RAZOTKRIVANJE Zašto nije održana sjednica Skupštine Kantona Sarajevo

Režim spriječio odbijanje izvještaja o radu javnih preduzeća i ustanova i smjene svojih direktora (2. dio)

Autor: The Bosnia Times
10.08.2018 09:22
A
A
A

RAZOTKRIVANJE (2): Kriminal u friziranim izvještajima KCUS-a?!

TBT je došao u posjed materijala i dokumenata iz nekoliko javnih preduzeća koji su trebali biti objelodanjeni na otkazanoj skupštini KS i koji bi teško kompromitirali izvještaje o radu, doveli do njihovog odbijanja od većine poslanika,a time i do smjene upravnih odbora i menadžmenata SDA. TBT nastavlja analizirati Izvještaj o radu i finansijskom poslovanju KCUS-a za 2017. godinu i nalaze nezavisnog revizora koji otkrivaju brojne nepravilnosti, potvrđuju da se štedjelo na štetu zdravlja i života pacijenata kao i niz zakonski problematičnih finansijskih tokova u mandatu Sebije Izetbegović. Da su metode štednje što ih provodi aktuelni menadžment Kliničkog centra Univerziteta u Sarajevu opasni po zdravlje i život pacijenata govore čak i strogo kontrolisani podaci iz njihovog Izvještaja o radu i finansijskom poslovanju za 2017. godinu. Naime, prema istom je u prošloj godini bio očigledan pad broja dijagnostičkih usluga, što su pacijenti osjetili na svojoj koži. Menadžment u kontinuitetu pokušava obmanuti javnost da je tome uzrok to što su dio poslova preuzeli domovi zdravlja, Opća bolnica „Dr. Abdulah Nakaš“ i druge ustanove. To je samo dijelom tačno, ali osnovni uzrok je taj što KCUS – cijelu 2017. godinu nije imao niti nabavljao reagense za čitav niz procedura, za molekularnu dijagnostiku infektivnih oboljenja, za autoimuna oboljenja itd.

Na reagensima i dijagnostici uštedjela 1.603.903 KM, privatnici profitirali

Tako je u 2017. godini zabilježen pad broja laboratorijskih analiza za 205.599, mikrobioloških analiza je bilo manje za 14.324, a imunoloških analiza manje za 47.858 (u odnosu na 2016. kad je još bilo zaliha reagenasa) ! Izraženo u novcu, Sebija Izetbegović je na ovaj način uštedjela 1.603.903 KM u odnosu na 2016. godinu. Poređenja radi, tokom 2015. godine, kada ona nije bila direktorica, za navedene analize i pomenutu dijagnostiku KCUS je na pacijente potrošio 3.856.935 KM više nego aktuelni menadžment u 2017. godini. Pokušali smo u nekoliko privatnih klinika u Sarajevu provjeriti kako se štednja na KCUS-u odrazila na njihovo poslovanje, ali smo umjesto preciznih podataka („poslovna tajna“) dobili uvjeravanja da su „vrlo zadovoljni porastom broja usluga“.

Posebna je i već poznata priča kako su pacijenti nestašicu lijekova na Koševu prevazilazili kupovinom u apotekama. Slučajno ili ne, mnogi lijekovi mogli su se nabaviti samo u najsnabdjevenijoj apoteci „Dina“ čiji vlasnik je supruga doktora Jasmina Kapetanovića, inače predsjednika Upravnog odbora KCUS-a! Kada bi pacijenti kupili lijekove, sa fiskalnim računom bi mogli refundirati taj trošak na blagajni KCUS-a. KCUS bi pacijentima taj trošak izmirio (uz niz opstrukcija ne bi li odustali od naplate) novcem koji je već dobio od ZZO KS da nabavi te iste lijekove, ali nije. U čemu je kvaka ? U tome što je maloprodajna cijena lijekova u „Dini“ mnogo viša, nego što bi iste lijekove KCUS platio kroz javnu nabavku „na veliko“. Tako aktuelni menadžment zapravo po višoj tarifi troši budžetski novac namijenjen nabavci lijekova provlačeći ga kroz promet malih, ali dobro pozicioniranih farmaceuta. Kako se ovo lihvarsko napuhivanje troškova i profita kasnije „balansira“ među počiniocima trebala bi biti stvar istražnih organa. A da je održana sjednica Skupštine KS ovaj dio Izvještaja o radu KCUS-a bio bi povod za poslaničku raspravu najmanje o sukobu interesa predsjednika UO KCUS-a i malverzacijama menadžmenta.

