INTERVJU SEDMICE Adnan Terzić, direktor “Autocesta Federacije BiH”

Ništa nas neće zaustaviti u gradnji autoputa!

Ne zna se šta je zahtjevnije, tunel Prenj od 10 kilometara ili dionica Mostar sjever - Mostar jug od 15 kilometara

Razgovarala: Selma Mujić
21.12.2019 18:46

Adnan Terzić

Foto: Avaz

U narednih godinu dana “Autoceste FBiH” zajedno s ekspertima Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) provest će tendersku proceduru za gradnju najvažnijeg objekta na Koridoru 5C - tunela Prenj. Kazao je ovo u intervjuu za “Dnevni avaz” Adnan Terzić, direktor JP “Autoceste FBiH”.

Prema planovima, ovaj tunel gradit će se šest godina, što znači da će u sljedećih sedam godina biti spojen Koridor prema moru i prema sjeveru. EBRD je objavio da je počeo izbor izvođača radova, što je prva faza, koja će trajati 45 dana. Ovo je ušutkalo mnoge skeptike koji su sumnjali da će ikad početi gradnja autoputa prema jugu.

Ogroman projekt

- EBRD je objavio da je započeo s izborom izvođača radova, to je prva faza, najava objavljivanja, i ona traje 45 dana, s obzirom na to da se radi o vrlo zahtjevnom projektu. Ne zna se šta je zahtjevnije, tunel Prenj od deset kilometara ili ova dionica Mostar sjever - Mostar jug od 15 kilometara, koja ima mnogo tunela i mostova, te je za ugovaranje i izvođenje dosta zahtjevna. 

Radimo obje dionice paralelno s jednim timom eksperata koje su “Autoceste FBiH” uzele iz regiona, ali i Evrope i EBRD-a. Imamo namjeru promijeniti procedure. Obično ide pretkvalifikacija, pa onda zahtjev za finansijsku ponudu. Sada ćemo imati nešto intenzivniji razgovor s potencijalnim izvođačima na prijedlog EBRD-a, da ispitamo tržište kako bismo vidjeli jesmo li se dovoljno pripremili za tako zahtjevan projekt, koje reference da tražimo u tenderskoj proceduri, jer može nam se desiti da, ako ne budemo oprezni, raspišemo tender na koji se niko neće javiti. Tako da zbilja već dvije godine pripremamo i jedan i drugi objekt – rekao je Terzić.

Koliko ste posla do sada uradili kada je riječ o dionici Koridora 5C koja se proteže od Ovčara, preko Konjica, do Mostara, uključujući i zahtjevni tunel Prenj?

- Za tunel Prenj imamo više od 1.300 stranica raznih studija bez kojih se to ne može uraditi. Za Mostar sjever – Mostar jug imamo jedan glavni projekt za koji smatramo da se treba optimizirati i prilagoditi kapacitetima izvođača kako bismo sve to mogli napraviti u rokovima i sa što manje novca.

Koliko će koštati gradnja ove dionice Koridora i jesu li spremna sredstva?

- Sada je procjena da bi Mostar sjever - Mostar jug mogao koštati oko 190 miliona eura. To sada zavisi od optimizacije i prilagode potencijalnom izvođaču. Mi imamo neku radnu verziju prijedloga EBRD-a na 240 miliona eura da bismo mogli obezbijediti kreditnih sredstava. U principu, sredstva su osigurana, samo što su neki u fazi razgovora s vladama.

Finansijske institucije uglavnom su se opredijelile da zatvorimo cijelu konstrukciju onoga što imamo namjeru uraditi. A imamo namjeru uraditi sve, osim u ovoj sada fazi od Ovčara do Bradine, s obzirom na to da je dosta zahtjevno finansijski, više od 240 miliona su proračuni da bi to moglo koštati, a imamo tamo tri trake, pa ćemo sačekati da se nešto od ovih kredita vrati, pa da uradimo onda i taj dio. Prema sjeveru, do ulaska u Republiku Srpsku, zaključno s Bijačom, imamo finansijsku konstrukciju zatvorenu.

Trasa dodijeljena Kinezima

Koliko su “Autoceste FBiH” zadužene i kako odgovarate na tvrdnje da će kredite vraćati i naši unuci?

- Pa to su paušalne ocjene onih koji pokušavaju privući političku pažnju, a skrivajući se iza nekih kvazistručnosti i kvaziakademskih titula itd. To su dnevnopolitičke floskule, to apsolutno nije tačno. Oni porede stvari, govore da mi radimo najskuplje dionice u Evropi, a dionice koje se sada dodjeljuju u regionu dosta su skuplje.

