SITUACIJA SVE GORA

Krizni štab Ministarstva zdravstva TK: Nove naredbe primjenivat će se od ponedjeljka

Naređuju provođenje pojačanih mjera higijene i sanitacije

Z. K. / Avaz.ba
07.08.2020 15:58

Naredbe su kreirane i za zdravstvene ustanove u TK

Foto: Arhiv

U Tuzlanskom kantonu trenutno je aktivno 709 slučajeva koronavirusa, a prema epidemiološkim anketama utvrđeno je da su se građani najčešće inficirali u restoranima, uredima te javnom prijevozu. Zbog pogoršane situacije, Krizni štab Ministarstva zdravstva TK donio je nove naredbe koje će se primjenjivati od ponedjeljka.

Kada je riječ o ugostiteljskim objektima, naredbe nameću obavezno pridržavanje preporuka Zavoda za javno zdravstvo FBiH koje se tiču maksimalnog broja osoba u zatvorenim, njih do 50 i otvorenim prostorima do 100.  Iz Kantonalnog kriznog štaba Ministarstva zdravstva naređuju provođenje pojačanih mjera higijene i sanitacije. Obavezno je redovno čistiti prostorije sa standardnim deterdžentom, a potom dezinficirati, najmanje dva puta dnevno i nakon svakog prljanja. Predmete kao što su šteke, prekidači za svjetlo, rukohvati, ograde i slično što češće dezinficirati u toku dana. 

- Osigurati provjetravanja prostorija, mehaničkom ili prirodnom ventilacijom. Povesti računa o ispravnosti i higijeni pogona za mehaničku ventilaciju/grijanje i klimatizaciju. Na ulazima i na više mjesta u zavisnosti od površine prostora postaviti sredstvo za dezinfekciju sa uputstvom za korištenje tako da bude dostupno uposlenicima i mušterijama. Uputstva o ograničenjima i mjerama moraju biti postavljena na vidljiva mjesta. Preferirati upotrebu vanjskih prostora za sjedenje, kao što su bašte, terase, otvoreni paviljoni i sl. Vanjski prostori mogu biti natkriveni - naređeno je ugostiteljskim objektima.

Po naredbi, stolovi moraju biti tako raspoređeni da je udaljenost između njih najmanje tri metra od ivice do ivice stola, što u praksi znači razmak između grupa gostiju od dva metra, zbog upotrebe stolica. Mora se obezbjediti da je udaljenost osoba koje sjede za istim stolom najmanje jedan metar, u skladu sa tim ograničiti broj stolica za stolovima u zavisnosti od veličine stola.

- Nije dozvoljeno stajanje za šankovima. Osoblje mora konstantno nositi zaštitnu masku na radnom mjestu. Gosti moraju nositi masku prilikom kretanja, (ulazak, izlazak, odlazak u toalet, plaćanje, preuzimanje narudžbe), a iz praktičnih razloga maske ne moraju nositi dok sjede za stolovima. Ne preporučuje se bilo kakav vid samousluživanja sa zajedničkih stolova (salate, escajg, začini, ulje, kečap). Escajg treba da se donese zamotan zajedno sa jelom, a ako dodaci (so, biber, ulje, senf, kečap, sirće i slično) stoje na stolovima, njihove posude treba dezinficirati poslije svake mušterije - kaže se u naredbi.

Nakon svake mušterije obavezno je dezinficirati stolove, a naplatu vršiti za stolom.

- Uposlenike koji razviju simptome kao što su kašalj, povišena tjelesna temperatura, bol u grlu, uputiti da ne dolaze na posao nego da se obrate svom ljekaru. Organizaciju svih društvenih događaja (svadbe, rođendani, seminari, koncerti, promocije itd.) organizovati u skladu sa preporukama Zavoda za javno zdravstvo FBiH - kaže se u naredbi.

  • Pogoršana epidemiološka situacija na području Tuzlanskog kantona
    Pogoršana epidemiološka situacija na području Tuzlanskog kantona Foto: Ilustracija

Naredbe za ponašanje u javnom prijevozu

Naredbe su kreirane i za sektor javnog prijevoza, a kako je istaknuto, vozač i svi putnici moraju nositi zaštitnu masku preko usta i nosa. 

Obavezna je dezinfekcija ruku pri ulasku u vozilo (vozno osoblje i putnici), nakon izlaska iz vozila, nakon postupaka čišćenja vozila ili kad su ruke vidljivo uprljane te u ostalim preporučenim situacijama. Dezinfekcijsko sredstvo mora biti na raspolaganju na ulazu u vozilo. Izbjegavati bliski kontakt prilikom komunikacije - naredili su iz Kriznog štaba Ministarstva zdravstva TK. 

Naređeno je i obavezno održavanje fizičkog razmaka od jednog do dva metra u svakodnevnom društvenom kontaktu s putnicima i drugim osobama.

