NAUKA

Kako da budete odličan menadžer prodaje

Četiri savjeta za prodavce

Mi. K.

11.12.2015

Čime god da se bavite, kakva god da su vam interesovanja i čemu god da stremite u životu, svima je zacrtano kao krajnji cilj da nešto prodaju - bilo da je riječ o dobroj slici o sebi, priči koju želite da neko sasluša i usvoji ili o materijalnom proizvodu.

Taj poriv je jednostavno u ljudskoj prirodi i mali je broj onih koji od toga odstupaju. Ono što ćete zauzvrat dobiti ne mora nužno da bude finansijske prirode - to može biti i usluga, lijepa riječ ili jednostavno osjećaj prihvaćenosti.

Međutim, postoje i oni kod kojih je ova potreba izraženija nego kod drugih ljudi. Svi ih dobro znamo i najčešće ih nazivamo - prodavači. Čuli ste kada za nekoga kažu da bi uspio i Eskimima da proda snijeg.

Takvi ljudi od rane mladosti znaju čime treba da se bave, pa je važno usmjeravati ih ka tom cilju. Razmislite - da li ste nekada uspjeli da ubjedite djevojku da izađe sa vama na piće samo jednom rečenicom? Ili ste uspjele da položite ispit zahvaljujući dobroj priči?

Onda je vrlo vjerovatno da imate u sebi ovaj dar. Zato ćemo vam dati nekoliko savjeta kako dalje da ga usmjeravate i kako da postignete to da budete među najboljim prodavačima u struci i na tržištu.

Mušterija je uvijek na prvom mjestu

Iako zvuči kao kliše, važno je staviti ovo pravilo na prvo mjesto. Zapamtite - koliko god da ne podržavate mišljenje svog potencijalnog kupca, sa njim komunicirate samo da biste mu izložili prednosti vašeg proizvoda kako bi ga on kupio.

Stavite u stranu svoje lične afinitete i pokušajte da sagledate sebe i svoju priču iz njegove perspektive: šta je to što je njemu potrebno? Da li mu vi to nudite? Kako mu nudite? Definišite šta je potencijalni problem koji bi vaš proizvod mogao njemu da rješi.

Postavite mu nekoliko pitanja kako biste uspjeli da ustanovite šta je to što ga muči. Tek kada sprovedete detaljnu analizu, možete se upustiti u pregovore i ubjeđivanje. I zapamtite zlatno pravilo - kupac je uvijek u pravu, pa iskoristite njegove stavove kako biste ga ubjedili u ispravnost svojih stavova. Budite lukavi, ali prije svega pošteni.

Naučite sve o proizvodu koji prodajete

Zamislite situaciju u kojoj pokušavate da prodate pastu za zube koja sadrži novu formulu za izbjeljivanje. Sagovornik vam postavlja pitanje na koji način ta formula funkcioniše - a vi ne znate odgovor. Sigurno bi vam bilo neprijatno. A zatim se stavite u poziciju vašeg sagovornika i razmislite o tome da li biste vi kupili proizvod o kome čak ni prodavac nema potpune informacije.

Budite i sami korisnik, a ukoliko to nije moguće, onda se potrudite da ništa ne prepustite slučaju, već da suvjereno baratate informacijama o tome što prodajete. Razgovarajte sa ljudima u svojoj okolini, pričajte im o proizvodu, saslušajte njihova pitanja, zapišite ih, a onda saznajte odgovore.

Što više budete znali, biće vam jednostavnije da ubjedite druge u prednosti toga što predstavljate. Čak i ako naiđete na neke mane, možete obezbjediti sebi dovoljno vremena da pronađete rješenje za njih.

Budite psiholog - čitajte govor tijela

Postoji mnogo toga što vaš potencijalni kupac neće željeti da podijeli sa vama. Dok predstavljate karakteristike proizvoda koji nudite, pažljivo posmatrajte njegove reakcije, grimase, govor tijela, ruke i uzdahe. Na nekim dijelovima vašeg izlaganja sigurno će reagovati drugačije nego na drugim, pa se potrudite da to pratite i da, u skladu sa njegovom reakcijom, odreagujete i vi.

Takođe, pratite i raspoloženje svog sagovornika. U pojedinim situacijama desiće se da jednostavno nije dobar trenutak za priču, pa se potrudite da ne ostavite loš utisak zato što navaljujete. Zahvalite se i zakažite sastanak za neki drugi put. Vaše potencijalne mušterije će cijeniti vaše razumjevanje za njihove probleme.

Uvijek pitajte za utiske nakon kupovine

Kako biste izgradili dobru reputaciju i kako bi vam se ljudi vraćali i preporučivali vas svojim saradnicima, morate raditi na svom odnosu sa mušterijama. Kada uspijete da prodate proizvod, nekoliko dana nakon toga javite se svom kupcu da ga pitate za utiske.

Ukoliko imaju poteškoće ili negativno iskustvo, pokušajte da saznate o čemu je riječ i da na neki način nadoknadite štetu ili ponudite neko rješenje. Ako su utisci pohvalni, onda ste u još boljoj poziciji. U svakom slučaju bićete na dobrom glasu, jer ljudi uvijek cijene savjesnost i posvećenost poslu i mušterijama.

Ako ste prepoznali kod sebe neke od karakteristika dobrih prodavača, onda možda treba da razmislite o karijeri ovog tipa. Ukoliko se, sa druge strane, već bavite prodajom i želite da unaprijedite svoja znanja, i za to postoji rješenje. Upišite jednogodišnju obuku na BusinessAcademy na programu Menadžment prodaje i usmjerite svoje afinitete na pravi način.

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.