BIZNIS

Informisanost i odgovorno ponašanje su ključni u vremenu krize

Intervju sa direktorom Maidom Jabandžićem

Piše: M.D.A.

26.3.2020

Informisanost i odgovorno ponašanje su ključni u vremenu krize. MADI

Kako vidite trenutnu ekonomsku situaciju i poziciju bh.proizvođača u kontekstu otežanih uslova poslovanja zbog COVID19?

Kao domaća kompanija koja je uz to i proizvođač i imamo zaokružen ciklus proizvodnje u BiH, možemo konstatovati da smo za sada stabilni. Naš najveći izazov jeste pravovremena nabavka sirovine iz uvoza: primarno hrana za naše farme i drugi repromaterijal poput ambalaže i sl.

Na žalost, npr. nabavka hrane ide iz uvoza jer Bosna i Hercegovina nema razvijene proizvodne i prerađivačke kapacitete za proizvodnju žitarica.

Znači, ono što je do nas kao proizvođača, mi smo obezbijedili za nesmetan rad a one komponenete koje su uvozne su nešto što ne možemo kontrolisati a na čemu mnogo radimo.

Jako je važno da institucije sistema poduzmu korake kako bi obezbijedile kontinuiran transport i provoz roba neophodnih domaćim proizvođačima za nesmetan rad i kako trošak transporta ne bi rastao a što direktno utiče na cijenu gotovog proizvoda.

Mi smo sebi u ovom izazovnom vremenu postavili 2 cilja: očuvati zdravlje uposlenih i osigurati kontinuitet isporuka. Kao kompanija smo poduzeli sve što je u našoj moći da zaštitimo ljude i krug kompanije, nastojimo naše uposlene educirati kako da se ponašaju i radimo stalni nadzor. Postavljene su višestruke dezinfekcijske barijere, dezinfekciona sredstva na radnim mjestima, zaštitna oprema, pojačan unos vitamina, dezinfekcija vozila... Naši uposleni su odgovorni i na to smo posebno ponosni.

Mnogi pričaju o smanjenju kapaciteta proizvodnje, otpuštanju radnika, obustavljanju proizvodnje. Kakva je situacija u MADI-ju?

Mi smo oduvijek bili i ostajemo odgovorna kompanija. Naš cilj je da u datim uslovima damo maksimalan doprinos u očuvanju kontinuiteta snadbijevanja bh.tržišta pilećim mesom i mesnim prerađevinama. Djelovali smo u dva pravca: smanjenje izvoza i povećanje proizvodnje na uštrb vlastite profitabilnosti.

Naši planovi proizvodnje za 2020.godinu su već po danima bili razrađeni još u 2019. i u tom kontekstu je napravljen raspored uzgoja i eksploatacije. Kada je početkom marta krenula neizvjesnost oko isporuka sirovina iz uvoza i dalo se naslutiti da će biti povećana potražnja na domaćem tržištu, MADI je redukovao izvoz i kapacitete preusmjerio na domaće tržište. Također, povećali smo dnevnu proizvodnju za 15% u odnosu na redovne planove proizvodnje. Ovo povećanje proizvodnje se moglo realizirati jedino skraćenjem vremena uzgoja pilića i time smo svjesno uzrokovali vlastiti gubitak na povećanoj eksploataciji za ovih 15% jer skraćivanjem dana uzgoja smanjuje se težina pilića i količina mesa što direktno ugrožava profitabilnost.

Na ovaj način smo pokušali da obezbijedimo dovoljne količine za naše kupce.

Što se tiče obustavljanja proizvodnje, radnika i ostalo, kada je MADI u pitanju, Bogu hvala, mi smo stabilna kompanija koja ima razvojne planove i ponašamo se u skladu sa njima.

Evo, u toku ove sedmice smo uposlili 30 novih ljudi i trenutno brojimo rekordan broj zaposelnika a sve u cilju obezbijeđenja stabilnog lanca proizvodnje svježeg pilećeg mesa i mesnih prerađevina.

U 2020. smo već završili neke od novih projekata dok se drugi privode kraju. Prošli mjesec smo na tržište pustili novi proizvod: PILEĆA ŠUNKA sa 80% čistog pilećeg mesa, i to bataka. Riječ je o vrhunskom delikatesu za cijelu porodicu i imamo sjajne povratne informacije sa tržišta.

Završili smo izgradnju potpuno novog proizvodnog pogona za proizvodnju trajne fermentisane robe od crvenog mesa. Ovo je novi segment u našem proizvodnom asortimanu i s tim u vezi jedva čekamo da isti lansiramo na tržište. Sigurni smo da će krajnji kupac prepoznati sjajan kvalitet i nove tehnologije koje će biti utkane u ovaj proizvodni asortiman. Investicija je vrijedna 7 000 000 KM.

Puštanje u rad novog pogona smo odgodili do stabilizacije cijele situacije oko korona virusa.

Također, u toku je još jedan investicioni projekat u vrijednosti preko 5 000 000 KM koji je također zaustavljen zbog korona virisu.

I ovo su primjeri kako poslovni subjekti čak i kada su spremni za nove projekte – ne ovisi sve od njih i suočavaju se sa posebnim situacijama i nose se sa posljedicama.

Ovdje želim da se osvrnem na Uredbu entitetskih vlada a koja se tiče korekcije cijena u prodajnim objektima na datum 5.3.2020. godine.

Kompanija MADI apsolutno podržava transparentan rad i zaštitu potrošača od zloupotrebe vanredne situacije i nečije želje za ekstra zaradom. To nije dobra poslovna praksa niti je etički. Na kraju krajeva svi smo potrošači. I mi kao kompanije i fizička lica.

U našoj industriji konkretno, zbog činjenice da su žitarice berzanska roba a proizvodnja piletine je vezana za žitarice, analogno tome i piletina postaje berzanska roba. Zbog toga se u ovom segmentu preko 50 puta godišnje promjeni cijena. To je specijalno izraženo u ovakvim vanrednim okolnostima, te je skoro nemoguće fiksirati cijenu a da ne dovedete u pitanje poslovanje cijele kompanije.

A da ne pominjem da su sve mjere po navedenim entitetskim Uredbama donešene jednosmjerno te da niko nije kontaktirao realni sektor kako bi se konsultovao kakve će posljedice ove konkretne mjere imati na peradarstvo ali i na druge grane.

Kakvu poruku možete poslati našim čitateljima?

Smatram da je važno da ljudi u svemu budu odgovorni i dostojanstveni. Posebno u vremenu krize. Također, važno je da ljudi budu dobronamjerni, dobro informisani i objektivni. Svi smo svjedočili sigurno barem jednom u svom životu koliko ljudi sa poluinformacijama donose pogrešne odluke.

Želim nam svima dovoljno gore pobrojanog i svakako pozivam nas sve da budemo odgovorni članovi svoje zajednice. Sve će proći. Samo prave vrijednosti ostaju!


Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.