AFERE

Tajni snimci: Da li je "Volkswagen" prekršio američki zakon u borbi s "Preventom"?

Strah je bio prevelik da će povjerljive informacije doći do neprijatelja, dobavljača iz BiH "Preventa"

Avaz.ba

2.9.2020

"Volkwagen": Cilj je bio riješiti se neugodnog partnera. businessinsider

Nakon što je u javnost isplivala velika afera u kojoj je njemački automobilski gigant "Volkswagen" godinama sistemski rušio saradnju s bh. kompanijom "Prevent", Businessinsider iznosi nove detalje.

Podsjećamo da su njemački mediji objavili da je zaposlenik VW-a između 2017. i 2018. godine potajno snimao i prenosio tajne strateške sesije, a nakon što je otkriven  otpušten je. Istragu je pokrenulo i tužilaštvo.

Afera koja je, osim velikih gubitaka, potresla VW, pokazuje da je njemačka kompanija osnovala tajnu grupu menadžera koji su imali za cilj raskinuti ugovore s "Preventom", i direktno slabiti poziciju bh. kompanije na tržištu,

U VW grupaciji nema mnogo dokumenata o tajnoj operaciji "Projekt 1". Strah je bio prevelik da će povjerljive informacije doći do neprijatelja, dobavljača iz BiH "Preventa".

Prema tajno snimljenim sastancima, osetljivi dokumenti su se očigledno čuvali u trezoru, uključujući rane upute da se "Prevent" makne s puta, piše Businessinsider.

- U sefu postoji samo jedna odluka, ona zvanično ne postoji - rekao je šef "Projekta 1" u internom krugu početkom 2018. godine.

- Ne žele držati ništa na ploči. Ali rekao sam, 'ljudi', moram imati nešto za to. Papir su potpisali svi članovi odbora i otišao je u sef. Razmišljao sam i malo o sebi - kazao je.

"Volkwagen" ne želi komentirati ovaj tajno snimljeni sastanak "Projekta 1".

- Molimo vas da shvatite da ne komentiramo javno interne procedure koje utječu na povjerljive informacije i procese - rekao je glasnogovornik.

Više od godinu projektna je grupa u tajnosti radila na takozvanoj „kontroli“ Preventa. Misija koja je često postavljala pitanje koliko daleko korporacija može ići da se riješi neugodnog poslovnog partnera. Jedno je bilo sigurno: najveći svjetski proizvođač automobila više nikada ne bi trebao biti tako bespomoćan. "Prevent" nikada više ne bi trebao moći paralizirati proizvodnju danima sa zaustavljanjem isporuke.

Iz snimaka se može čuti da je VW pokušao izolirati bh. kompaniju na tržištu automobila, sistematski lokalizirati i spriječiti saradnju ili preuzimanja od drugih dobavljača. Tačno 217 imena dobavljača može se naći na povjerljivoj listi "Projekta 1".


217 imena dobavljača može se naći na povjerljivoj listi "Projekta 1". businessinsider

S gledišta VW-a, ovim kompanijama je prijetio utjecaj "Preventa".


- U skladu s tim integrirali smo dobavljače koji bi potencijalno mogli biti uzeti u obzir za preuzimanje i identificirali ih s odgovarajućim potencijalom prijetnje - objašnjava menadžer prema VW-Tapes.


Kompanija sa sjedištem u Volfsburgu podijelila je 217 dobavljača u tri kategorije: Grupa A bili su dobavljači kojima je preuzimanjem prijetila najveća vjerovatnoća. Postojale su tačno 44 kompanije od kojih je "Volkswagen" ili dobio takozvanu „dužnost obavještavanja“ - u slučaju da "Prevent" zakuca - ili je želio osigurati pravo prvog odbijanja.


Jedna od kompanija na listi bila je "Inter Groclin". Već duži niz godina poljska kompanija isporučuje isključivo poklopce za modele VW Arteon i T5 (autobus).


- Šivačkoj radnji sa prometom od 50 miliona eura bilo je dozvoljeno da isporučuje presvlake za sjedišta za T5 i komercijalna vozila, što je za nas bilo poput dobitka na lutriji - kaže visoko rangirani zaposlenik kompanije.


Ali kada je VW saznao da "Prevent" želi kupiti kompaniju i čak je preuzeti, zvona za uzbunu oglasila su se u Volfsburgu.




