JAVAŠLUK

Zašto je propala obuka 8 pilota koji su imali "vatreno krštenje" u pandemiji: FUCZ izbjegava odgovor

Na tržištu rada ne postoje piloti koji bi se mogli uposliti na ove poslove, a osnovna obuka za koju je potrebno 2 godine ne može se ni sa čim zamijeniti ni ubrzati, kaže sagovornik portala "Avaza"

U martu 2020., kroz projekat Evropske komisije, a putem međunarodnog tendera, FUCZ je dobio dva aviona, tačnije žirokoptera te obuku pilota. Avaz

Piše: Nerma Ajnadžić

19.5.2022

Prije nekoliko godina Federacija BiH dobila je svoju Jedinicu za spašavanje i podršku iz zraka pri Federalnoj upravi civilne zaštite (FUCZ).

To je objavljeno i u Službenim novinama, a riječ je o Uredbi Vlade FBiH o organiziranju Federalnih specijaliziranih jedinica civilne zaštite.

U martu 2020., kroz projekat Evropske komisije, a putem međunarodnog tendera, FUCZ je dobio dva aviona, tačnije žirokoptera te obuku pilota. Čim su letjelice registrirane, uz pomoć volontera pilota iz škole letenja, FUCZ uspostavlja zračni most na relaciji Sarajevo-Bihać, sa konkretnom namjenom transporta uzoraka i materijala za testiranje na Covid-19.

Potrebno je dvije godine za osnovnu obuku

Tada su mladi piloti, u jako teškim meteorološkim uvjetima, obavili devet uspješnih misija transporta, koje su ujedno bile i svojevrsno "vatreno krštenje" za njih. I piloti-studenti nastavili su sa obukom koju su uspješno okončali u septembru 2020. i stekli važeće dozvole.

Kako portal "Avaza" saznaje, u 2021. se nastavlja usavršavanje sa planom da se pređe na obuku za PPL (Private Pilot Licence – avioni), te sticanja uslova za CPL (dozvola komercijalnog pilota koja je potrebna za poslove kao što je gašenje požara).

Međutim, kako nam je pouzdan izvor rekao, krajem te godine piloti se u potpunosti raspoređuju na druge poslove u FUCZ čime se zaustavlja njihov razvoj i unazađuju vještine koje traže stalni trening i usavršavanje.

Međutim, da se nastavilo po planu, FBiH bi do sada već imala osam pilota sa preduvjetima za komercijalnu pilotsku dozvolu, što je ključni element za planiranje bilo kakvog razvoja aktivnosti iz zraka. 

- Na tržištu rada ne postoje piloti koji bi se mogli uposliti na ove poslove, a osnovna obuka za koju je potrebno 2 godine ne može se ni sa čim zamijeniti ni ubrzati. Zašto se koči razvoj jedinice koja je u potpunosti spremna da radi poslove izviđanja, osmatranja, zaprašivanja i prskanja, te transporta ljudi i opreme uz zanemarljivo male troškove u odnosu na druge avione - pita se jedan od učesnika i nosioca ovog projekta. 


Zašto se koči razvoj jedinice koja je u potpunosti spremna da radi poslove izviđanja. Avaz

Iz FUCZ-a su nam dali podatke kada je sve počelo uključujući nabavku žirokoptera i obuku pilota naglašavajući da je projekt implementiran u dvije faze - opremanje i obučavanje struktura zaštite i spašavanja.

- Projekt je okončan u oktobru 2021. godine završnom vježbom “EU CZ BiH Banja Luka 2021” što je bio jedan od uvjeta ulaska BiH u EU mehanizam civilne zaštite – naveli su.

Ali su preskočili reći da je plan za daljnju obuku propao.

Pojasnili su da Uredbom Vlade Federacije BiH o organizovanju Federalnih specijaliziranih jedinica civilne zaštite (“Sl. nov. FBiH”, br. 77/18 i 33/21) svih 11 Federalnih specijaliziranih jedinica sastavljene su od uposlenika FUCZ-a, tačnije pripadnika deminerskih timova


"Bili angažovani nekoliko puta"

- Tako i osam pripadnika (pilota) Jedinice za spašavanje i podršku iz zraka koji su završili obuku upravljanja žirokopterom i bili angažovani nekoliko puta tokom proglašenja stanja nesreće izazvane koronavirusom u 2020. godini. Sve federalne specijalzirane jedinice civilne zaštite angažuju se naredbom komandanta ili načelnika Federalnog štaba civilne zaštite, a što je propisano Uredbom, kao što je Članom 20. Uredbe propisano organizovanje i provođenje obuke pripadnika Jedinice za spašavanje i podršku iz zraka prema planu i programu koji se donosi u saradnji sa nadležnim organima za civilno zrakoplovstvo BiH, a koji nije donesen, odnosno usaglašen sa nadležnim državnim organima – kazali su.

Naglasili su da FUCZ nema uposlenih pilota niti su Pravilnikom o organizaciji ove Uprave predviđena radna mjesta pilota.

- Kao što je i navedeno, uposlenici FUCZ-a koji su prošli obuku za MLZ (žirokopteri) su demineri koji se po potrebi, kao i pripadnici ostalih deset Federalnih specijaliziranih jedinica, angažuju naredbom Federalnog štaba civilne zaštite i u skladu sa poslovima navedenim u Uredbi za jedinice kojim pripadaju – zaključili su iz FUCZ-a.


Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.