VETERAN KOREJSKOG RATA

Gari Pauers: Pilot špijunskog aviona U2 koga Amerika nije voljela

Potpuno je oslobođen svih optužbi i čak je dobio 50.000 dolara u neisplaćenim platama za period koji je proveo u zarobljeništvu u Rusiji

Gari Pauers je bio u vazduhu četiri sata kada su počeli njegovi problemi. Agencije

A. Č.

20.8.2022

Film Stivena Spilberga (Steven Spielberg) "Most špijuna" iz 2015. godine govori o hladnoratovskoj razmjeni zarobljenika između Sovjetskog Saveza i Sjedinjenih Američkih Država. Ova pogodba omogućila je pilotu američkog špijunskog aviona Gariju Pauersu (Francis Gary Powers) da se vrati kući - ali kad se vratio, suočio se sa horskim kritikama.

Gari Pauers je bio u vazduhu četiri sata kada su počeli njegovi problemi.

Njegova špijunska misija iz američke vazduhoplovne baze u Pakistanu odvela ga je iznad centralne Rusije, gdje je, na visini od više od 20.000 metara, vjerovao da je izvan dometa borbenih lovaca ili raketa.

Tridesetogodišnji pilot CIA-e, veteran korejskog rata, očekivao je da stigne, bez incidenta, preletivši čitav Sovjetski Savez, do druge baze u Norveškoj.

Ali kad se našao iznad ruskog grada Sverdlovska, desilo se nezamislivo. Njegov špijunski avion U2 pogođen je baražnom vatrom sovjetskih projektila.

- Pogledao sam gore, pogledao sam napolje i sve je samo bilo narandžasto, svuda. Ne znam da li je to bio samo odraz u kupoli letjelice ili čitavo nebo. I sjećam se da sam rekao sebi: "Bogami, sad si nadrljao" - prisjetio se Pauers.

Udarni talasi zaljuljali su avion. Agencije

Udarni talasi zaljuljali su avion, a kontrole su prestale da reaguju.

Eksplozija je otkinula krilo i Pauers je počeo da se strmoglavljuje ka zemlji obrćući se nekontrolirano.

Ono što se desilo iduće, priča je koju je Pauers ispričao sinu, Gariju mlađem, koji je u tada još bio dječak.

- Razmišljao je da se katapultira - to je prvo čemu nauče pilote - da napusti avion koji je oštećen ili osakaćen - kaže Pauersov sin.

- Ali shvatio je da će ako se katapultira odsjeći sebi noge dok skače napolje. Kokpit aviona U2 je veoma mali, veoma tijesan, veoma zbijen. Da biste se katapultirali, morate da se nalazite u savršenom položaju da izletite iz konstrukcije aviona.


Otvorio se padobran

Uspaničen, pilot je pokušavao da se namjesti u pravi položaj kako bi se bezbrižno katapultirao.

Ali pošto je malo razmislio, Pauers je shvatio da postoji još jedan alternativni put za bjekstvo - mogao bi prosto da otvori kupolu i ispuže napolje.

Tako je imao više šanse da ostane živ.

- Ali kad je otkačio kupolu, odmah je bio isisan na pola puta iz aviona - kaže njegov sin.

Pauers je na saslušanju senatskog odbora 1962. godine ispričao da iz svog položaja na pola puta van aviona - koji se obrtao repom prema zemlji - nije mogao da dohvati mehanizam za samouništenje na kontrolnoj tabli aviona.

Još je bio vezan za kokpit maskom za kisikom, ali se pohrvao s njom sve dok se nije otkačila, lansirajući ga u slobodni pad sve dok mu se malo kasnije nije otvorio padobran.

Uhapsila ga ruska tajna služba. Agencije

Trzaj padobrana osvijestio je Pauersa.

Još je kod sebe imao mape i otrovnu iglu za samoubistvo skrivenu u srebrnom dolaru.

Zabrinut da će dolar biti naprosto ukraden ako bude zarobljen, odlučio je da ga otvori i smrtonosnu iglu sačuva u džepu letačkog odijela, gdje bi mogla da prođe neotkrivena.

Kako se približavao zemlji, primijetio je automobil koji je pratio njegovo spuštanje, a kad se prizemljio, momentalno ga je uhapsila ruska tajna služba i odvela u sjedište KGB-a.

Ono što je uslijedilo bio je ogroman međunarodni incident, tokom kog su Amerikanci isprva pokušali da negiraju da je Pauers letio u špijunskoj misiji.

SAD su smislile paravan tvrdeći da je Pauers proučavao obrasce vremenskih prilika za NASA-u i da je naprosto odlutao sa kursa.

Prevara je bila razotkrivena

Ta isfabrikovana priča išla je toliko daleko da su američkim medijima poslali slike aviona U2 sa naslikanim lažnim logom NASA i serijskim brojevima.

Ali prevara je bila razotkrivena kad su Sovjeti objelodanili da ne samo da su uhvatili Pauersa, već i da posjeduju olupinu njegovog aviona - i kog su izvukli informacije o njegovoj planiranoj maršruti preko SSSR-a.

Incident je izazvao veliki mirovni samit između dvije hladnoratovske supersile i za posljedicu imao povlačenje poziva američkom predsjedniku Dvajtu Ajzenhaueru da posjeti Moskvu.

Pauersu se sudilo za špijunažu.

U radijskom izvještaju s kraja šezdesetih, dopisnik BBC-ja Ijan Mekdugal opisao je jedno od pojavljivanja pilota na moskovskom sudu.

