ODGOVOR

Bosna i Hercegovina i Srbija razmatraju uvođenje kontramjera Kosovu

Izvoz pao za 97 posto

Ljajić i Šarović nakon sastanka u Sarajevu. Avaz.ba

Sl. M. / Avaz.ba

27.5.2019

Pola godina od uvođenja kosovskih taksi na proizvode iz Bosne i Hercegovine i Srbije dvije zemlje mogle bi uzvratiti kontramjerama.

Zamjenik predsjedavajućeg Vijeća ministara BiH i ministar vanjske trgovine i ekonomskih odnosa Mirko Šarović sastao se danas u Sarajevu sa potpredsjednikom Vlade Republike Srbije i ministrom trgovine, turizma i telekomunikacija Rasimom Ljajićem, s kojim je razgovarao o daljnjim koracima po pitanju diskriminatorskih taksi koje za robu iz dvije države i dalje primjenjuju prištinske vlasti.

- U posljednjih šest mjeseci Bosna i Hercegovina isporučila je 27 miliona eura robe manje na Kosovo nego u istom periodu prošle godine, što je pad od 97 posto. Naprimjer, u prva četiri mjeseca ove godine plasirano je robe vrijednosti svega 500.000 eura.

Ministar Ljajić je ovom prilikom istakao da je od 21. novembra, kada su takse uvedene, do 21. maja Srbija na Kosovo isporučila za 189,5 miliona eura manje robe u odnosu na isti period prošle godine, što predstavlja pad od čak 80 posto.

- To praktično znači da je šteta nešto veća od milion eura dnevno - kazao je Ljajić.

Dvojica ministara su zaključila i da građani na Kosovu također trpe štetu zbog uvedenih taksi, jer su cijene na malo povećane za 5,3 posto, vanjskotrgovinski deficit je povećan za 5,4 posto, a uvoz robe za 6,4 posto.


Sastanak delegacija. Avaz.ba

Na sastanku je konstatirano da su zbog taksi gotovo zaustavljene sve regionalne inicijative, čime je prouzrokovana politička šteta za normalizaciju odnosa u regionu. Tako, naprimjer, Dodatni protokol 5 (olakšavanje trgovine u okviru CEFTA) jedino još kosovska skupština nije ratifikovala, Protokol 6 (trgovina uslugama), iako usaglašen, nije potpisan zbog problema koji su izazvani uvođenjem taksi, a za Protokol 7 (rješavanje sporova) nisu ni započeti pregovori iz istog razloga.

Šarović i Ljajić su saglasni da bi dvije države trebale zajednički nastupati i provoditi koordinirane aktivnosti, čiji bi cilj bio povećanje pritiska za ukidanje taksi. 

Ukoliko takse ne budu ukinute do samita lidera zapadnog Balkana u Parizu 1. jula, dvije zemlje će razmotriti uvođenje različitih modela kontramjera, svjesne da to nije najbolja, ali svakako jeste iznuđena mjera. 

S druge strane, od Evropske komisije će se zatražiti veći angažman na hitnoj reformi CEFTA sporazuma. Zbog uvedenih taksi prema dvije države od institucija u Prištini, CEFTA de facto ne postoji u onom obliku u kome je formirana prije 13 godina. 

Dvojica ministara su se založila za veći stepen ekonomske integracije na Balkanu, koji podrazumijeva stvaranje zajedničkog ekonomskog prostora bez barijera i kompliciranih procedura, koje otežavaju slobodan protok roba, ljudi, usluga i kapitala. Uvjet za to je ukidanje taksi od Prištine. Ukoliko se to ne dogodi, EU će dodatno narušiti vlastiti kredibilitet, a zemlje ovog prostora propustiti još jednu šansu za privredni oporavak i normalizaciju političkih prilika, navedeno je u saopćenju Ministarstva vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH.

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.