NAUKA

5 savjeta za uspješno vođenje projekata na internetu

Projektni menadžment u digitalnoj eri

Redakcija

25.1.2016

Poslovanje, trgovina i marketing se ubrzano prebacuju na internet i zato se sve više traže menadžeri koji će upravljati onlajn projektima. Posao ovih profesionalaca obuhvata razne vještine – od upravljanja veb projektima, projektima kreiranja sajtova i onlajn platformi, onlajn prodavnica, do organizacije timova veb stručnjaka iz različitih oblasti.

Važan dio njihovog posla jeste i analiza podataka, koja omogućava pravovremenu reakciju i donošenje pravih odluka.

Pred vama su neke od vještina koje bi trebalo da savladate kako biste znali na pravi način da upravljate projektima na internetu.

Komunikacija je važna

Kao vođa projekta na internetu treba da naučite i nekoliko važnih opštih stvari o menadžmentu. Prije svega – morate znati da ljudi koji poznaju materiju o kojoj govore obično daju kraće i sažetije odgovore. Kad su odgovori dugi i komplikovani, to često znači da nešto ne znate ili ne želite da se potrudite.

Takođe, ton kojim se obraćate nekome često zavisi od važnosti teme. Ponekad, kada treba da saopšte neke loše vijesti, ljudi to čine tiho, gotovo šapatom. Kada nešto nije posebno važno, ali zbog toga ipak brinu, neki ljudi pokušavaju da pridaju veći značaj temi govoreći žustro i glasno.

Pokušajte da ne budete takva osoba. Važno je da znate šta govorite, da pronađete način da to sažmete i da imate sve važne podatke, ali nemojte da iznosite previše detalja u svakoj rečenici ili da svaku izgovorenu rečenicu naglašavate. Ako ništa ne uspije da ubijedi vaše saradnike u važnost projekta, pomenite novac. To će ih sigurno zanimati. Pobrinite se da brojevi budu tačni, precizno ispisani i da jasno pokazuju koliko je vaš projekat isplativ i bitan za cijelu kompaniju.

Zadivite publiku

Naučite da držite dobre prezentacije i da ubjedljivo govorite u javnosti. Istražite detaljno temu o kojoj govorite i potrudite se da zvučite ne samo kao ekspert, već kao stručnjak koga će ljudi željeti da slušaju.

Prezentacije i govori su po pravilu bolji i uspješniji ako su jednim djelom i zabavni. Ponekad je potrebno preživjeti i nekoliko neuspješnih prezentacija kako biste uspješno razvili ovu vještinu. Potpuno je normalno da pravite greške, ali je važno da iz njih nešto i naučite. Najvažnije je da znate kako da ljudima objasnite stvari na „običnom jeziku“, a da to i dalje bude stručno predavanje na određenu temu. Ukoliko to umijete, zasigurno ćete sebi obezbijediti bolju poziciju kako u očima vašeg tima, tako i kod nadređenih.

Budite realistični

Sasvim je očekivano da ćete poželjeti da radite sa najsavremenijim programima i prateći najnovije trendove. No, ne dopustite da vas novi trendovi, ma koliko primamljivi bili, odvuku od vaših stvarnih mogućnosti. Ukoliko želite da po svaku cijenu uvedete neku novu tehnologiju ili onlajn platformu, potrebno je da imate zaista važan razlog za to, a prije svega morate da okupite stručan tim koji je u mogućnosti da to uradi kako treba, a potom i da se taj potez zaista isplati.

Upamtite da se preovlađujuće tendencije na internetu, kao i u svakoj drugoj oblasti poslovanja, mijenjaju. Moguće je da ćete potrošiti mnogo vremena i novca za neki projekat, a da će se do kraja njegove realizacije ispostaviti da se pojavilo nešto još modernije i bolje. Zato uvijek pravite realne procjene i držite se onoga što imate i možete da ostvarite.

Rješavajte probleme i upoznajte nove alate

Posvetite dio svog vremena učenju novih vještina ili upoznavanju novih alata. Informacione tehnologije se svakodnevno mijenjaju i unapređuju, te je važno da uvijek idete u korak sa vremenom kako biste uspješno vodili svoje projekte i timove.

Ukoliko, primjera radi, vodite projekat izrade nekog veb sajta, provedite vrijeme detaljno izučavajući trendove u dizajnu i pregledajući razne postojeće sajtove koji mogu da vam posluže kao inspiracija. Zatim analizirajte prijedloge koje ste dobili od stručnog tima. Pokušajte da ih sagledate sa više strana, da proučite sve njihove aspekte: od marketinga do funkcionalnosti, kreativnosti i upotrebljivosti. Ako želite da objasnite dizajneru da njegov prijedlog dizajna nije dobar za sajt vaše kompanije, važno je da mu argumente saopštite „na njegovom jeziku“. Ukoliko ljudima budete govorili da nešto nije dobro ili da vam se naprosto ne dopada, samo ćete im otežati rad, jer im nećete dati nikakvo usmjerenje.

Umjesto toga objasnite zašto, ilustracije radi, mislite da je „flat“ dizan bolji za sajt vaše kompanije nego recimo „paralax“ dizajn. Pokušajte da zajedno sa njima dođete do zajedničkog rješenja.

Uključite tim u pravo vrijeme

Izrada veb sajta je zabavan i kreativan proces, ali uvijek treba da razmišljate i o menadžerskoj strani svakog projekta. Kao menadžer moraćete da pratite cio proces, da bilježite napredak i razvoj, postavljate buduće korake i ciljeve, obavljate telefonske pozive i održavate sastanke, čak i kada tim nije tu. Uostalom, ne možete ni očekivati da vam stalno budu na raspolaganju.

Vašim ljudima je jednostavno potrebno vrijeme koje će provoditi za svojim radnim stolom. Klijenti ili vaši nadređeni često imaju hiljade ideja i neminovno je da ćete sa njima morati da se sastajete i kada vaš tim nije tu. U tom slučaju, važno je da sve njihove ideje budu u skladu sa zahtjevima projekta. To ne znači da treba odmah da prekidate izlaganje klijenta ili vašeg direktora i kažete mu da su njegove ili njene ideje neizvodljive i neupotrebljive. Uvijek je dobro razgovarati, ako ni zbog čega drugog, onda zbog održavanja dobrih odnosa.

„Ponekad je važno da saslušate klijenta, ali to može biti vrlo stresno i naporno za vaš tim dizajnera. Dobar veb menadžer projekta zato mora da zna kada će uključiti dizajnerski tim i kada će im dati prostora da učine ono što najbolje znaju: dizajniraju", navodi Samanta Voren, dizajnerka koja radi za Tviter.

Ako su zahtjevi specifični i vaš klijent ili direktor od njih ne želi da odustane, onda je vrijeme da vam se u razgovorima pridruži i vaš tim kako biste pokušali da zajednički dođete do rješenja.

Ukoliko uživate u upravljanju projektima i rješavanju dnevnih poslovnih problema, a želite da se usavršite u vođenju projekata na internetu, više o tome možete saznati ovdje.

 

 

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.