- Tu je stajao vojnički podšišani, nesiguran, prost, prilično ljubazan čovjek, okružen čitavim aparatom sovjetskog zakona, svjestan da je, kao što je i sam priznao, izazvao gomilu nevolja.

- Izuzetno naivna osoba, mada šarmantna, preplašeni čovjek pritjeran uza zid, mladić koji je želio da ima vlastitu benzinsku pumpu, a umjesto toga je postao razlog zašto njegov predsjednik ne može da se posjeti Rusiju.

Pauersu se sudilo za špijunažu. Agencije

Novinar je kasnije opisao kako se stav u Rusiji prema Pauersu mijenjao tokom samog sudskog procesa.

- Prije suđenja, vladao je veoma drugačiji stav da on ne samo da je špijun koji je nadlijetao Sovjetski Savez, već i izdajnik rođene zemlje zato što je odao toliko mnogo informacija.

- U vreme kad je suđenje bilo okončano, taj doživljaj se umnogome promijenio, i ljudi koji su se okupili ispred njegove sudnice da gledaju često su govorili da je on očigledno samo marioneta, da treba da bude oslobođen i da uopće nije loš momak.

Možda je do ovog suosjećajnog stava dovela pilotov pomirljivi stav.

Ali taj isti skrušeni stav nije dobro prošao u SAD, gdje mu je njegovo posljednje izjašnjavanje tokom suđenja u Moskvi ostavilo vrlo malo prijatelja.

Razmijenjen za sovjetskog oficira

- Čuli ste sve dokaze u ovom slučaju i sada treba da odlučite o mojoj kazni - rekao je Pauers na sudu.

Počinio sam težak zločin i svjestan sam da moram da budem kažnjen za njega.

Sudije su se složile s tim.

Pauers je osuđen na 10 godina zatvora - uključujući sedam godina teške robije.

Poslat je 150 kilometara istočno od Moskve u centralni zatvor Vladimir, gdje bi vjerovatno proveo tri godine prije nego što bi bio prebačen u radni logor.

Ali 1962. godine, njegovu razmjenu dogovorio je advokat kog u Spilbergovom filmu glumi Tom Henks.

Pauers je razmijenjen za sovjetskog obavještajnog oficira Vilijema Fišera - poznatog i kao Rudolf Ejbel - koji je služio tridesetogodišnju zatvorsku kaznu za špijunažu protiv SAD u zatvoru u Džordžiji.

Razmjena je obavljena na slavnom mostu Glinike u Berlinu - na koji se odnosi naslov filma Most špijuna.

Razmjena je obavljena na slavnom mostu Glinike u Berlinu. Agencije

Ali da li je dočekan sa dobrodošlicom u SAD? Ne baš.

- Kad se moj otac vratio kući, bio je šokiran uredničkim riječima koje su pisane po dnevnim listovima dok je bio u zatvoru. Te uredničke riječi u američkoj i britanskoj štampi praktično su govorile da je prebjegao - kaže Gari Pauers mlađi.

Zašto Pauers nije počinio samoubistvo?

Zašto nije uništio letjelicu prije nego što je iskočio?

Zašto je tako poslušno sledio uputstva svojih ruskih advokata?

Rasprava oko ovih pitanja u američkim medijima predstavljala je Pauersa u izrazito nepovoljnom svjetlu.

Zadužio otrovnu iglu

Ali iako je on stvarno zadužio otrovnu iglu, nije imao naređenje da sebi oduzme život.

Igla se nalazila na raspolaganju pilota da je upotrebe dobrovoljno ako se za to odluče - možda suočeni sa neizdrživim mučenjem.

I kao i drugim pilotima aviona U2, Pauersu je CIA rekla da nije neophodno da krije informacije o njegovoj misiji ako padne u ruke Sovjetima.

- Može se reći da je uprskao stvar. Može se reći da nije bio mnogo hrabar, može se reći da je očigledno poslušno sledio sugestije njegovih ruskih advokata - kaže Ijan Mekdugal.

- Zbog svega toga ostao je ubjedljiva i autentična osoba, uhvaćena između dvije vatre sila koje su mnogo veće od njega."

Saslušanje senatskog odbora 1962. godine pružilo je priliku Pauersu da se rehabilituje u očima javnosti.

Potpuno je oslobođen svih optužbi i čak je dobio 50.000 dolara u neisplaćenim platama za period koji je proveo u zarobljeništvu u Rusiji.

Pauers je osuđen na 10 godina zatvora. Agencije

U neobičnom potezu, CIA je objavila vlastiti izvještaj o Pauersovom ponašanju, rekavši da se sve vreme časno držao - i potpuno u skladu sa uputstvima koje je dobio.

Ali Pauers nikada do kraja nije uspeo da se oslobodi atmosfere neprihvatanja koja ga je okruživala.

Dobio je otkaz kao probni pilot za fabriku Lokid 1970. godine, možda zbog predstavljanje CIA-e u nepovoljnom svjetlu u knjizi o njegovim nedaćama, objavljenoj iste godine.

Prihvatio je posao pilota za jednu televizijsku stanicu i poginuo je 1977. godine - njegov helikopter srušio se dok se vraćao u bazu nakon izvještavanja o šumskim požarima u okrugu Santa Barbara.

Sahranjen je na Nacionalnom groblju Arlington, gdje na njegovoj nadgrobnoj ploči stoji: „Fransis Gari Pauers, kapetan američkih vazduhoplovnih snaga, Koreja, 17. avgust 1929. - 1. avgust 1977."

Zatim se navode dva odlikovanja, dodijeljena posthumno: Istaknuti letački krst i Medalja ratnog zarobljenika.

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.