Budžet KCUS-a povećan, a broj pacijenata u padu !?

Pažnju privlači i podatak da je broj liječenih pacijenata u 2017. godini smanjen za 3.058, a razlika je još drastičnija u odnosu na 2015. godinu. Međutim, istovremeno je u mandatu Sebije Izetbegović za 10 miliona KM povećan iznos novca što ga je ZZO KS dostavio KCUS-u (119.069793 KM za 2017.). Od toga je na plate zaposlenih otišlo samo 4 % više nego prethodne godine pa je neophodno da menadžment precizno odgovori kako je moguće da KCUS nema osnovnih lijekova i potrošnog materijala u periodu kad ZZO KS (ali i ostali kantoni upućeni na KCUS) povećavaju tranše Kliničkom centru za materijalne troškove. Narodski rečeno – gdje su pare ?

Zatim ide samoreklama menadžmenta kako je „dobra iskorištenost kapaciteta tj. popunjenost kreveta“ što je jedan od pokazatelja dobrog poslovanja i trebao je kod poslanika stvoriti privid uspješnosti. Varka je međutim u tome što se već treću godinu smanjuje broj kreveta u klinikama KCUS-a pa se i sa smanjenim brojem pacijenata stiče (pogrešan) utisak dobre iskorištenosti kapaciteta. KCUS je u mandatu Sebije Izetbegović smanjio broj kreveta za 345 što svakako nije pokazatelj napretka.

Sljedeći „EPP“ menadžmenta je da je „povećan broj usluga iz kardiologije i kardiohirurgije“. To je i tačno iz prostog razloga što je federalni ZZOiR povećao finansiranje operacija srca, čiji je broj inače svake godine limitiran. Tako je ovdje zaista KCUS za više novaca obavio i više operacija. No, ova pozitivna statistika samo je paravan za činjenicu da je – potpuno ugašena dječija kardiohirurgija i to nakon što su dr. Sanko Pandur i dr. Edin Omerbašić prošle godine napustili KCUS. Menadžment tada nije učinio ništa da njihov odlazak nadomjesti kompetentnim zamjenama tako da glavni grad BiH već duže vrijeme nema dječiju kardiohirurgiju. Tada su nastale duge liste malih pacijenata koji su čekali operaciju, a nakon što je javnost uznemirena tom činjenicom, a roditelji prepušteni da se snalaze po inostranstvu, menadžment KCUS-a je pokušao amortizirati situaciju saopštenjem Sebije Izetbegović da će se djeca moći besplatno operirati u Turskoj, na klinici Bezmialem University Hastahanesi Istanbul. Zatim je sve zataškano. Javnost do danas nije informisana šta se desilo sa preko 70 djece koja su čekala operaciju srca te će predstavnici KCUS-a to morati dobro objasniti, ako ikad dođe do javne rasprave o ovom Izvještaju na Skupštini KS.

Na čemu se i koliko štedjelo?

Dakle, prikrivanja slabih aspekata rada i finansijskog poslovanja KCUS-a, organizacijskih promašaja ima napretek, ali se tek pažljivom analizom Izvještaja oni detektuju i neophodno je da se raščiste prije glasanja o ovom ključnom dokumentu. Nadalje, nakon upornog ponavljanja iz menadžmenta da se ovdje radi „o velikoj reformi zdravstva“, bilo bi neophodno da javnost, čiji je to neposredni interes, konačno vidi dokument tzv. „reforme zdravstva“ sa jasnom vizijom kuda ovo sve vodi. Ako taj dokument uopšte postoji. A kompetentni autoriteti iz oblasti zdravstva već odavno su jedinstveni da „u promjenama u KCUS-u nema nikakvog smisla, reda i sistema te se čini neprocjenjiva šteta zdravstvu“. Iz rijetkih obraćanja Sebije Izetbegović postalo je jasno da je njen prioritet menadžerski uspjeh, ušteda novca, povrat duga ustanove, a ne razvoj zdravstva, medicinske nauke i digniteta Kliničkog centra. Na čemu se i koliko uštedjelo, bar u stavkama koje se direktno tiču pacijenata. Za nabavku lijekova u prvoj godini mandata sadašnji menadžment je dao 2,6 miliona KM manje, nego prethodnici godinu ranije, a 2017. godine za lijekove je potrošeno još 2,4 miliona KM manje nego 2015. godine. Posljedica ovih štednji je poznata – lijekova nema, pacijenti ih kupuju sami.

