BANJA LUKA

Vlada RS poslala izvještaj Vijeću sigurnosti UN-a: SDA blokira formiranje Vijeća ministara

Vlada RS. Ilustracija

Srna

5.11.2019

Stranka demokratske akcije (SDA) blokira formiranje Vijeća ministara, čime pokazuje da odbija ne samo Dejton nego i sam demokratski proces, ističe se u Izvještaju Vlade Republike Srpske i ukazuje da međunarodna zajednica ne smije više toj partiji tolerirati uporno odbijanje demokratskih procesa uz kovanje zavjera usmjerenih na ukidanje dejtonskog ustava.

- Odbijanje SDA da ispoštuje izborne rezultate paraliziralo je vlast na nivou BiH i gurnulo BiH u krizu. BiH jedva da se može smatrati demokratskom zemljom pošto pobjedničke stranke na izborima 2018. godine još nisu preuzele vlast - navodi se u 22. izvještaju upućenom Vijeću sigurnosti UN-a i podsjeća da SDA blokira formiranje vlasti ne samo na nivou BiH već i u FBiH i nekim kantonima zato što je razočarana rezultatima izbora iz 2018. godine.

SDA nema posebnu motivaciju da formira novu vlast, dodaje se u tekstu, zato što članovi ove stranke drže vodeće pozicije u institucijama u tehničkom mandatu, između ostalog, poziciju predsjedavajućeg Vijeća ministara i predsjednika Vlade FBiH.

- SDA je postavila nemoguć uslov kao izgovor za sprečavanje formiranja vlasti na nivou BiH i blokira formiranje Vijeća ministara postavljajući kao uslov da se BiH obaveže da NATO savezu podnese Godišnji nacionalni program (ANP), što je ključni korak ka pridruživanju Alijansi. SDA ignorira poziv EU da se Vijeće ministara formira bez političkog uslovljavanja. Kao što to SDA i zna, ANP kao uslov je nerazuman i nerealan - naglašava se u tekstu i podsjeća da nijedna druga stranka nije postavila uvjete za formiranje Vijeća ministara.

Vlada manjeg bh. entiteta pojašnjava da je republički parlament usvojio rezoluciju, uz široku podršku, kojom se Republika Srpska obavezala na vojnu neutralnost.

- ANP kao uslov je obični paravan za sprečavanjesprovođenja izbornih rezultata na nivou BiH. Činjenica da SDA blokira i formiranje vlasti u FBiH i nekim kantonima pokazuje da blokada formiranja Vijeća ministara, ustvari, nema veze s NATO-om - konstatira se u izvještaju.

U ovom dokumentu se ističe da osnovni razlog blokade novog Vijeća ministara nije zalaganje za članstvo BiH u NATO-u, nego sprečavanje srpskih stranaka koje su pobijedile na izborima 2018. godine da preuzmu vlast na nivou BiH, što je krajnje antidemokratski pokušaj da se prenebregne volja izbornog tijela u Republici Srpskoj.

U izvještaju Vijeću sigurnosti UN-a iz Vlade RS pojašnjavaju da manji bh. entitet podržava saradnju s NATO-om, ali se protivi članstvu BiH u tom savezu.

- Republika Srpska traži ono što je Tomas Džeferson (Thomas Jefferson) tražio za SAD - 'mir, trgovinu i iskreno prijateljstvo sa svim narodima - bez uplitanja u savez s bilo kim'. Republika Srpska podržava i aktivno učestvuje u kontinuiranoj saradnji BiH s NATO-om, između ostalog i u okviru programa Partnerstvo za mir, kojem je BiH pristupila 2006. godine, i Individualni akcioni plan za partnerstvo s BiH (IPAP), koji je usaglašen s NATO-om 2008. godine.

Republika Srpska tijesno sarađuje i sa SAD i drugim članicama NATO-a na suzbijanju terorizma i drugim sigurnosnim pitanjima, ali Republika Srpska, iako nije protiv NATO-a, zalaže se za neutralnost kao i Austrija, Švedska, Finska i Irska.

- Republika Srpska smatra da politika vojne neutralnosti u odnosu na sve strane sile, naročito u svjetlu burne historije regiona sa savezima, jeste najbolji način da se građanima BiH osigura nezavisnost, mir i stabilnost - obrazloženo je u izvještaju.

U ovom dokumentu je naglašeno da Republika Srpska smatra da treba jednostavno da živi u miru i prijateljstvu sa svojim susjedima i ne učestvuje u geopolitičkim igrama.