3,5 miliona eura za pravo prvootkupa

Poljaci su morali rezervirati ogromne proizvodne kapacitete za "Arteon", održavati niske cijene i trajno slati proizvode u Volfsburg radi kontrole kvaliteta. Tako se posao iz snova pretvorio u posao koji se gubio, a Groclin je 2017. godine zapao u finansijske poteškoće.

Da bi spriječio preuzimanje od strane "Preventa", VW je ponudio finansijsku podršku.

- On (generalni direktor Inter Groclin) ima problem sa svojim godišnjim finansijskim izvještajima za 2016. godinu - objašnjava šef "Projekta 1" na povjerljivom sastanku u martu 2017.

- Na njemu je cijela njegova kompanija. Ako ne dobije dva miliona, cijeli njegov poslovni model propada. Zapravo imamo tipa u uglu. Takođe nam je obećao da će ga potpisati. (..) Moramo sada koristiti ovaj kutak.

"Volkswagen" je ponudio ukupno 3,5 miliona eura pomoći, ali je zauzvrat tražio pravo prvog odbijanja. Prema VW-Tapes, današnji direktor VW-a Ralf Brendštater (Brandstätter) potpisao je odgovarajući interni sporazum koji je bio kontroverzan.

- Ako ovo sada potpisuje gospodin Brendštater i (...), želimo li zaista napisati "Blokada prodaje "Preventu"? - pita advokata iz grupe. Nešto kasnije dodaje:

- Ako je ovo sa pravne tačke gledišta neproblematično, neću više ništa reći.

Neki od učesnika u grupi dobivaju upozorenje.

- To je u redu. Vrlo je teška. Ovo je interni dokument. Već smo razgovarali da će i ona ostati interna. Moramo razmišljati o tome što se događa kada se ono što piše objavi. Ne znam da li se konačna verzija nije mogla izvaditi - kaže jedan menadžer.

Na zahtjev, glasnogovornik VW objašnjava da je, zbog lošeg iskustva s "Preventom", „poduzetnička odgovornost“ bila „provjeriti, posebno, odnos snabdijevanja s "Preventom" i njegovim podružnicama (...) i poduzeti odgovarajuće mjere za osiguranje snabdijevanja ".

Razni sudovi potvrdili su da se grupacija "Prevent" tokom godina više puta ponašala nezakonito.

Groclin je na kraju uzeo novac iz Volfsburga i odbio ponudu "Preventa". Godinu kasnije, saradnja između VW-a i Groclina završila je. Prodaja je pala sa 35 na osam miliona eura. Sada se radi samo o razbijanju kompanije.

U SAD sporazumi s dobavljačima mogu imati posljedice. Budući da je VW navodno uništio posao "Preventa" u Americi, bh. kompanija ih tuži za naknadu štete. Ugovori između proizvođača automobila i velikih direktnih dobavljača strogo su regulirani u SAD-u. Snimljeni razgovori u "Projektu 1" o takozvanom Tier 1 dobavljaču "Adient" tim su bolji, piše Businessinsider.

- Pregovaramo s "Adientom" - rekao je menadžer početkom 2017. godine, prema VW trakama.

- Čak sam prošli petak dobio pismo, s predloženom formulacijom.

Kako bi se riješio "Preventa", ali ne i ugrozio proizvodnju, VW je rano distribuirao opseg isporuke Bosanaca drugim kompanijama. Između ostalog, "Adient" je trebao preuzeti narudžbu za presvlake sjedišta.

"Adient" nije samo zamijenio "Prevent" kod VW-a, dobavljač je također okončao dugogodišnju saradnju sa bosanskom grupom kompanija. Po mišljenju kompanije "Prevent", ovo je bio dio sporazuma između VW-a i "Adienta" i bilo je nezakonito.

Na pitanje Businessinsidera, "Adient" ne želi komentirati stvar. Glasnogovornik VW-a kaže:

- "Volkswagen" AG se pridržava zakonskih i internih zahtjeva. Naše zakonito ponašanje uključuje uspostavljene procese i odnose zasnovane na partnerstvu u odnosima sa dobavljačima, kao i poštivanje relevantnih smjernica kompanije o usklađenosti. Odgovorni zaposlenici podliježu jasnim uputama, a odgovarajući menadžeri odgovorni su za njihovo poštivanje. U pozadini tekućih postupaka u Njemačkoj i SAD-u, nećemo dalje komentirati.

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.