NAUKA

Šta možemo naučiti od japanskih menadžera?

Sve odluke donose konsenzusom

Redakcija

19.1.2016

Poslovni ljudi širom svijeta smatraju da su Japanci važni dobavljači, kupci, dobra konkurencija, ali i dobri učitelji. Disciplinovani, organizovani i besprijekorno predani karijeri, ne bave se nevažnim, već svu energiju usmjeravaju na posao.

Njihovi savjeti i metode mogu da budu jako korisni kada je u pitanju svaki segment poslovanja: od donošenja odluka, planiranja, do odnosa sa zaposlenima.

Vođenje i organizacija zaposlenih predstavljaju posebno zanimljiv dio japanskog poslovanja, s obzirom da se sasvim razlikuju od metoda koje su ustaljene kod nas. Ove metode mogu biti korisne svim rukovodiocima, a posebno HR menadžerima čiji je glavni zadatak da održavaju motivisanost i efikasnost zaposlenih. A Japanci to očigledno jako dobro rade.

Donošenje odluka konsenzusom

Japanske organizacije od vlade, velikih i malih kompanija, pa do škola imaju jednu zajedničku stvar - donose sve odluke konsenzusom. Svaki prijedlog obilazi cijelu organizaciju i diskutuje se sve dok se ne pronađe rješenje sa kojim se svi slažu. U našoj i zapadnoj kulturi generalno, ovaj metod može djelovati kao bespotrebno gubljenje vremena. Međutim, japanska ekonomija i standard očigledno dokazuju da ta metoda može biti i te kako korisna. Prije svega, Japanci su svjesni da se na ovaj način podiže moral kompanije. Zaposleni osjećaju da su važni i oni i njihovo mišljenje.

Takođe, japanski pristup donošenju odluke se razlikuje od onog koji se ustalio u našoj kulturi. Dok je zapadna kultura koncentrisana na što brže davanje odgovora, Japanci se mnogo više posvećuju analizi pitanja. Tako prije nego što se upuste u donošenje odluke, oni postavljaju pitanje da li je uopšte neophodno da u tom trenutku troše vrijeme na to.

5S metode za efikasnu i uspješnu organizaciju

Efikasnost i efektivnost su neki od osnovnih standarda u japanskom poslovanju. A do koje mjere oni idu da bi ih obezbijedili, možda najbolje govore metode koje koriste.

5S predstavlja japanski metod organizacije rada. Ova skraćenica je nastala od japanskih riječi: seiri, seiton, seiso, seiketsu i shitsuke. 5S metoda služi kako bi se radni prostor organizovao za što bolju produktivnost na poslu. Najuspješnije japanske kompanije poput Tojote takođe primjenjuju ovaj metod, s tim što je Tojota za svoje potrebe osmislila 4S varijaciju, gdje su seiton i seiso spojeni u jedno. Evo šta zapravo znače ove riječi.

SEIRI – podrazumijeva podjelu i sortiranje radnog materijala na neophodan, hitan i nepotreban. Ova metoda pomaže u pripremi za brz i efikasan rad. Sve što nije potrebno odmah se uklanja. Japanci čak predlažu i posebno obučenog supervizora koji će svakodnevno da provjerava stanje materijala.

SEITON – obuhvata pravilno smještanje potrebnog radnog materijala. Sve što je neophodno mora biti u blizini. Na ovaj način se sprečava gubljenje bitnih materijala, ali i gubljenje vremena na njihovo traženje.

SEISO – Čišćenje radnog prostora je veoma važan dio u japanskoj organizaciji. Cilj je da se stvori čisto i uredno okruženje koje pomaže da se zaposleni prijatnije osjećaju u svom radnom prostoru, ali i da rade mnogo efikasnije.

SEIKETSU – Ovaj korak predstavlja kontrolu i održavanje onog što se postiglo u prethodnoj fazi. Cilj je da svaki radnik izdvoji 5 minuta u smijeni da bi održao stečeni red. Takođe, ova faza služi da bi se došlo do podataka poput: šta je neophodno za održavanje reda, koje dijelove je neophodno sređivati u toku dana, a koje na sedmičnom ili mjesečnom nivou.

SHITSUKE – Posljednji korak predstavlja disciplinu, odnosno trening kojim se svi zaposleni uče kako bi mogli da se pridržavaju svih navedenih pravila. Na ovaj način stvaraju se radne navike u kolektivu na osnovu kojih svi zaposleni rade kao jedinstveni tim.

Učenje tokom cijelog života

U odnosu na zapadnjake, Japanci imaju drugačiji pogled na rad i posao. Samo poimanje rada se ne razlikuje bitno od našeg shvatanja, ali ono što za nas predstavlja kraj ‒ za njih je početak. Kod nas zaposlenje i rad, uglavnom, slijede nakon završene edukacije. Kod Japanaca je rad početak edukacije i traje dokle god rade ‒ a to je uglavnom do penzije. Razni treninzi i obuke su obavezni kao i sve druge radne obaveze. Ti treninzi uključuju sve zaposlene, pa i rukovodstvo i menadžere. Kod nas se dodatne obuke i treninzi organizuju uglavnom u svrhe promjene pozicije i unapređenja. U Japanu obuke imaju za cilj bolji i efikasniji rad svih zaposlenih, koji automatski doprinosi boljem i efikasnijem poslovanju u cjelosti.

Mnoge od ovih metoda za nas mogu djelovati pretjerano, no s obzirom da je Japan jedna od vodećih sila, očigledno je da njihove metode imaju efekta. Ako želite da postanete HR menadžer, uvijek je korisno poznavati što različitije metode rukovođenja i stvaranja najboljih zaposlenih. Ukoliko želite da saznate više o sličnim metodama i postanete uspješan HR menadžer, više o tome možete saznati ovdje.

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.