- Ako vozači stavljaju prtljag u prtljažni prostor, potrebno je poslije toga dezinficirati ruke, to jeste ograničiti kapacitet na sjedeća mjesta i to tako da sjedi jedna osoba u redu, na način da sjede naizmjenično na sasvim lijevom i sasvim desnom sjedištu Mjesta koja se ne koriste obavezno označiti trakom ili znakom upozorenja - kaže se u naredbi.

Nije dozvoljeno stajanje i držanje za rukohvate tokom vožnje, osim prilikom ulaska i izlaska iz vozila, a za sprovođenje mjera u vozilu zadužuju se vozač i revizori.

- Preporučuje se postavljanje fizičke barijere između vozačkog mjesta i putnika (od pleksiglasa ili slično). Ako to nije moguće, prvi red sjedala iza vozača ne smije se koristiti za prevoz putnika.Redovno prozračujte putnički prostor prilikom stajanja na stajalištima. Za vrijeme vožnje koristiti prozračivanje unutrašnjosti autobusa ventilacijom. Ako vremenske prilike i temperatura to dozvoljavaju, tokom vožnje otvorite prozore. Preporučuje se pojačano prisustvo revizora u vozilima, koji će kontrolisati primjenu higijensko – epidemioloških mjera - navodi se.

Kako se ponašati u uredima i koje mjere primjenjivati

Zaposlenici kompanija koje rade u uredima također su izdate posebne naredbe, a jedna od njih kaže da je obavezno neprestano nošenje zaštitnih maski u zatvorenom prostoru. 

- Obavezno je da su na radnim mjestima sve površine čiste i dezinficirane. Najmanje tri puta dnevno čistiti dodirne tačke u zgradama kao što su ručke na vratima i slično. Prostorije za sastanke, edukacije i druge prostore gdje se okuplja veći broj osoba očistiti i dezinficirati nakon svakog sastanka. Sredstava za dezinfekciju ruku staviti na vidljiva mjesta, posebno na javna mjesta gdje ljudi imaju manje mogućnosti redovno prati ruke - naredbe su Kriznog štaba Ministarstva zdravstva TK.

Dalje navode da je za pranje ruku u toaletima neophodno osigurati toplu tekuću vodu i sapun, kao i papirne ubruse za jednokratnu upotrebu.

- Koristiti telefone, video-konferencije i internet za poslovanje što je vise moguće kao zamjenu za sastanke. Kada su sastanci neophodni, organizirati ih u što većim prostorijama, uz primjenu preporučenih mjera socijalne distance (izbjegavati rukovanje, održavati distancu od najmanje 1,5 metra tokom razgovora). Redovno, najmanje dva puta dnevno, provjetravati sve prostorije. Sva putovanja u druge zemlje, koja nisu neophodna, treba izbjegavati. Neophodno je redovno obavještavati uposlenike, partnere i klijente da svaka osoba koja ima simptome slične COVID-19 infekciji treba ostati kući - kaže se u naredbi.

Ophođenje prema pacijentima pozitivnim na koronavirus

Naredbe su kreirane i za zdravstvene ustanove u Tuzlanskom kantonu, a vezano za postupanje u aktuelnoj pandemiji koronavirusa. 

U prvoj naredbi je navedeno da asimptomatske i osobe sa lakšim simptomima, koje imaju pozitivan PCR nalaz, kao i osobe kojima je izrečena mjera samoizolacije ili zdravstvenog nadzora (prvi kontakti), ostaju u kućnoj izolaciji uz aktivni nadzor putem telefona od izabranog ljekara porodične medicine tokom radnog vremena.

- Nakon radnog vremena pacijenti se u slučaju pogoršanja subjektivnih simptoma telefonski javljaju Službi hitne medicinske pomoći. U te svrhe potrebno je akcentirati važnost ostvarivanja svakodnevnog telefonskog kontakta sa pacijentima u timovima porodične medicine te evidencije istih u karton pacijenta. Praćenje simptoma: povišena tjelesna temperatura, suhi kašalj, bolovi u grudnom košu, bolovi u mišićima i kostima, glavobolja, mučnina, proliv, povraćanje, gubitak čula mirisa i okusa, i sl. kroz aktivan nadzor moraju se svakodnevno evidentirati - kaže se.

Sedmi i dvanaesti dan samoizolacije obavezno je uraditi fizikalni pregled pacijenta u kućnim uslovima, a koje će obaviti mobilni ili tim porodične medicine.

- U slučaju prijave pogoršanja simptoma od pacijenta u samoizolaciji obavezno je obaviti njegov fizikalni pregled u kućnim uslovima i utvrditi dalje korake. Srednje teški i teški pacijenti se, uz prethodnu laboratorijsku i rentgenološku obradu upućuju na COVID odjeljenje Infektivne klinike UKC- a, a nakon popunjenosti u procentu od 70 posto u Kliniku za plućne bolesti UKC- a - piše u naredbama.

Djeca pozitivna na COVID-19 sa srednje teškom i teškom kliničkom slikom se smještaju na Kliniku za dječije bolesti UKC- a Tuzla. Nakon popunjavanja kapaciteta Klinike za dječije bolesti UKC- a Tuzla koristiti će se kapaciteti Dječijeg hospisa.