- S obzirom na to da je dogovorena potrošnja na odbranu zemalja članica NATO-a po dva posto BDP-a, članstvo u NATO-u značilo bi ogromno povećanje potrošnje na odbranu, uprkos činjenici da na Oružane snage otpada više od 40 posto budžeta institucija na nivou BiH... BiH, jednostavno, ne može priuštiti dodatne vojne troškove u vrijeme velikih pritisaka na budžete. Povećanje vojne potrošnje koje nosi članstvo u NATO-u zahtijevalo bi štetno povećanje poreza ili bolno rezanje potrošnje - ističe se u tekstu.

U izvještaju se navodi da neki proponenti članstva BiH u NATO-u tvrde da član 84. Zakona o odbrani nalaže da zemlja ide ka članstvu u NATO-u. 

Međutim, u stvarnosti, taj član nema nikakvo pravno djejstvo zato što je nelegalan zakonski akt koji je predstavljao pokušaj Parlamentarne skupštine da uzurpira ustavno ovlašćenje Predsjedništva BiH u pogledu traženja članstva u međunarodnim organizacijama.

U Ustavu BiH izričito se kaže da je "Predsjedništvo nadležno za predstavljanje BiH u međunarodnim i evropskim organizacijama i institucijama i traženje članstva u onim organizacijama i institucijama u kojima BiH nije član".

Ustav BiH daje Predsjedništvu i ovlašćenje za "pregovaranje, otkazivanje i, uz saglasnost Parlamentarne skupštine, ratificiranje međunarodnih ugovora", te "koordinaciju, prema potrebi, s međunarodnim i nevladinim organizacijama u BiH".

- Na širem planu, Ustav BiH kaže da je Predsjedništvo 'nadležno za vođenje vanjske politike BiH'. Pošto su sve ove nadležnosti, naročito nadležnost u pogledu traženja članstva u međunarodnim organizacijama, Ustavom dodijeljene Predsjedništvu, članom 84. se neustavno usmjerava Predsjedništvo i drugi zvaničnici da 'provedu tražene aktivnosti za pristupanje BiH NATO-u - navodi se u tekstu.

Iz entitetske vlade pojašnjavaju da je Ustav jasan i da ove aktivnosti spadaju u isključivu nadležnost Predsjedništva.

- Štaviše, Ustavni sud BiH uvažava da je 'unutrašnje uređenje BiH zasnovano, između ostalog, na principu podjele vlasti, koji je bitan za koncept vladavine prava'. Ustavni sud takođe smatra da podjela vlasti podrazumijeva i 'zabranu međusobnog uplitanja'.

Uplitanje Parlamentarne skupštine u ustavne nadležnosti Predsjedništva predstavlja povredu Ustava i načela podjele vlasti - na isti način nelegalno kao kada bi Parlamentarna skupština donijela zakon koji bi se Ustavnom sudu BiH naložilo da u određenoj stvari pred ovim sudom odluči na određeni način", ističe se u izvještaju.

U tekstu se ukazuje da se članom 84. pokušava Predsjedništvo BiH lišiti ovlašćenja, a takve zabranjene postupke iz tog člana blokira Ustav, što znači da oni nemaju nikakvo pravno djejstvo.

- Proponenti članstva BiH u NAT O-u, takođe, tvrde da odluka ranijeg Predsjedništva BiH o saradnji s NATO zvaničnicima BiH nalaže da zatraže članstvo u taj savez. Međutim, ne postoji odluka Predsjedništva o dostavljanju ANP-a, a u svakom slučaju, raniji saziv Predsjedništva ne može pravno da obavezuje aktuelno Predsjedništvo takvom odlukom - navodi se u izvještaju.

U ovom dokumentu se podsjeća i da evropske integracije ni na koji način nisu povezane s članstvom u NATO-u, niti to članstvo utiče na evropske integracije.

- Zvaničnici EU odbili su ideju da su članstvo u EU i članstvo u NATO-u povezani. Pet članica EU nisu članice NATO-a, a pet članica NATO-a iz Evrope nisu članice EU. Izmišljati vezu između evropskih i NATO integracija, koju ne priznaju ni EU ni SAD, tipičan je manevar koji ide naruku onima koji bi izgubili u reformama nužnim za evropske integracije - ocijenjeno je. 

Vlasnik autorskih prava © avaz-roto press d.o.o.
ISSN 1840-3522.
Zabranjeno preuzimanje sadržaja bez dozvole izdavača.