Troškove održavanja opreme direktorica Izetbegović je u prvoj godini mandata prepolovila pa je sa 3 miliona KM ovaj rashod svela na 1.4 milion KM u 2016. godini, a na 1,7 miliona KM u 2017. godini. Zbog ove uštede nisu servisirani te duže periode nisu radili ključni aparati: CT, mamograf, magnetna rezonanca (MRI) te niz ultrazvučnih i drugih uređaja, a stvarne posljedice osjetili su bolesnici uzaludno čekajući dijagnostiku.

Za nabavku rezervnih dijelova medicinske opreme u prvoj godini mandata direktorica Izetbegović je također prepolovila trošak. Nakon potrošenih 2.5 miliona KM u 2015. godini tokom 2016. za rezervne dijelove je dato samo 1.3 miliona KM, a ova ušteda je nekako pokrivena ranije stvorenim zalihama. Već naredne 2017. godine moralo se dati 1.7 miliona KM, ali je i tada po stanju opreme bila evidentna tendencija da se ne ulaže u opremu. Ipak, čelništvo KCUS–a bi moralo objasniti kako je moguće da je Finansijskim planom za 2017. godinu bilo planirano da se za rezervne dijelove potroši samo 25.000 KM ! Ili je Plan napravljen diletantski ili se željelo sasvim odustati od obnavljanja opreme ?

Takodjer, degutantan je podatak da je novčani iznos za sredstva za čišćenje bolničkih prostora smanjen za 36 % (ušteda od cca 200.000 KM) pa samo higijeničarke koševskih klinika znaju kako se dovijaju da nabave najobičniji „arf“, „domestos“ i sl. Istovremeno, ovo čisto radničko i najslabije plaćeno osoblje izloženo je stalnom mobingu od tzv. „tima link sestara“ koje na njima prakticiraju strogoću po modelu generalne direktorice tj. provjeravaju da li dovoljno dobro trljaju hodnike zogerima s vodom i tri kapi “domestosa“, kome kupuju doručak u pekari preko puta (to je strogo zabranjeno!), jesu li zatvorile kontejnere kad bace smeće i npr. da li su dobro oprale limuzinu šefice Klinike za neuropsihijatriju prof.dr. Alme Džubur-Kulenović !? Je li to – mobing ?

Ušteda na znanju i stručnosti je frapantna, a tiče se direktno kvaliteta usluga. Kadrovi su u svakoj sofisticiranoj ustanovi svugdje u svijetu njen najveći kapital i svaki menadžer ih pažljivo čuva. Samo ne u KCUS-u gdje direktorica Izetbegović nije učinila ništa da zadrži i jednog od preko 50 specijalista koji su otišli. Naprotiv, i tjerala ih je. Dakle, menadžment je u prošloj godini za 3.365 uposlenika organizovao samo 202 edukacije (kursevi, obuke, stručni seminari i sl.) potrošivši na to svega – 6.000 KM !!! Posljedice mogu biti tragične, jer to znači da specijalisti KCUS-a već dvije godine kaskaju za napretkom u medicini, a to trpe pacijenti. Takodjer, direktorica Izetbegović od svog dolaska zbog neznanja, nerazumijevanja ili trećih razloga otežava provođenje kliničkih ispitivanja koja su osnov praćenja novih trendova u medicini i farmakologiji pa je KCUS po naučnim referencama na samom začelju u regionu.

I vrhunac bizarnosti liste ušteda je – hrana za pacijente. Dakle, svakako tanki, dijetalni obroci pacijenata u 2015. godini koštali su 50 KM dnevno po pacijentu. A onda, uz sva poskupljenja hrane Sebija Izetbegović otkida od usta bolesnika tako što za dnevne obroke pristaje izdvojiti 43 KM u 2016. a 38 KM u 2017. godini.

Revizorski izvještaj(i) sa rezervom

Da je ovaj Izvještaj o radu KCUS-a stigao na raspravu u kantonalnu skupštinu, sasvim sigurno bio dio – Izvještaj o radu generalne direktorice – bio odbačen kao copy-paste teksta završnih razmatranja i teksta koji je pridodala direktorica disciplina za nauku i nastavu prof.dr. Enra Suljić-Mehmedika. To samo govori o tome koliko obje profesorice drže do kantonalne Skupštine, što i nije bitno. Bitniji su navodi iz revizorskih izvještaja za 2016. i 2017. godinu koji su dali revizori kuće Grant Thornton čiji vlasnik je Aleksandar Džombić! Ova revizorska kuća je inače direktan izbor Sebije Izetbegović, ma šta to značilo.

