DNEVNIK

Spasili smo još jedan život

Sanjam prelijepi san u kojem vidim naše parlamentarce kako dižu ruke i izglasavaju zakon o GSS-u, ali jutro je sve pokvarilo

Marić: Akcija na Pločnu imala odjeke

S.DEGIRMENDŽIĆ

16.3.2019

Subota, 9. mart

Poziv za pomoć

Na Blidinju smo, cijela ekipa instruktora GSS-a u BiH s kolegama iz GSS-a Hrvatske koji nam već tradicionalno pomažu u izvođenju nastave i vježbi na našim obukama za spašavatelje. U trenutku dok ponavljamo teme iz medicine gorskog spašavanja, uz predavanje i demonstraciju instruktorice doktorice Ane Šaravanje, zvoni dežurni telefon 063 11 22 33 GSS-a u BiH. Poziv od Oružanih snaga BiH. Vojnik, član posade na objektu Pločno, najvišem vrhu Čvrsnice, ima zdravstvenih problema i potrebno ga je što prije transportirati u bolničku ustanovu. Vrijeme je loše, puše jako jugo, pada kiša pomiješana sa snijegom, helikopter ne može letjeti. Vidljivost je jedva tri metra.

Najbrži pristup planini nam je motornim sanjkama koje mi nemamo i tražimo vlasnike privatnih sanjki da nam ustupe svoje. Mario Barbarić i Filip Bago, pročelnici spasilačkih službi iz Širokog Brijega i Posušja, za nepun sat rješavaju problem i okupljaju spasilačke timove koji kreću prema Blidinju.

U 11.30 sati se okupljamo kod doma Planinarskog društva „Orlova stina“ iz Tomislavgrada. Osim doktorice Ane, stavlja nam se na raspolaganje i doktor Tomislav Skender, iskusni spašavatelj, pročelnik HGSS stanice Delnice, koji je s nama na tečaju kao instruktor. Tim od 15 spašavatelja kreće na intervenciju u 11.45 sati.

Timovi s dvoje motorne sanjke kreću uz planinu, a dio tima na turnim skijama. Plan je s jednim motornim sanjkama sa liječnicom probiti se do samog objekta na Pločnu.

Uz uobičajene probleme ekipa se probija kroz planinu, prema vrhu. Zahvaljujući vještini našeg spašavatelja iz GSS Široki Brijeg Josipa Matijevića, koji je i vlasnik motornih sanjki i vrlo čest gost Pločna, oko 15 sati on i liječnica Ana uspješno se probijaju na vrh.

Ana obavlja pregled vojnika V. P. i ustanovljava stabilne vitalne funkcije. Njena je procjena kako vojnik može podnijeti transport na motornim sanjkama do lokacije gdje ga čeka drugi dio tima s čamcem za spašavanjem za daljnji transport. U 16.50 sati transport pristiže do baze i onda još naniže do vozila Hitne medicinske pomoći Posušje koje čeka na cesti. Bolesni vojnik predat je u dobrom stanju.

Nešto malo prije toga pristiže nam i ekipa Federalne uprave civilne zaštite (FUCZ) s četvero motornih sanjki. Pokušat će odvesti zamjenskog vojnika na objekt Pločno. Nailaze na probleme i opet se uključuje naš Josip i preuzima vojnika, i u sami mrak ga vozi prema Pločnu. Kompletna ekipa se vraća iz planine u 21 sat. Umorni, mokri i iscrpljeni, ali sretni i zadovoljni dobro obavljenim poslom, vraćamo se u planinarski dom na jezeru i skupa sa tečajcima i kolegama iz FUCZ proslavljamo uspješan završetak dana. Spasili smo još jedan ljudski život.

Nedjelja, 10. mart

Ispunjeni zadovoljstvom

Nema odmora. Nakon buđenja, kave i pure u Vrletima, nastavljamo raditi. Analiziramo jučerašnje aktivnosti na Pločnu i Orlovom kuku, gdje su tečajci radili obuku na lavinama, privodimo tečaj kraju zajedničkom analizom te pojedinačnim razgovorima sa svakim tečajcem ponaosob. Nema odmora. Nakon buđenja, kave i pure u Vrletima, nastavljamo raditi.

Analiziramo jučerašnje aktivnosti na Pločnu i Orlovom Kuku gdje su tečajci radili obuku na lavinama, privodimo tečaj kraju zajedničkom analizom te pojedinačnim razgovorima sa svakim tečajcem ponaosob. Ocjenjujemo njihv rad, zalaganje, disciplinu, nedostatke, dajemo sugestije svakome od njih što trebaju popraviti, na čemu dodatno raditi...Poslije podneva se razilazimo, ispunjeni zadovoljstvom, svako svojoj kući.Usput, obavezno ritualno svraćanje u Jablanici, još jedno „putničko“ piće sa Ćelom, načelnikom stanice GSS Jablanica i ekipom i onda dalje prema Mostaru. Mrtvački san je najpriličniji termin za opis odmora i spavanja kod kuće.

Ponedjeljak, 11. mart

Birokratija na koljenima

Sastanak s predstavnicima EUFOR-a traje punih dva i po sata. Razgovori o mogućoj suradnji, o problemima. Uglavnom o našim. Nismo o njihovim jer mi njima vjerojatno i ne možemo pomoći, ali nikad se ne zna kad će netko od njihovih imati potrebu za našom pomoći, kad helikopter ne može poletjeti.