Formiranje novih COVID-19 odjeljenja i bolnica

Trenutna projekcija epidemiološke situacije naznačava vjerovatnost dužeg trajanja proglašenog stanja pandemije na svjetskom nivou, kao i proglašenog stanja epidemije na nivou FBiH. Iz Kriznog štaba navode da postojeći način organizacije rada i funkcionisanja javno-zdravstvenih ustanova na području Tuzlanskog kantona ne omogućava kvalitetno i redovno pružanje zdravstvene zaštite stanovništvu i osiguranicima na području Tuzlanskog kantona. 

Kako su naveli, neophodno je da se pružanje usluga stanovništvu na području kantona organizuje u maksimalnom obimu, u skladu sa trenutnim mogućnostima, s obzirom na neophodnost provođenja higijensko-epidemioloških mjera. Stoga, iz Kriznog štaba zahtjevaju od svih javno-zdravstvenih ustanova provođenje nametnutih aktivnosti, a iste preporučuju i svim privatnim zdravstvenim ustanovama.

- Zahtijeva se od svih domova zdravlja da, pored postojećih trijažnih punktova, mobilnih timova i COVID-19 ambulanti, organizuju i 'specijalističko-konsultativne' COVID-19 ambulante. U trenutno postojećim COVID-19 ambulantama i putem mobilnih timova pružaju se usluge pacijentima koji su COVID-19 pozitivni, kojima je izrečena mjera samoizolacije, kojima je izrečena mjera zdravstvenog nadzora i koji su na trijažnim punktovima suspektni na COVID-19 (temperatura, neki od simptoma, itd.) - kaže se.

Specijalističko-konsultativne COVID-19 ambulante navode da je potrebno organizovati u cilju izvođenja specijalističko konsultativnih pregleda pacijenata koji su kroz trijažni punkt označeni kao sumnjivi, a imaju potrebu za pružanjem specijalističko-konsultativnih zdravstvenih usluga.

- Zadužuju se domovi zdravlja da za sve ostale pacijente, koji prođu kroz trijažni proces, a koji istim nisu procijenjeni kao COVID-19 suspektni, osiguraju normalno pružanje zdravstvenih usluga kao što je to bilo i prije proglašenja pandemije, uz provođenje higijensko epidemioloških mjera - naveli su iz Kriznog štaba.

Svim domovima zdravlja i bolnicama se preporučuje da razmotre mogućnost saradnje i organizacije konsultativno-specijalističkih pregleda koji se trenutno obavljaju u Općoj bolnici Gračanica i Univerzitetskom kliničkom centru Tuzla, u okviru domova zdravlja od specijalista zaposlenih u spomenute dvije bolnice, kada i gdje je to moguće, kako bi se omogućila što kvalitetnija zdravstvena zaštita građana Tuzlanskog kantona, a izbjegle gužve i smanjila mogućnost širenja infekcije.

Također, zatražena je i uspostava trijažnog punkta ispred gračaničke bolnice, kao i formiranje COVID-19 ambulanti, a od UKC-a Tuzla se zahtijeva uspostava COVID-19 ambulanti na svim klinikama, kao i COVID-19 odjeljenja na klinikama gdje je to moguće.

- Ukoliko predloženo nije moguće, razmotriti prenamjenu Klinike za fizikalnu medicinu i rehabilitaciju u COVID-19 odjeljenje. U COVID-19 ambulantama i odjeljenjima će se pružati usluge pacijentima koji su COVID-19 pozitivni, kojima je izrečena mjera samoizolacije, kojima je izrečena mjera zdravstvenog nadzora i koji su na trijažnim punktovima suspektni na COVID-19 (temperatura, neki od simptoma, itd) - kaže se.

Od UKC-a Tuzla je zatraženo i to da Kliniku za plućne bolesti pripremi za COVID-19 bolnicu, zbog činjenice da je trenutna popunjenost COVID-19 odjeljenja Klinike za infektivne bolesti 70 posto od ukupnog broja kreveta.

Zatražen pojačan nadzor inspekcije i policije

S obzirom na pogoršanu epidemiološku situaciju na području Tuzlanskog kantona, a imajući u vidu važeće naredbe nadležnih štabova o broju osoba koje mogu biti prisutne na skupovima na otvorenom i zatvorenom prostoru, Ministarstvo zdravstva Tuzlanskog kantona je danas od Kantonalne uprave za inspekcijske poslove, gradskih i općinskih inspekcija te Uprave policije zatražilo pojačan inspekcijski i drugi nadzor u skladu sa naredbama i važećim propisima. 

Nadzor se naročito odnosi na najavljene koncerte, svadbe, proslave i druga okupljanja koja moraju biti organizovana u skladu sa trenutno važećim naredbama i preporukama koje se tiču socijalne distance i korištenja zaštitne opreme. Pojačane aktivnosti su posebno zatražene u danima vikenda i noćnim satima vikenda s obzirom na ograničenja broja osoba i ograničenje rada ugostiteljskih objekata do 23 sata.

Komentari

NA VRH