REPORTAŽA

Rudari: Nije loše, ali želimo veća prava

Vrijeme je za kvalitetniji status rudnika uglja

Piše: E. Trako

2.5.2019

Inžinjeri Omerović i Fejzić - Avaz
Hrustić: Prvi štrajk bio u Kaknju - Avaz
Banjić pored svog Belaza: Metalna grdosija može povući 136 tona - Avaz
Aliefendić i Pačariz s kolegama: Sigurnost najbitnija - Avaz
Hadžić: 30 godina upravlja bagerom - Avaz

„Vrijeme je za porezno rasterećenje proizvodnih djelatnosti, podršku proizvodnim djelatnostima, povećanje minimalne plaće u FBiH, kvalitetniji status rudnika uglja u energetskom sektoru i vrijeme je za kvalitetniji životni standard radnika u rudnicima uglja u FBiH.“ 

Ovo su zahtjevi rudara istaknuti na svim pogonima Rudnika mrkog uglja Kakanj u povodu 1. maja, Međunarodnog praznika rada. Ekipa „Dnevnog avaza“ bila je u posjeti pogonima podzemne eksploatacije Haljinići i na površinskom kopu Vrtlište Rudnika mrkog uglja Kakanj.

quote
<p><em><strong>GODIŠNJE </strong></em></p><span style="background-color: initial;"><br></span><p><span style="background-color: initial;">bude iskopano oko 1.170.000 tona kamenog uglja, uglavnom za snabdijevanje TE Kakanj (95 posto od uglja opskrbljuje TE).</span></p>

Težak posao  

Vehid Pačariz već 22 godine je rudar. Lani je proglašen radnikom godine.

- Za nas kažu da smo heroji. Za naš hljeb kažu da je sa sedam kora. Naš pozdrav je sretno i to nije bez razloga. Koliko god tehnologija napredovala, mi se borimo protiv prirodnih tokova, a priroda se tome odupire. I opet ću reći da nema vedrijih i veselijih ljudi od rudara – govori Pačariz kroz smijeh.  

Inžinjeri Omerović i Fejzić

Njegov radni dan već 22 godine počinje u pet ujutro.

- Od kuće te uvijek ispraćaju kao da ti je svaki dan posljednji – kaže radnik godine RMU Kakanj.

Naglašava da prava rudara, njegovih saboraca moraju biti veća.

- Posao je težak i izuzetno odgovoran. Bez obzira na kojem dijelu radio – dodaje Pačariz.

Njegov šef Emir Aliefendić, upravnik pogona Haljinići i čovjek koji je u svakom trenutku dostupan i spreman za reakciju, upoznaje nas s osnovnim informacijama pogona.

- Cilj je što više iskopati uglja, ali podvlačim da je sigurnost ljudi najbitniji segment. I naša uprava veliku pažnju tome posvećuje, a i u budućnosti ćemo na tome insistirati. Naš pogon sastoji se od četiri jame i zapošljava 612 radnika. U ovoj godini rad možemo ocijeniti uspješnim, jer smo ostvarili planiranu proizvodnju uglja. Nije bilo, nasreću, težih povreda - kaže Aliefendić.

Hrustić: Prvi štrajk bio u Kaknju

Na drugom kraju grada smješten je površinski kop Vrtlište. Procedura je jasna, na radilište se ne ide bez „rudarki“ (gumenih čizama), šljema i bez inžinjera. Selver Hrustić, upravnik, kaže da, uprkos problemima, ispunjavaju zacrtane planove.

- Praznik rada prilika je da se glasno zastupaju radnička prava. Ne smije se zaboraviti da se u vrijeme Jugoslavije prvi organizirani štrajk desio u Staroj jami u Kaknju. Dugogodišnja je ovdje historija borbe sindikalnih organizacija za prava radnika i tako će i ostati – ističe Hrustić.

Do radilišta nas vode inžinjeri Admir Fejzić i Sadmir Omerović.

Kiša i magla  

A na radilištu sve je „predimenzionirano“ – ogromni kamioni Belaz, čija je nosivost 136 tona, najveći bager u državi...

Jednim bagerom upravlja Edin Hadžić. I tri decenije tako.

- Brzo će penzija. Neka je tanja, ali duža. Što se tiče radničkih prava, može to i bolje. Ide nabolje, ali sporo - dodaje Hadžić.

Nijaz Banjić upravlja Belazom, koji je poput pokretne zgrade.

- Masa kamiona je 100 tona, a nosivost 136. Problem je kada kiša padne. Ali je veći problem magla. Treba iskustva i opet čovjek nije siguran – pojašnjava Banjić.  

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.