PROGON BOGUMILA

Ako je Bog savršen, otkud zlo: Teza koja je povezala Bugare, Bosance, Italijane, Francuze

Govoriti o katarima znači govoriti i o njihovom progonstvu, što se nije isključivo odnosilo na hvatanje i paljenje na lomači heretika i njihovih knjiga. Film nam naveliko prikazuje i uništenje cijele jedne civilizacije

Piše: E. Š.

2.11.2021

Tri sata i dvadest minuta i nije malo za jedan film – ali to vrijeme proleti u čas gledajući dokumetarni film Frede Valle pod imenom Bogre - Velika evropska hereza.

Bogre je veliki slojni portret u kojem režiser putuje od Bugarske, preko Okcitanije, Italije i Bosne i Hercegovine, tragajući za bogumilima i za katarima, istražujući njihov progon. Bogre je pogrdan naziv za “Bugarina”, izraz koji se koristi u okcitanskom jezičnom području. 

 Priča o putovanju jedne ideje iz Bugarske do Francuske u Sjevernu Italiju i Toskanu.


Režiser Dino Mustafić u publici. AVAZ

- Ideja da se bavim ovom temom je nastala kad sam čuo jedan komentar kako su Bogumili zapravo balkanski katari. Shvatio sam koliko je moćna bila ta ideja. Bogumili su imali učenje koje ne odava muškarca i ženu. Zamislite da ni današnji moderni svijet nije tome dorastao – za portal “Avaza” je rekao režiser Valle

Vjerovanje bogumila i katara zasniva se na ideji iranskog dualizma, borbi između duha (Bog) i materije (Đavao), (ova dihtomija nailazi na velike sličnosti s velikom gnostičkom strujom iz kasnog grčkog perioda, koja proizilazi iz nepovjerenja grčke misli prema materijalnom svijetu, od Platona do Plotina.


Iranski dualizam

Jako zanimljiv intervju s katoličkim teologom Enricom Riparellijem koji se precizno hvata ključne tačke što muči sve monoteističke religije: unde malum?

- Ako je Bog savršen, otkud onda zlo? Katari na ovo pitanje odgovaraju s jednim manje više radikalnim dualizmom. Koliko je za katolike moglo biti skandalozno poimanje jednog zla Početka, govori nam pismo HIldegarde iz Birgena, koje možemo poslušati u jednom dijelu filma, dodaje Valle.

Valla dok putuje snima se i snima; kamera se vidi, režiser se otvoreno najavljuje kao posrednik u razgovoru. To daje izlaganju karakter svjedočanstva.


Projekcija je okupila različitu publiku. AVAZ

Putovanje počinje Bugarskoj i nastavlja se u Južnoj Francuskoj, antičkoj Linguadoca, tvrđavi katarizma, razrušenoj u “Križarskim ratovima protiv Albigena”. Iz Francuske se film, neočekivanom scenom, premješta u Italiju.

Govoriti o katarima znači govoriti i o njihovom progonstvu, što se nije isključivo odnosilo na hvatanje i paljenje na lomači heretika i njihovih knjiga. Film nam naveliko prikazuje i uništenje cijele jedne civilizacije.

U srednjovjekovnoj Bosni, film nas podsjeća na to, teološki se sukob odnosio i na utjecajnu sferu kome je trebala zapasti Bosanska srednjovjekovna crkva između Istoka i Zapada.


Lingvistička diskreditacija

Kako se uvijek desi s progonima, Katolička se crkva nije ograničavala na spaljivanju heretika, već je oko njih stovorila i „crnu legendu“ što se odrazuje i u riječniku. Iz Vallinog filma saznajemo da bogre u okcitanskom okruženju znači osoba od nepovjerenja.

Na francuskom bougre sadrži i pasivnu sodomiju- ime Bougrelao je na komičan način izmislio Jarrz u Ube Roi, ali i talijanska riječ “buggerare” proizilazi od riječi “bugarin”: odnoseći se na razne glagole kao iznevjeriti (čak i “fregare”- prevariti) danas se koristi u svom metaforičkom smislu, makar je izvorni smisao bio seksualnog porijekla. Aluzija na homoseksualnost je topos u ovim slučajevima: pronalazimo ga i kod Templara, školski primjer izmišljenje i nadograđene “hereze” od strane progonitelja.


Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.