jelena Jugović-Tundžel (Tuncel), koja je karijeru nastavila u Istanbulu, priznala nam je kako se vani može dobro zaraditi.

- Od reklama na televiziji, najbolje sam zarađivala. Radila sam videoreklamu za jedan poznati turski slatkiš, u kojoj sam bila glavna uloga, i od tog honorara mogla sam živjeti nekoliko mjeseci, dok na Balkanu tako nešto teško može da se dogodi – zaključila je manekenka.

Mračna strana

Jedna od najviše angažiranih bh. manekenki Ana Marija Jurišić otkrila nam je neke od mračnih strana modnog biznisa kod nas. 

- Modeling kod nas, nažalost, samo hobi i može biti. Tržište nudi minimalan obim posla, a i to što nudi, uglavnom se svodi na neke kompenzacije. Da stvar bude još gora, kod nas se u posljednje vrijeme često dešava da se ljudi služe i nekim spletkama i lažima, pozivaju djevojke na poslove koji nisu legitimni. Time želim upozoriti djevojke da dobro provjere s kim komuniciraju i šta prihvataju – priznala je Jurišić. 

Put ka zvijezdama 

Tijana Nikolić, jedna od najuspješnijih bh. manekenki u inozemstvu, ističe ogromnu razliku između tržišta vani i kod nas. 

- Rijetko radim kod nas, osim nekoliko kampanja koje su bile korektno plaćene, a za revije nisam upućena – govori Nikolić.

Kampanje koje rade velika dizajnerska imena i anonimne djevojke mogu lansirati u zvijezde, s tim što su njihovi honorari mnogo manji od onih koji dobivaju etablirane manekenke. 

Revije za nula maraka

Mlade manekenke na našim prostorima nerijetko pristaju nositi kreacije na modnim revijama potpuno besplatno, samo kako bi se pojavile nadajući se kako će ih neko primijetiti. Tako već iduće godine vidimo nova lica i tako ukrug.  

Haljina umjesto honorara

Modni biznis nije samo kod nas u krizi. Da je i u inozemstvu slična situacija, svjedoči činjenica da sve više modela koji rade revije za velike dizajnere, umjesto honorara, dobivaju u trajno vlasništvo kreacije koje su nosile. 


Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.