Saznajemo kako je u Travniku ponovno nestala osoba, zovemo kolege u GSS Travnik i nudimo pomoć u potrazi. Domalo, javljaju nam kako su uspješno pronašli nestalog, živog i zdravog. Odlično!

I gle čuda, stiže poziv iz Oružanih snaga, helikopterski eskadron nas poziva da pošaljemo ljude na obuku iz helikopterskog spašavanja.

Ono što smo do sada muku mučili da budemo uključeni u ovakve obuke koje su do sada rađene, tražili veze, bili zaobilaženi u širokom luku uz objašnjenja kako smo nevladina organizacija, kako nas nema u zakonu, nemaju ugovor s nama, sad nas odjednom zovu sami. Možda zato što mi od njih nismo tražili ugovor da krenemo na Pločno spašavati njihovog - našeg vojnika. Akcija spašavanja na Pločnu je imala svoje odjeke, padaju barijere, birokracija je na koljenima, nadamo se da to nije samo privremeno.

Utorak, 12. mart

Pronašli tijelo žene

Javljaju se stanice koje imaju zainteresirane ljude za helikoptersku obuku, skuplja se tim. Latif, stari planinski vuk, zove sa Rujišta da napravimo neko druženje uz burek od divljači. Gore je mećava, vjetar s Prenja donosi snijeg, zimsko vrijeme, za druženje...

Ali, ništa od druženja, jer u 14.30 sati stiže poziv od rodbine - na Buni nedaleko od Mostara, nestala starija dementna žena, nađene papuče blizu vode, sumnja se na utapanje.

Interventna spasilačka služba (ISS) Mostar kreće na teren, ostali – nas 21 spasilačka služba iz cijele BiH stavlja se u pripravnost. U 17.25 sati spašavatelji na terenu pronalaze tijelo nestale žene u Neretvi, na lokaciji blizu mosta u Žitomisliću. Nedugo zatim pristižu i pripadnici FUCZ-a i pomažu nam u evakuaciji tijela. Sa zakašnjenjem počinje redovni sastanak utorkom u prostorijama HGSS Mostar. Radimo analizu događaja na netom završenoj akciji potrage, analizu akcije na Čvrsnici. Iza sastanka nastavljamo drugi dio vježbe iz medicine gorskog spašavanja predvođenu našom liječnicom dr Katarinom Hrkač.

Srijeda, 13. mart

Pusti snovi

Nalazimo se kod Bate u Fenixu, i prepričavamo događaje sa jučerašnje potrage. U smiraj dana misli mi se vraćaju na situaciju od subote na Čvrsnici i pitam se ponovno zašto je pripadnik FUCZ-a autoritativno zaustavio transport vojnika par stotina metara prije nego što smo ga predali u vozilo Hitne pomoći. Pomišljam, valjda je brinuo za stanje unesrećenog vojnika, ali opet – nije ni pitao za njegovo zdravlje, samo je izvadio mobitel i „opalio“ jedan selfi sa GSS-om. Možda ima skrivene želje i on postati član GSS-a. Ma nije ni to, pa kod nas nema plaće. Ma, možda se samo htio pohvaliti djeci kod kuće kako je sreo GSS na jednoj strašnoj planini gdje ima vukova, zmajeva i hajduka...

U tim mislima utonem u san i sanjam cijelu noć jedan prelijepi san. Vidim naše parlamentarce kako dižu ruke i izglasavaju zakon o GSS-u u kojem stoji da nitko nema pravo zaustavljati GSS-ov transport unesrećenog u planini i ugrožavati njegovo zdravlje... Eh, pusti snovi, jutro je opet sve pokvarilo, morat ćemo se opet zadovoljiti plaketama i zahvalnicama koje nam nesebično uručuju!

Četvrtak, 14. mart

Depresivan dan

Dan počinje naoblakom, sitnom kišicom, pomalo depresivno... Sabirem prijave za helikoptersku obuku i šaljem Oružanim snagama. Sastajemo se u Fenixu i razgovaramo o daljem razvoju digitalne mreže repetitora za modernizaciju radijske mreže u GSS-u. Pomažu nam kolege radioamateri. Obučili smo dio ekipe, registrirali ih na WW mreži.Kolege iz GSS-a Jablanica nas pozivaju na svečanost obilježavanja 7. godišnjice od osnivanja njihove stanice u subotu. To je odlična prilika da se okrene jedno janje na ražnju s našim starim prijateljima.

Petak, 15. mart

Nova akcija

Stiže poziv od Operativnog centra policije, beživotno tijelo kod Lučkog mosta u Neretvi usred grada u Mostaru. Ne mogu prići, traže pomoć. ISS ponovo na terenu. I opet uobičajene scene s poprišta - državni službenici nemoćno, s rukama u džepovima, „odozgor“ a visine posmatraju volontere kako s lakoćom obavljaju intervenciju evakuacije tijela iz Neretve, koje već satima oni „odozgor“ jalovo posmatraju očekujući dolazak ISS-a, GSS-a u BiH. Uspješno je okončana i ova akcija.

Dogovaramo sastanak sa menadžmentom ISS-a, kao sljedeću u nizu redovitih aktivnosti Saveza koje poduzimamo u zadnje vrijeme. Teme razgovora su modernizacija organizacije i upravljanja civilnim društvom. Regule, pravilnici, poslovnici, uređenje odnosa između stanica u Savezu i spašavatelja unutar službi biti će na dnevnom redu sastanka sljedećeg četvrtka.

Prizor s jučerašnje akcije u Mostaru:Dok jedni rade, drugi gledaju

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.