BIH

Most na Skenderiji: Ne zna se tačno je li djelo slavnog arhitekte Ajfela

Ajfelov most bio je jedan od savremenijih

Piše: A. NALO

4.12.2017

Sarajevo ima svoju rijeku, rijeka ima svoje mostove, od kojih neki stoje stoljećima, a svi su isprepleteni svojim pričama.  

- Ove dobroćudne građevine imale su svoje neimare, neki od njih bili su čak i učenici čuvenog Sinana i Hajrudina, koji su podigli najljepše i najveće mostove u Bosni – govori Mufid Garibija, sarajevski arhitekta i dobar poznavalac historije grada.

Nove vrste

U doba Austro-Ugara, Sarajevo se nastavilo kititi vrhunskim mostovima. Gradnja novog, klasičnog, evropskog Sarajeva ogledala se u mnogim novinama, a među njima su bile i nove vrste mostova.

- Tadašnji svjetski trendovi nalagali su gradnju matalnih i betonskih konstrukcija. Betonske konstrukcije bile su nepoznanica pa su novu tehnologiju testirali u Sarajevu. Tako je nadomak Careve džamije, umjesto stare i urušene ćuprije, desetak metara uzvodno, nikao prvi armirani betonski most u cijeloj imperiji – ističe Garibija.

Druga popularna tehnologija bila je čelična konstrukcija, čije je mogućnosti pokazao Aleksandar Gustav Ajfel. Poznati francuski arhitekta u Parizu je, na stogodišnjicu Francuske buržoaske revolucije, podigao veliki toranj, čelične konstrukcije, visine od 318 metara. Gradnjom tornja Ajfel je ostao poznat do danas.

Jedna čelična konstrukcija nikla je 1853. godine u Sarajevu na Skenderiji, na mjestu gdje je stajala drvena Skender-pašina ćuprija. S obzirom na to da je austrougarska vlast tražila najbolja rješenja, nema sumnje da su kontaktirali i arhitektonski biro Gustava Ajfela. Nažalost, nema pisanih dokaza o tome, ali se u Sarajevu prenosi priča da je most radio Ajfel ili neko iz njegove radionice te da je baš on i bio u Sarajevu – navodi Garibija.

Gradnja tranzita

Ajfelov most u Sarajevu nije bio jedini ovog tipa. Nekoliko mostova i vijadukta podignuto je na pruzi od Sarajeva prema Višegradu, a najpoznatiji je veliki most iznad Čolinog potoka. Dugo je ovaj most krasio Bistrik, a srušen je prilikom gradnje sarajevskog tranzita.

Zatvoren za saobraćaj 

Konstrukcija Ajfelovog mosta do danas odolijeva zubu vremena. U vrijeme održavanja Svjetskog stonoteniskog prvenstva u Sarajevu 1973. otvoren je veliki most na Skenderiji, a Ajfelov je zatvoren za saobraćaj. Posljednja velika rekonstrukcija mosta napravljena je 2004. godine.

Danas je Ajfelov most poznat i kao ljubavni, mladi na njemu redovno ostavljaju ljubavne poruke ili na druge načine izjavljuju jedni drugima ljubav.

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.