NEVJEROVATNI FAKTI

Tajna starih Egipćana: Kako i zbog čega su se bavili mumificiranjem

Time je Oziris postao simbol života, regeneracije i ponovnog rođenja – kao i simbol preminulog kralja

Vjerovali su u zagrobni život. Anadolija

M. Z.

18.12.2023

Mumija. Riječ koja je, kad smo bili mali, uvijek izazivala nekakav osjećaj nelagode i ostavljala dozu misterije. Sto puta smo se zapitali što su zapravo ti ljudi zamotani bijelim zavojima, koja je njihova priča i kako to izgledaju.

Mumije koje vidimo u muzejima tretirane su procesom koji se razvijao dugo vremena, u namjernom pokušaju očuvanja tijela. Najranije mumije otkrivene u Egiptu datiraju iz perioda prije faraona (oko 5500-3100. prije nove ere), a većina ih se prirodno osušila zbog topline pijeska u koji su bile stavljene. Nego, kako je uopće došlo do procesa mumificiranja?

Čemu mumificiranje

Sačuvanost tijela bila je neuobičajena u tom dijelu svijeta i bila je to jedna od najvećih razlika između starog Egipta i njegovih komšija. U Mesopotamiji su, također, imali bogato opremljene grobnice za elitu, ali nije bilo pokušaja da se tijelo sačuva. Odgovor leži u jednom od najstarijih mitova iz starog Egipta. Naime, bog Oziris bio je jedno od najvažnijih bića u staroegipatskom panteonu. U početku je bio prvi kralj. Ubio ga je njegov ljubomorni brat Seth, a dijelovi njegovog tijela razasuti su po Egiptu. Ozirisova žena Izida sakupila je dijelove i spojila ih, koristeći svoju magiju da na kraju dobiju sina Horusa.

Time je Oziris postao simbol života, regeneracije i ponovnog rođenja – kao i simbol preminulog kralja. Njegovo tijelo u zavojima označavaju ga kao prvog koji je umro, prvog koji se ponovo rodio i - što je ključno za razvoj staroegipatskih pogrebnih tradicija - prvog koji je mumificiran.

Ko se mumificirao

Nisu svi stari Egipćani mumificirani jer je to bio skup i dugotrajan proces. Ni svako mumificiranje nije bilo isto, jer su postojale različite mogućnosti balzamiranja, kao i različite vještine balzamatora. Na sam proces utjecali su i aspekti poput klime, te rezultati nisu uvijek bili dobri. Najbolji materijali i posvećena pažnja usmjereni su, naravno, na kraljevsku elitu, ali ima mnogo loše očuvanih primjeraka. Najniži slojevi društva često su se morali zadovoljiti najjednostavnijim ukopima, a mnogi ljudi uopće nisu bili balzamirani. Ironično, rana praksa sahranjivanja tijela u pijesak, bez namjernih pokušaja očuvanja, vjerovatno je bila bolji način za to.

Oni koji su bili balzamirani mogli su biti sigurni da će njihovi zemaljski ostaci biti transformirani, prema Ozirisovoj tradiciji, i regenerirani cijeli u zagrobnom životu. Pogrebna vjerovanja i običaji koji su prethodno bili namijenjeni samo kralju s vremenom su se filtrirali kroz društvo kako bi obični ljudi također mogli postići stanje transformacije u grobnici.

Proces mumificiranja

Kao sveti i dubok proces, umijeće mumificiranja bila je vještina koja se izvodila diskretno, a precizni detalji su se skrivali od većine. Malo je tekstova koji govore o mumificiranju, a oni koji su uključeni u industriju obučavani su na poslu. Glavni izvor za ovu temu je grčki historičar Herodot (5. vijek prije nove ere), koji je izvijestio o mumificiranju u svom djelu „Historija“. Ovaj izvor je donekle problematičan jer je on izvještavao o informacijama iz druge ruke, ali, prema onome što sada razumijemo o samom procesu, čini se da je njegov prikaz bio prilično tačan.

Najskuplji proces trajao je sedamdesetak dana i započeo je vađenjem mozga i drugih unutrašnjih organa — pluća, jetre, želuca i crijeva, koji bi, ako bi ih ostavili, ubrzali raspadanje. Srce se često ostavljalo na mjestu, jer se smatralo da je ono sjedište sjećanja, emocija i zapisa o njihovim životnim djelima. Šupljine su očišćene i napunjene palminim vinom i začinima, a tijelo je zatim stavljeno u prirodnu so na potrebno vrijeme da se meso potpuno osuši. Tijelo je zatim oprano i umotano u platnene trake, a zatim je obrađeno smolama, koje bi pomogle u očuvanju oblika i integriteta tijela i spriječile rast bakterija, prenosi punkufer.dnevnik.hr.

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.