NOVE ZVIJEZDE

Stotine hiljada pratilaca i rasprodane dvorane: Vehabije influenseri haraju društvenim mrežama

Javnost u regionu uzburkao je Elvedin Pezić, koji je davao savjete kako pravilno istući ženu

Ovo samo po sebi govori o stanju svijesti koje vlada u našem društvu. Platforma X

Danijal Hadzovic

16.12.2023

Kada vam je žena neposlušna, istucite je, ali tako da ne ostavite modrice. Ovo je savjet koji je prije nekoliko dana svojim sljedbenicima dao selefijski influenser Elvedin Pezić, a koji je podigao cijelu buru u bh. društvu, posebno osjetljivom kada je ova tema u pitanju nakon cijelog niza slučajeva nasilja nad ženama. Pezić svoje stavove brani tvrdnjom da on samo izvorno tumači vjeru, a na Facebooku ga prati više od 300.000 ljudi.

Ne može autom

Od jednog drugog vehabijskog influensera Safeta Kuduzovića mogli ste saznati da je ženi dozvoljeno da autom sama putuje iz Sarajeva do Visokog, ali ne i do Zenice.

Naravno, osim ovakvih pouka o svakodnevnim međuljudskim odnosima i položaju žene u društvu, tu su i one političke o „zlu Jevreja“, „zločinu ateizma“ itd.

U društvu je na još desetine samoprozvanih šejhova i alima koji svakodnevno na društvenim mrežama, u pisanoj i usmenoj formi, objavljuju savjete, upute, tumačenja svega i svačega te u svemu tome uživaju ogromnu podršku.

Pezić: Prati ga više od 300 hiljada ljudi. Facebook

Njihova javna predavanja organiziraju se u dvoranama širom BiH, a na mnoga od njih znaju doći i hiljade posjetilaca, što se može porediti s popularnošću koju uživaju najveće muzičke zvijezde na našem području. Pisac ili profesor o takvoj popularnosti u društvu kakvo je bosanskohercegovačko može samo sanjati.

Ovo samo po sebi govori o stanju svijesti koje vlada u našem društvu. No, postavlja se pitanje šta je uzrok toga, odnosno zašto toliki broj ljudi u tolikoj mjeri privlače vjerski propovjednici koji djeluju van zvaničnih vjerskih institucija i koje karakterizira radikalno tumačenje religije i društvenih odnosa.

Ne razmišljaju

Nermina Vehabović-Rudež, psihologinja i psihoterapeutkinja, kaže da iza svega stoji potreba ljudi da konzumiraju sadržaj koji će unaprijed potvrditi njihova predubjeđenja.

- Ljudi prihvataju sadržaj zdravo za gotovo, ne razmišljaju o tome šta neko govori, je li to zaista ima utemeljenje u vjerskim knjigama, tumači li se to kako treba. Nego čovjek kaže „aha, ovo mi se sviđa“ i poistovjeti se s tim, pa se nađu na istom. Još ako se taj neko predstavlja kao vjerski autoritet, on dobiva potvrdu da njegovi stavovi, koji možda i nisu popularni u društvu, nisu samo njegovo izolirano mišljenje nego nešto što je tobože utemeljeno i u samim Božijim zakonima - kaže Vehabović-Rudež.

Vehabović-Rudež: Zdravo za gotovo. Facebook

Bez mehanizama

Vehabović-Rudež kaže da je potrebno napraviti dubinsko istraživanje zbog čega su tolikim brojem ljudi u našoj zemlji privlačni sadržaji s tako radikalnim porukama i tumačenjima, ali ističe i da je veliki problem to što u našem društvu ne postoji nikakav snažan stručni mehanizam borbe protiv dezinformacija i krivih tumačenja.

- Ja sam pričala s ljudima iz Kanade koji daju savjete i uključuju se u vode koje im ne pristaju. Često profesionalna udruženja protiv ljudi koji daju takva nestručna mišljenja dižu tužbe. Mi nemamo takva udruženja. Kada vam na društvenim mrežama šarlatani daju nestručne savjete, koji mogu biti i opasni, vi nemate nikakve mehanizme da to zaustavite - ističe psihologinja.

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.