Za poslovanje u 2016. godini revizori su dali „mišljenje s rezervom“, a osnova za to su bili uočeni nedostaci u poslovanju KCUS-a i to: „KCUS nije vršio procjenu nadoknadive vrijednosti građevinskih objekata i investicija u toku na dan 31.12.2016. u skladu sa Međunarodnim računovodstvenim standardom – MRS 36 – umanjenje vrijednosti sredstva“ i kao drugo: „kapital iskazan u finansijskim izvještajima nije usaglašen sa stanjem kapitala u sudskom registru“ što u prevodu znači da je vrijednost kapitala bila napuhana bez utemeljenja u sudskim dokumentima, a kako bi se poslovanje prikazalo što pozitivnijim. Zbog toga je tada dato „mišljenje s rezervom“. I pored toga, Izvještaj o radu KCUS-a za 2016. godinu je na Skupštini KS usvojen i menadžment je tada opstao zahvaljujući truhlom kompromisu vlasti i opozicije po principu „mi ćemo glasati za vaše, a vi za naše“. Jednostavno, nije bila izborna godina. Ali, sada jeste i opozicija se namjestila da obori izvještaje SDA-ovih menadžmenata, a zatim i direktore, upravne i nadzorne odbore. SDA je uzvratila bojkotovanjem zasjedanja !

Procjenjujući rad i poslovanje za 2017. godinu ista (Džombićeva) revizorska kuća uočava iste propuste, ali umjesto „mišljenja s rezervom“ (što bi sad bio ključni argument za obaranje Izvještaja), oni navode konstataciju: „Naše mišljenje nije modifikovano u vezi sa ovim pitanjima“, čime priznaju da kod ocjenjivanja nisu uzeli u obzir to što lanjski propusti nisu ispravljeni !? Naprotiv, u daljem tekstu navode da „… finansijski izvještaji fer prikazuju u svim materijalno značajnim aspektima finansijski položaj Ustanove…“ Pitanje je – koji su razlozi da Džombićeva revizorska kuća u izbornoj godini iste uočene propuste od lani sada amnestira benignim i neodređenim konstatacijama ? Da je u Izvještaju o radu generalne direktorice bilo i jedne riječi o sadržaju nekoliko sastanaka Sebije Izetbegović i Aleksandra Džombića uoči revizorskog nalaza, možda bismo odgovor i naslućivali. Ovako, ovaj volšebni preokret u dokumentima Grant Thorntona možemo samo logički uklopiti u opšte poznatu političku strategiju bošnjačkih i srpskih stranaka u vlasti da se javno sukobljavaju, a tajno i suštinski pomažu da ostanu na vlasti.

Materijal za detaljnu analizu i istraživanje !

Finansijski analitičar iz jedne od opozicionih stranaka u pripremi za neodržanu skupštinsku raspravu uočio je niz sumnjivih mjesta u tekstu te za TBT kaže: „Prikazani prihodi od 192.759.424 KM nisu realni, evidentno su prikazani u većem iznosu. To se posebno odnosi na dio prihoda KCUS-a od ZZO KS (1.3 miliona), od Federalnog ZZOiR (1.7 miliona) i od Vlade FBiH (1.8 miliona) što stvara nesklad od oko 5 miliona KM između prikazanog i stvarnog stanja. Naravno, želi se prikazati što bolje stanje. To je morala uočiti i evidentirati angažovana revizorska kuća, ali je očito i njihov nalaz ispolitizovan. U Izvještaju o radu i finansijskom poslovanju KCUS-a za 2017. dosta je grešaka i nelogičnosti pa bi trebalo zaista detaljno i nepristrano proći kroz sva konta, originalne dokumente… ukratko, treba dobro i stručno istražiti finansijske tokove KCUS-a! Zato, ovaj Izvještaj Skupština ne treba usvojiti.“

Da li će „istraživanje“ započeti na eventualnoj sjednici Skupštine KS ili će se konačno stvoriti pravni ambijent za rad nadležnih agencija i po ovim pitanjima znat će se uskoro, a najkasnije u oktobru kada birači odlučuju o mnogo važnijim pitanjima nego što je izborni pobjednik.