KONKRETNA RJEŠENJA

I ove zime će nas gušiti zagađeni zrak: Kakve mjere poduzima Sarajevo, a kakve gradovi u EU

Za razliku od BiH, zemlje Evropske unije imaju konkretnija rješenja kako bi se doprinijelo smanjenju zagađenosti

Sarajevo najzagađeniji glavni grad u Evropi. Avaz

Piše: A. Čengić

16.11.2022

Iz Ministarstva komunalne privrede, infrastrukture, prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša Kantona Sarajevo i Zavoda za javno zdravstvo KS saopćili su da građane u narednim danima očekuje pojačano zagađenje zraka.

Međutim, naveli su i da nisu ispunjeni uslovi za proglašenje epizode Pripravnost, kao i primjenu propisanih interventnih mjera.

Mjere koje se trebaju poduzimati u okviru epizode "Pripravnost" su, između ostalog, pomjeranje početka radnog vremena, kako bi se doprinijelo rasterećenju kapaciteta javnog gradskog prevoza i gradskih saobraćajnica, zabrana kretanja automobila čiji benzinski motori imaju normu EURO1 i manju ili dizel motori normu EURO2 i manju. 

Zatim zabrana saobraćaja za teretna motorna vozila čija je najveća dozvoljena masa preko 3,5 tone na glavnom gradskom longitudinalnom pravcu na potezu od Baščaršije do Nedžarića. Obuhvaćena su i upozorenja građanima da je kažnjivo svako spaljivanje otpada u kućanstvima i pozivanje, da svojim ponašanjem i aktivnostima dodatno ne doprinose zagađenju zraka, zatim apeli vozačima za racionalno i odgovorno korištenja privatnih automobila...

Besplatan gradski prijevoz

Za razliku od BiH, zemlje Evropske unije imaju konkretnija rješenja kako bi se doprinijelo smanjenju zagađenosti.

Grac u Austriji bio je prvi grad u Evropi koji još 1992. kao mjeru za smanjenje buke, zagađenja i povećanje bezbjednosti uveo ograničenja brzine motornih vozila na 30 kilometara na sat u naseljenim dijelovima grada i 50 na tranzitu.

Primjer Graca su poslije slijedili i drugi gradovi, poput Pariza, Beča, Berlina….

Luksemburg je od 2020. uveo besplatan gradski prijevoz za sve.

Glavni grad Finske, Helsinki planira da drastično smanji broj automobila na svojim ulicama prije svega tako što će dalje razvijati javni saobraćaj, uz veće naknade za parkiranje, nove biciklističke staze, proširenje pješačkih zona. Cilj je da gradski saobraćaj postane tako dobar da više niko neće željeti da vozi automobil.

Frajburg, grad u Njemačkoj ima više od 500 kilometara biciklističkih staza i jeftin i efikasan sistem javnog prijevoza. U dijelovima grada zabranjeno je parkiranje, čak i za stanare. Kao zamjena onima koji se odluče na život bez automobila, ponuđeno je jeftinije stanovanje.

Niz zemalja, Francuska, Velika Britanija, Norveška, Nizozemska, lista je svake godine sve duža, planira potpunu ili djelomičnu zabranu vozila sa pogonom na dizel i benzinske motore kako bi ohrabrili prelazak na električna vozila.


Bosanskohercegovački ekološki aktivista Anes Podić, osnivač udruženja EKO Akcija za portal "Avaza" rekao je da Sarajevo ima prag uzbune, ali da je najviši u Evropi.

- Zagađenje u Sarajevo u drugim evropskim gradovima uveliko bi podiglo uzbunu. I prije su bile mjere poput da djeca ne idu u školu, da su zabranjeni radovi na otvorenom. Na kraju je bilo da su djeca išla u školu, bili su građevinski radovi na otvorenom koje je finansirala upravo Vlada, zatim igrale su se utakmice na otvorenom, trčale su se trke po gradu, a što se tiče saobraćaja, kaznu je platio samo jedan vozač. Vlada ne želi da provodi mjere. Problem ignorišu. Možemo smisliti najbolje mjere, ali tek kada ih budemo provodili imat ćemo efekte.


Jedan okolišni inspektor

Kanton Sarajevo ima samo jednog okolišnog inspektora, i to je tako da biznisi ne bi imali prepreke u radu.

Milan je jedne godine u potpunosti ugasio saobraćaj. Zamislite šta je to značilo za jedan milionski grad. Picerijama je bio obustavljen rad. Svaka sredina ima mjere ovisno od zagađivača, kako bi se smanjile emisije zagađenja. Sve u cilju kako bi se zaštitili građani. Za sve to treba biti spremni, a ne da se prebacuje odgovornost što se namjerno kod nas radi. Da ima političke volje, moglo bi se dosta toga uraditi - rekao je Podić.

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.