DŽAKARTA

Novi detalji o nesreći u Indoneziji: Zašto je pokvareni avion uopće letio

Sirait je otkrio da je kompanija radila s još 11 letjelica istog modela koje će i dalje koristiti

AFP

Index.hr

30.10.2018

Dok se i dalje traže posmrtni ostaci putnika i članova posade aviona Lion Aira koji je kod Jave pao jučer ujutro, indonezijske su vlasti naredile detaljnu inspekciju aviona u vlasništvu firmi s nacionalnom koncesijom, javlja CNN.

Za to vrijeme spasioci su proširili radijus potrage na 400 nautičkih milja. U akciji sudjeluju i brojni ronioci, a ostaci aviona razbacani su na ogromnoj površini pa bi sve moglo trajati jako dugo. Zasad su iz mora izvučena 24 tijela, a strahuje se da su svi putnici i članovi posade mrtvi. Uzeti su uzorci DNK od 132 člana porodica ljudi koji su bili u avionu kako bi se na taj način pomoglo u identifikaciji. Vlasti su već sad kazale kako postoji velika vjerovatnost da ostaci svih putnika i neće biti pronađeni.

Razlog pada ostaje misterij

Razlog pada aviona još nije poznat. Ali postoji više indicija da se pad mogao spriječiti. Podsjetimo, Boeing MAX 8 letio je iz Džakarte u Pankai Pinang, a u njemu je bio 181 putnik, šest članova posade te dva pilota. Devetnaest kilometara nakon polijetanja zatražio je od zračne kontrole da mu se omogući povratak u zračnu luku. Međutim, što je posebno čudno, nije naznačio da se radi o hitnom slučaju.

Radari nisu zabilježili da se avion okrenuo, a zračna kontrola je vrlo brzo s Boeingom izgubila kontakt.

- Ovdje mi je najčudnije to što nisu proglasili nikakvu uzbunu. Samo su kazali: "Mi se vraćamo" - rekao je za CNN Dejvid Susi (David Soucie), bivši inspektor za sigurnost u zračnom prostoru SAD.


Dan prije imao velikih problema

Međutim, u cijeloj priči je još čudnije to što je isti avion dan prije imao velikih problema kad je iz Denpasara letio za Džakartu.

Tehnički dnevnik leta s Balija prema glavnom gradu Indonezije Džakarti otkriva kako je jedan od avionskih instrumenata bio "nepouzdan", a pilot je morao predati upravljanje prvom oficiru.

Tehnički zapisnik s prethodnog leta sugerira da su instrumenti koji očitavaju brzinu bili nepouzdani, a podaci o visini razlikovali su se na kapetanskim instrumentima i instrumentima prvog oficira.

Posada je unatoč takvim očitavanjima odlučila nastaviti let i sretno je prizemljila u Džakarti.

Putnici su za indonezijske medije kazali kako ih je let podsjetio na vožnju na vrtuljku. U avionu je nastala panika, a neki od putnika su od turbulencija i naglog dizanja i padanja čak i povraćali.

Jedan od putnika na posljednjem letu aviona koji se dogodio u nedjelju, dan prije nego što se avion srušio u more, ispričao je za agencije kako je avion nekoliko puta tokom prvih minuta leta naglo padao i dizao se.

- Osjećali smo se kao da smo na vrtuljku. Ljudi su počeli paničariti i povraćati. Otprilike tri do osam minuta nakon polijetanja činilo se kao da avion nema dovoljno snage da uzleti - kazao je.

Međutim, nakon slijetanja avion su pregledali mehaničari i dali mu zeleno svjetlo za novi let.

Već ranije je direktor zrakoplovne kompanije Lion Air Edvard Sirait (Edward Sirait) rekao kako je avion imao "tehnički problem", ali dodao je da je on riješen.

- Da je avion imao kvar, bilo bi nemoguće uzletjeti. Kada smo dobili izvještaj posade zrakoplova, odmah smo riješili problem - dodaje Sirait.

Niti dan kasnije, avion se srušio, a o tačnom razlogu pada trebalo bi se znati više jednom kada bude pronađena crna kutija. Međutim, za sada postoji niz indicija koje upućuju na to da avion nije bio u potpunosti ispravan, a da nešto nije u redu, bilo je jasno na letu dan ranije.

Avion je bio nov, tek je počeo letjeti

Da stvar bude čudnija, riječ je bila o novom avionu.

Boeing 737 MAX 8 u komercijalnoj je upotrebi bio godinu, a u pogonu tek od 15. avgusta. Imao je samo 800 sati leta. Bio je tip aviona s jednim prolazom između sjedala, predviđen za kratkotrajna putovanja, dugačak 39,5 metara s rasponom krila od 35,9 metara. Pilot i kopilot bili su iskusni piloti s više od 11.000 sati leta. 

Uobičajen broj sati za pilota u godini je oko 1000. Sirait je rekao da je kompanija radila s još 11 aviona istog modela koji će i dalje nastaviti letjeti.

Porodice očajne: "Moram biti jaka"

Pad aviona Lion Aira mnoge je porodice zavio u crno.Četrnaestogodišnja Kešija Aurelija (Keshia Aurelia) bila je u školi kad je čula da se avion u kojem je bila njena majka Fifi Hajanto srušio u more.

- Samo smo plakali dok smo čekali da nam se jave vlasti. Svi u porodici smo plakali. Nisam jedina koja patim, moram biti jaka - kaže djevojka za CNN.

Nunik Hesti (53) u nesreći je izgubila sina i unuka. Oni su za vikend otišli u Džakartu gledati nogometnu utakmicu.

- Vidjela sam vijest o padu aviona. Srce mi je puklo - kaže Hesti.

Nesigurna aviokompanija

Lion Air je najveći indonezijski niskotarifni prijevoznik domaćih letova, ali i međunarodnih u jugoistočnu Aziju, Australiju i srednju Evropu.

Kompanija je utemeljena 1999. godine i u prošlosti je imala problema sa sigurnošću i lošim upravljanjem. Bila je na evropskoj crnoj listi sve do 2016. zbog brige je li Indonezija u mogućnosti nadzirati avionsku industriju.

Prije pet godina u more se srušio avion Lion Aira pri slijetanju u zračnu luku Ngurah Rai na Baliju, pri čemu je svih 108 putnika preživjelo, dok se 2004. godine avion na letu iz Džakarte srušio, i uništio pri slijetanju. Tada je poginulo 25 osoba. 


Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.