Kompanija „Cengiz“ dobila je tri i po kilometra tunela Karavanke u Sloveniji za 98,6 miliona eura. To znači 28 miliona eura po kilometru bez ikakvih elektromašinskih radova, a mi smo “Euro-Asfaltu” dodijelili ugovor za tunel Zenica, koji je dug 2,6 kilometara, dupla cijev, ful opremljene s elektromašinskim radovima, za 11 miliona eura. Srbija je sada dodijelila 74 kilometra autoputa, bez velikih objekata i tunela, samo jedan most, za 474 miliona eura, dakle više od šest miliona eura po kilometru, a mi radimo Počitelj - Buna 7,2 kilometra za tri miliona eura po kilometru.

Dakle, mi gradimo najjeftinije kilometre ceste, ali, naravno, ako su uvjeti takvi da nema objekata i tunela. Ako nisu, onda se moraju tako i posmatrati stvari. Mi imamo trasu dodijeljenu Kinezima koja je oko šest miliona eura, ali unutra imate tunel od kilometar i 200 metara i nekoliko mostova.

Prilikom projektiranja i građenja tunela Prenj i dionice Mostar sjever - Mostar jug predložena je odredba da minimalno 40 posto ugovorene vrijednosti projekta bude realizirano putem domaćih kompanija. Dakle, poslu se mogu nadati i bh. kompanije?

- Domaće kompanije su angažirane, zavisi od njihovog potencijala, davanja garancija. Tu bi mogla malo poraditi i Vlada FBiH zajedno s Agencijom za bankarstvo da se te rigidne mjere koje se odnose na garancije za dobro izvršenje posla malo prilagode, da se ljudi mogu pojaviti i dobiti na natječaju, jer oni sigurno mogu uraditi posao. Sada je pitanje samo ambijenta u kojem pokušavaju doći do garancija, bez kojih se ne mogu ni prijaviti na tender, a kamoli dobiti posao. Autoput je moja jedina briga, niko i ništa nas neće zaustaviti u gradnji.

Aktivirala su se brojna klizišta

  • Potporni zid na dionici Koridora 5C Vlakovo – Lepenica
    Potporni zid na dionici Koridora 5C Vlakovo – Lepenica Foto: Avaz

Kakve garancije daju strane kompanije? Imali smo primjer na dionici Vlakovo – Lepenica, koju je gradila turska kompanija „Cengiz Insaat“, da su popucali potporni zidovi?

- Garancija je bila, dok je trajala, nešto se naplatilo, nešto nije. Svjedoci smo da od 2014., kada su bile poplave, kada su se aktivirala brojna klizišta, bilo je više od 200-300 klizišta u Federaciji, aktivirala su se i klizišta koja su se pojavila odjednom na autoputu.

Kada je riječ o dionici Koridora 5C oko Zenice, kakvi su planovi i rokovi gradnje?

- Autoput od Zenice ka Doboju radimo, dodijelili smo dionicu do Vranduka, trebamo još dodijeliti ugovor za pet kilometara da se spustimo na M-17 u Nemiloj, od Kuvajtskog fonda, i do sredine 2022. godine ćemo kompletnu dionicu oko Zenice, uključujući i tunel Zenica i Vranduk – Ponirak i Nemila – Vranduk imati u funkciji.

Od putarine 180 miliona maraka

Kraj je godine, sabiru se ostvareni rezultati, imate li podatak koliko su “Autoceste FBiH” u 2019. zaradile od naplate putarina? 

- Ove godine od putarina bismo trebali imati oko 180 miliona maraka.

Radimo 36 kilometara

Za dvije decenije sagrađena su 102 kilometara autoputa u BiH. Koliko je od toga u funkciji i kakvi su planovi kada je riječ o gradnji novih kilometara?

- U Bosni i Hercegovini trenutno je 98 kilometara autoputa u funkciji, a radimo sada još 36 kilometara. Do aprila ćemo dodijeliti još 14 kilometara i s ovih 51 imat ćemo u radu onoliko kilometara koliko se trenutno koristi.

Ubrzali smo procese

Kako odgovarate na prozivke da od početka mandata niste pustili u promet nijedan kilometar autoputa? 

- Niti odgovaram niti se imam namjeru baviti time. “Autoceste FBiH”, Uprava, ja i ljudi zaposleni unutra radimo sve što je traženo od nas da ubrzamo procese. Mi smo ubrzali procese, za razliku od nekih koji su to htjeli usporiti, mi radimo i kilometri se mogu otvoriti na način da nekome dodijelite posao i da taj uradi posao i da se onda otvara.

Komentari

NA VRH